Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Železničná doprava sa môže už čoskoro presunúť do novej éry vďaka strojom, ktoré testuje projekt FCH2Rail v Španielsku. Ten prinesie nové technológie pre vodíkové vlaky, ktoré môžu byť dokonalým riešením situácie železníc mnohých krajín. Pre zvýšenie ekológie je nutné ich totiž elektrifikovať, čo je však možné vyriešiť práve vodíkom a zjednodušiť tak infraštruktúru.

Pomôžu technológie Toyoty

Prototyp vlaku FCH2Rail, ktorý má byť plne funkčný už v budúcom roku, je založený na obľúbenom modeli vlaku Civia, ktorý je v Španielsku využívaný vo veľkom. Vodíkové vlaky majú jednu zásadnú výhodu, keďže nepotrebujú nákladnú a často nesmierne náročnú elektrifikáciu železničnej trate. Nepotrebujú navyše príliš veľké akumulátory, keďže je väčšina energie uložená vo vodíku.

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

FCH2Rail využíva pohon s názvom Fuel Cell Hybrid Power Pack, ktorý ťaží z palivových článkov druhej generácie spoločnosti Toyota. Stroj už absolvoval náročnú testovaciu trasu v Pyrenejách a ako naznačuje názov pohonu, ide o hybridný systém. Na miestach s elektrifikovanou traťou využíva trolejové vedenie, avšak mimo nich prepne na napájanie z batérie a využíva palivové články.

DLR

Tie premieňajú vodík na elektrickú energiu a vodnú paru, vďaka čomu nedochádza k produkcii žiadnych škodlivých emisií – problematická je zatiaľ výroba vodíka, ktorá je pomerne neefektívna a v mnohých prípadoch produkuje veľké množstvo škodlivín.

Riešenie na dosah

Zásadným problémom vodíkového pohonu je síce výroba samotného vodíka, avšak v tejto oblasti robia vedci zásadné pokroky. Najnovšie výskumníci z nemeckého Franhouferovho inštitútu pre solárne energetické systémy pracujú na spôsobe výroby vodíka priamo z morskej vody a to bez potreby odsoľovacieho zariadenia.

Je aj v autobusoch

Moderné palivové články už vo veľkom pomáhajú EÚ znižovať svoju uhlíkovú stopu. Využívajú ich napríklad autobusy CaetanoBus H2.City Gold, ktorých 115 kusov premáva v rôznych európskych mestách Nemecka, Francúzska, Španielska či Portugalska a Dánska. Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen už jazdí dokonca aj v Bratislave.

DLR

Podľa portálu GlobarRailwayReview stoja za projektom FCH2Rail viaceré spoločnosti, ako je španielska spoločnosť CAF, Nemecké vesmírne centrum (DLR), spomínaná Toyota a niekoľko ďalších, ktoré prinášajú vlastné skúsenosti a technológie. Aj keď má tento projekt dosiahnuť finále už v budúcom roku, započal len v roku 2021 a spotreboval približne 14 miliónov eur.

Ak bude stroj fungovať podľa plánov, v budúcnosti bude možné skonštruovať viac takýchto efektívnych vlakov ešte rýchlejšie a za oveľa nižšiu cenu. Prvý vodíkový vlak sa v minulom roku prehnal aj Slovenskom, kvôli chýbajúcej infraštruktúre ho však musela ťahať klasická lokomotíva.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú