V článku boli použité materiály SITA a TASR.

Aktualizované 6. 9. 2023: Na obrovskej lodi Fremantle Highway, ktorá prepravovala stovky nových áut, zrejme predsa len horeli aj elektromobily a to aj napriek pôvodným správam, podľa ktorých mali elektrické autá vyviaznuť bez zranení. Na základe toho vznikla informácia, že za požiar nemohli.

Naďalej nie je jasné, aká bola príčina požiaru, avšak ako informuje Autoevolution, požiar sa predsa len dotkol aj elektrických áut. Správy o tom, že skončili elektromobily na palube bez ujmy, sa mal zakladať na vyhlásení výkonného riaditeľa spoločnosti Boskalis, ktorá sa však vyjadrila, že v skutočnosti nič také nepovedal.

Na snímke z vnútra lode sa navyše objavil vyhoretý vrak, ktorý nápadne pripomína elektrické Porsche Taycan. Na odhalenie vinníka je priskoro, avšak je zrejmé, že sa plamene predsa len dotkli aj elektromobilov a najmenej jeden kompletne zničili.

Objavilo sa navyše aj video, na ktorom je jasne poškodený elektrický Mercedes EQE uložený do nádrže s vodou s cieľom uvoľnenia energie batérie, ktorá bola zrejme počas požiaru poškodená.

Aktualizované 14. 8. 2023:

Obrovská nákladná loď, ktorú nedávno zachvátil intenzívny požiar a nedarilo sa ju dlhú dobu uhasiť, má na palube ešte stále množstvo nepoškodených áut. Ako informuje portál The Driven, na palube sa nachádza 900 až 1 000 vozidiel v dobrom stave, medzi ktorými sú aj pôvodne obviňované elektromobily.

Celkovo by sa na nej malo nachádzať 498 elektrických áut, ktoré sú podľa mnohých zodpovedné za spôsobenie požiaru – nebolo by to prvýkrát. Nehoda si vyžiadala aj jeden ľudský život a podľa komentárov autorít udržiavali plamene pri živote lítium-iónové batérie elektromobilov.

Zdá sa však, že elektromobily tento plameň predsa len spôsobiť nemuseli. Počas predbežnej obhliadky totiť ukázali, že tieto vozidlá vyzerajú byť „v dobrom stave“, teda nepoškodené ohňom. Príčina požiaru zatiaľ ostáva oficiálne neznáma a zdá sa, že vypukol na ôsmej palube, pričom elektromobily sa mali nachádzať na prvých 4 palubách.

Ako dokazujú čísla, doteraz jediným potvrdeným požiarom lode, ktorý spôsobil elektromobil, je prípad trajektu, na ktorom sa nabíjal Nissan Qashqai prerobený na elektromobil – a to ešte v roku 2010.

Požiare elektromobilov sú desivé a ich hasenie je nočnou morou požiarnikov, avšak zároveň sú nesmierne ojedinelé. Tieto incidenty sú však prudko medializované a zdá sa preto, že sú časté. Opak je ale pravdou a v oveľa väčšej miere dochádza k požiarom áut so spaľovacími motormi, pričom najhoršie sú na tom hybridy.

AP Photo/Peter Dejong/TASR

Zároveň je však nutné dodať, že množstvo funkčných áut so spaľovacími motormi je oveľa starších a zatiaľ nie je jasné, ako bude táto štatistika vyzerať pre staršie elektromobily. Každopádne to vyzerá tak, že v prípade požiaru lode Fremantle Highway boli obvinené neprávom. Finálny verdikt ale ukáže až podrobné vyšetrovanie.

Aktualizované 31.7.2023:

Záchranári začali v nedeľu večer odťahovať horiacu nákladnú loď Fremantle Highway naloženú autami na bezpečnejšie dočasné miesto pri holandskom pobreží. Oznámilo to holandské ministerstvo pre infraštruktúru a vodné hospodárstvo, informuje TASR podľa správ agentúr DPA a AFP.

Takmer 200-metrovú loď odťahujú dva remorkéry. Odťahovanie sa malo začať ešte v sobotu, napokon ho však na poslednú chvíľu odložili pre zlé poveternostné podmienky, a to konkrétne silný vietor.

V nedeľu večer loď však napokon začali odťahovať z ostrova Terschelling na východ, smerom k ostrovu Schiermonnikoog. Operácia je považovaná riskantnú, keďže plavidlo stále horí.

Existujú obavy, že by sa mohlo cestou rozpadnúť či prevrátiť, a to by mohlo zapríčiniť ekologickú katastrofu. Experti predtým pripravili plavidlo na odtiahnutie a uviedli, že boli podniknuté preventívne opatrenia proti úniku znečisťujúcich látok.

Holandské ministerstvo pre infraštruktúru a vodné hospodárstvo ubezpečilo, že stav lode sa neustále monitoruje. Loď je podľa rezortu stabilná a neporušená aj pod čiarou ponoru. Ministerstvo dodalo, že v pohotovosti – pre prípadný únik ropy – sú aj ďalšie holanské i nemecké plavidlá.

Nákladná loď má byť odtiahnutá na bezpečnejšie dočasné miesto – ležiace 16 kilometrov severne od Schiermonnikoogu, kým sa pre ňu nenájde konečný prístav. Momentálne sa loď nachádza medzi dvoma veľmi frekventovanými námornými trasami, vedúcimi do a z Nemecka, čo je veľmi nebezpečné. Situácia je podľa DPA prirovnávaná k pomyselnému horiacemu kamiónu naloženému ropou stojacemu medzi dvoma diaľnicami.

Pri holandskom pobreží už niekoľko dní horí loď, na jej palube sú aj elektromobily

Rremorkéry sa plavia rýchlosťou približne 5,5 kilometrov za hodinu. Odtiahnutie lode by malo trvať 12 až 14 hodín, a to v závislosti od poveternostných podmienok, prílivu či dymu z horiacej lode.

Na palube je oveľa viac elektromobilov, ako sa uvádzalo na začiatku

Loď prevážala 3783 nových áut vrátane 498 elektromobilov, pričom pod panamskou vlajkou sa plavila z nemeckého prístavu Bremerhaven do Singapuru. Požiar na nej vypukol v stredu skoro ráno, keď bola približne 30 kilometrov severne od ostrova Ameland.  Pôvodné správy pritom hovorili len o 25 elektrických vozidlách.

Pôvodný článok:

V Severnom mori nekontrolovateľne horí nákladná loď prevážajúca takmer tritisíc áut. Holandská pobrežná stráž informovala, že jeden člen posádky zahynul a ďalší utrpeli zranenia.

Po tom, ako sa 23 členov posádky neúspešne pokúšalo uhasiť požiar, použili na ich záchranu z lode člny a vrtuľníky, uviedla pobrežná stráž vo vyhlásení.

„V súčasnosti je na mieste veľa plavidiel, ktoré monitorujú situáciu a snažia sa prísť na to, ako dostať požiar pod kontrolu,“ povedala v telefonickom rozhovore pre agentúru Associated Press (AP) hovorkyňa pobrežnej stráže Lea Versteeg.

„Všetko však závisí od počasia a poškodenia plavidla. Takže v súčasnosti pracujeme na tom, aby sme zistili, ako zaistiť, aby to dopadlo čo najmenej zle,“ dodala.

Požiar zrejme zapríčinil jeden z elektromobilov

Loď Fremantle Highway sa plavila z nemeckého prístavu Brémy do egyptského Port Said, keď ju približne 27 kilometrov severne od holandského ostrova Ameland zachvátil požiar.

Jeho príčina nebola bezprostredne známa a podľa agentúry AP nie je jasné ani, ako zomrel spomenutý jeden člen posádky. Agentúra Reuters však uviedla, že hovorca pobrežnej stráže označil za možnú príčinu požiaru jeden z elektromobilov, ktoré sa nachádzali na palube.

„Preváža 2 857 áut, z toho 25 elektrických, čo požiar ešte viac skomplikovalo. Nie je ľahké udržať takýto požiar pod kontrolou a nie je to jednoduché ani na takomto plavidle,“ doplnila Versteeg. „Dúfame, že požiar dostaneme pod kontrolu alebo sám vyhasne a podarí sa nám dostať plavidlo na bezpečné miesto,“ uviedla ďalej hovorkyňa.

Podľa nemeckej tlačovej agentúry dpa sú v pohotovosti aj úrady v Nemecku. „Situáciu monitorujeme,“ vyjadril sa hovorca nemeckého veliteľstva pre námorné katastrofy v meste Cuxhaven na severe krajiny a dodal, že holandským úradom ponúkli podporu. Záchranné lode a operačné skupiny sú podľa neho pripravené pomôcť, ak to bude potrebné, ale zatiaľ sa o ich vyslaní nerozhodlo.

Ochranári varujú pred ekologickou katastrofou

Environmentálne organizácie a obyvatelia okolitých ostrovov sa obávajú možných škôd na životnom prostredí po prípadnom potopení nákladnej lode plnej automobilov.

Kustwacht Nederland/Twitter

„Mohlo by to znamenať environmentálne nešťastie pre Severné more a (jeho pobrežnú časť) Waddenzee,“ uviedol hovorca organizácie na ochranu životného prostredia Stichting de Noordzee. Znepokojenie vyvoláva palivo lode a takmer 3000 prevážaných automobilov.

„Najhoršie by bolo, keby sa loď potopila a do mora by sa nekontrolovateľne vyliali škodlivé látky,“ povedal starosta nemeckého ostrova Borkum Jürgen Akkermann. Ostrov sa podľa slov starostu nachádza len 50 kilometrov od miesta havárie pri holandskom ostrove Ameland. Starosta Amelandu Leo Pieter Stoel uviedol, že odpad z lode znečisťuje Waddenzee a pobrežie okolitých ostrovov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú