Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Širší nástup elektromobility v najbližších rokoch je prakticky nezvratný. Otázkou zostáva, kedy elektrické autá prekonajú predaje tých so spaľovacími motormi.

Podľa novej štúdie, na ktorú upozornil aj portál Electrek, by sa tak mohlo stať už do troch rokov.

Zdá sa, že pomerne agresívny prístup Európskej únie, týkajúci sa presadzovania elektromobility, prináša svoje ovocie. Predaje v rámci celej Európy a Spojeného kráľovstva výrazne napredujú, o čom svedčí štúdia na portáli Business Green.

Najdôležitejšie sú počiatočné náklady pre kúpu vozidla

Nová štúdia bola vykonaná na vzorke 14 000 motoristov v celej Európe a okrem dát o typoch áut poznáme aj faktory, podľa ktorých si vodiči vyberajú svoje nové budúce auto.

freepik

Pre mnohých je najdôležitejšou položkou pri kúpe nového auta počiatočná suma, ktorá je dnes pri elektromobiloch stále podstatne vyššia.

To veľa zákazníkov od kúpy elektromobilu odrádza, aj keď sa preukázalo, že z dlhodobého hľadiska je používanie elektromobilu lacnejšie, než používania auta so spaľovacím motorom.

NEPERHLIADNI
Prečo by tvoje ďalšie auto už mal byť určite elektromobil? (KOMENTÁR)

Ceny batérií ale neustále klesajú a očakáva sa, že do roku 2025 by sa ceny elektromobilov mali vyrovnať cenám spaľovákov.

Tento scenár bol predložený aj opýtaným respondentom. Za daných okolností rovnakej ceny by si elektromobil kúpilo viac ako 50 % z nich. Ak sú teda odhady správne, môžeme  predpokladať, že už o tri roky sa budú čisto elektrické autá predávať vo väčších množstvách než spaľováky.

Slovensko za zvyškom Európy zaostáva

Predaj bezemisných a nízkoemisných vozidiel síce na Slovensku postupne stúpa, stále však výrazne zaostávame za zvyškom Európy, aj za plánmi EÚ. Naznačujú to predbežné čísla registrácií za uplynulý rok.

Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko-emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %. Za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %, čo je naozaj smiešny nárast.

Michal Varga/FonTech

Svedčí o tom aj nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe.

V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 %, s počtom 1 053 registrovaných elektromobilov.

Elektromobil je skutočne výhodnejší už dnes

Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.

Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší.

Je to paradox, ale pri mestskom elektromobile s malým nájazdom sa ti veľmi jednoducho môže stať, že finančný rozdiel obstarávacej ceny v porovnaní so spaľovákom sa nemusí vrátiť ani za desiatky rokov.

FonTech

Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a obľúbeného lacného auta Slovákov, Škody Fabia, vyšlo, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km.

Naopak, porovnanie VW ID.3 a VW Golf s rovnakým výkonom odhaľuje, že návratnosť financií by bola v tomto prípade do 10 rokov. Ak ale zvýšime ročný nájazd z 15 000 km na 25 000 km, ktoré je možné s plnohodnotným elektromobilom bez problémov najazdiť, rozdiel v obstarávacej cene sa vyrovná do 5 rokov.

FonTech

Na záver sme sa pozreli na rozdiely luxusnejších a výkonných modelov Audi Q4 e-tron, respektíve Audi Q5. Do porovnania sme vybrali najvýkonnejšie motorizácie, teda 300-koňový Q4 e-tron s pohonom quattro a 286-koňovú Q5-ku s naftovým šesťvalcom a tiež pohonom quattro.

Výkonný luxusný elektromobil stojí už teraz takmer rovnako ako spaľovák s podobným výkonom rovnakej automobilky. Vyššie náklady na nákup elektrického vozidla sú späť prakticky do jedného roka a následne dokáže majiteľ pri domácom nabíjaní jazdiť každý rok až o 2 400 € lacnejšie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú