Francúzska vláda plánuje výrazne obmedziť dotácie na nákup elektrických áut. Tento krok, oznámený v návrhu rozpočtu na rok 2025, je súčasťou širších opatrení na riešenie narastajúceho rozpočtového deficitu. Napriek tomu, že štát stále deklaruje záväzok k elektrifikácii dopravy, nové opatrenia budú mať zásadný vplyv na trh aj spotrebiteľov. Na tému upozornila agentúra Reuters.

Zmeny v dotáciách

Súčasná podpora na nákup elektrických vozidiel, známa ako „bonus écologique“, poskytuje príspevky až do výšky 7 000 eur na jedno vozidlo. Po novom sa však táto suma zníži a dotácie budú variovať medzi 2 000 až 4 000 eurami, v závislosti od príjmov kupujúceho. Celkový rozpočet na podporu elektrifikácie vozidiel sa tak zníži zo súčasných 1,5 miliardy eur na 1 miliardu eur v roku 2025.

Tieto zmeny reflektujú pokroky v technológii batérií a znižovanie výrobných nákladov, ktoré uľahčili prístup k elektrickým vozidlám. Francúzska vláda sa chce zamerať predovšetkým na pomoc domácnostiam s nižšími príjmami, pričom časť rozpočtu bude alokovaná aj na podporu sociálneho lízingu pre menej majetných občanov.

dotácie elektromobily
BMW/Unsplash (úprava redakcie)

Vplyv na trh a automobilový priemysel

K zníženiu dotácií dochádza v čase, keď európski výrobcovia zápasia s klesajúcim dopytom po elektrických autách a silnejúcou konkurenciou zo strany čínskych značiek. Podľa automobilového lobistického združenia vedeného Lucom Chatelom sú vládne dotácie kľúčové na udržanie rastu predaja a splnenie prísnych emisných cieľov.

Okrem obmedzenia dotácií plánuje Francúzsko sprísniť aj sankcie pre vozidlá s vysokými emisiami CO₂. Od roku 2025 sa budú pokuty vzťahovať na vozidlá produkujúce viac ako 112 g CO₂/km, pričom tieto limity sa v nasledujúcich rokoch ešte sprísnia.

Peugeot

Ekologický záväzok vs. rozpočtové obmedzenia

Francúzsko čelí rastúcemu rozpočtovému deficitu a plánuje celkovo znížiť výdavky o 60 miliárd eur prostredníctvom škrtov a zvýšenia daní. Vláda však tvrdí, že aj napriek obmedzeniu dotácií zostáva oddaná prechodu na zelenšiu dopravu.

Otázkou však zostáva, ako sa tieto opatrenia prejavia na trhu s elektrickými vozidlami. Príklad Nemecka, ktoré po ukončení svojho dotačného programu zaznamenalo prudký pokles predaja elektrických áut, ukazuje, aký dôležitý je finančný stimul pri podpore ekologickej transformácie. Francúzsko tak môže čeliť podobnému riziku, pokiaľ nenájde iné mechanizmy na udržanie záujmu spotrebiteľov o elektrické autá.

Hoci vláda znižuje priame dotácie, naďalej podporuje elektrifikáciu ľahkých vozidiel inými spôsobmi. Výzvou však bude udržať tempo prechodu na zelenú dopravu a zároveň naplniť ambiciózne environmentálne ciele, ktoré si Francúzsko stanovilo.

Prvé jazdy na elektrickom Peugeot e-5008

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú