Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Aj keď sú požiare elektromobilov veľmi ojedinelým javom, z času na čas sa objaví problém, pri ktorom hrozí zvýšené riziko vzniku požiaru a automobilky musia pristúpiť k radikálnym riešeniam. Aktuálne musí komplikácie riešiť automobilka Jaguar Land Rover. Ako informoval Reuters, výrobca zvoláva v USA do servisu takmer 6 400 elektromobilov I-Pace, ktorým hrozí požiar batérie.

Príčinou požiaru môže byť podľa vyjadrenia NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) prehriatie batérie a preto až do návštevy servisu odporúča úrad majiteľom postihnutých áut parkovať vonku na bezpečnom mieste, ideálne ďalej od ostatných áut či iných objektov.

Automobilka uviedla, že pri návšteve servisu vymení modul batériového manažmentu a ak to bude nutné, mechanici vymenia aj samotné moduly batérie. Problém sa pritom týka vozidiel vyrobených v roku 2019 a novších.

Jaugar v USA registruje 8 požiarov elektrického SUV I-Pace, no inžinieri podľa informácií nezistili žiadne problémy na samotnej batérii. Je ale dosť možné, že podobným problémom budú trpieť aj modely predávané v Európe.

Jaguar I-Pace nedávno horel aj v Prahe

Začiatkom mája sme informovali o pomerne komplikovanom zásahu pražských hasičov, ktorí sa museli popasovať s požiarom elektromobilu v podzemnej garáži. Aj keď sa v tomto prípade nechytil horieť samotný akumulátor auta, môže to byť varovný signál pre majiteľov elektrických I-Pace, nakoľko aj v tomto prípade išlo o elektromobil značky Jaguar.

Pohľad na fotografie vozidla nám skôr naznačuje, že v tomto prípade nastal problém pri samotnom nabíjaní, nakoľko najviac bola poškodená práve časť okolo nabíjacieho konektora.

Slovenskí hasiči si hasenie elektromobilu zatiaľ iba skúšali

Požiar batérií je však vždy náročnejšie uhasiť, poškodené články plné chemikálií totiž môžu opakovane vzbĺknuť aj celé hodiny po ich prvotnom uhasení.

Slovenskí hasiči si hasenie vysokonapäťových trakčných batérií a elektromobilu zatiaľ skúsili iba “na nečisto” v Galante v rámci cvičenia. Merali tiež unikajúce teplo a vzorky odobrané počas pokusu budú skúmať z hľadiska dosahov takýchto požiarov na životné prostredie.

„Cieľom pokusu bolo trakčné batérie a elektromobil zapáliť a vykonať experimentálne merania uvoľňovania tepla (meranie tepelného toku) vo vzdialenosti desať a 50 centimetrov od batérie. Merania sa uskutočňovali aj z dôvodu, aby bolo možné lepšie určiť odstupové vzdialenosti v prípade požiaru elektromobilu,“ priblížil HaZZ.

Museli ich poškodiť a zapáliť

Hasiči trakčné batérie nachádzajúce sa mimo vozidla mechanicky poškodili, aby došlo ku skratu, Ani tak však neprišlo k ich požiaru. Na to museli použiť horák a propán-butánový plyn, až pokým nedošlo k zapáleniu lítia a gélu v batérii.

Vzniknuté požiare sa snažili uhasiť dvomi hasiacimi látkami balenými v hasiacich prístrojoch. Hasiaca látka bola použitá ako prímes do vody šesťpercentným primiešavaním, čím vznikol hasiaci roztok. „Na hasenie boli okrem prenosných hasiacich prístrojov použité aj vysokotlakové hasiace zariadenia a hasiace zariadenie Kobra od Dobrovoľného hasičského a záchranného zboru občianske združenie Chmeľov,“ doplnili hasiči.

Na testovaní sa zúčastnili zástupcovia zo Slovinska, Česka, Maďarska a Nemecka, a tiež študenti zo Slovenskej technickej univerzity.

Avisla Oslo/Freepik

Zahasenie elektromobilu však nie je jediným orieškom. Aktuálna prax totiž hovorí, že už zahasené batérie naďalej predstavujú riziká. Ministerstvo hospodárstva preto vlani vyhlásilo verejnú súťaž o dodávku 51 kontajnerov na hasenie elektromobilov, kam sa vozidlo ponorí namiesto jeho permanentného stráženia pred možným opätovným vznietením.

Poškodené elektromobily sa doň budú nakladať pomocou ťažkej techniky cez uzatvárateľnú strechu. Elektrické autá v kontajneri sa budú nachádzať vo vodnom kúpeli, aby sa zamedzilo samovznieteniu batérie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú