Spoločnosť SpaceX prednedávnom avizovala začiatok vývoja nového boostera Super Heavy, na ktorom bude usadená vesmírna loď. Na rozdiel od hlavného stupňa dostane Starship „len“ 6 motorov Raptor. Polovica z nich bude prispôsobená pre fungovanie vo vákuu. SpaceX teraz otestoval schopnosti špeciálneho pohonu pri niekoľkominútovom statickom štarte, informuje Teslarati.

Začiatkom septembra prišli do éteru nové informácie o vývoji lode Starship, testovaní pohonu a spustení vývoja hlavného stupňa Super Heavy. Elon Musk prezradil počas konferencie Humans to Mars plány, ako sa dostať na Červenú planétu, ale aj rizika, ktoré pri takejto misii hrozia.

Vývoj motora Raptor opäť pokročil

Hoci SpaceX za uplynulý rok v tomto smere značne pokročil, stále ho čaká ešte dlhá cesta, na ktorej bude musieť zapracovať nielen na vesmírnej lodi. Jej vývoj sa však dostal od prvých deštruktívnych testov prototypov nádrže k prvým „hop“ testom prototypov Starshipu, ktorý by mal onedlho po prvýkrát vyletieť do výšky takmer 20 km. Bližšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.

Zobraziť celú galériu (0)
Vesmírna loď Starship s boosterom Super Heavy. Zdroj: SpaceX

Samotné prototypy SN5 a SN6 doteraz vyleteli len do výšky 150 m a boli vybavené jediným motorom Raptor. Tento motor je navyše verziou určenou pre prevádzku v atmosfére. SpaceX však prednedávnom posunul jeho limity, ktoré overil v testovaní, kedy motor dosiahol tlak v komore až 330 barov. Touto hodnotou tak Raptor nielenže prekonal ruský motor RD-701 z roku 1980, ktorý dokázal dosiahnuť tlak 300 barov, ale zároveň stanovil nový rekord v tomto odvetví.

SpaceX testuje aj vákuovú verziu pohonu. Absolvoval prvú skúšku

Okrem tejto verzie má spoločnosť k dispozícii aj upravenú verziu pre prevádzku vo vákuu, ktorá sa od vyššie spomenutého Raptora líši. Podstata pohonu ostala zachovaná a hlavné zmeny možno badať najmä pri spaľovacej komore a väčšej tryske, ktorá je oproti spomínanej verzii približne 5-násobne väčšia.

Dôvod je jednoduchý. Raptor Vacuum, alebo tiež RVac, dosiahne väčší ťah vo vákuu práve pri tryske optimalizovanej pre použitie vo tomto prostredí. Takáto úprava zvýši odpor plynov zo spaľovacej komory.

V atmosfére je okolitý tlak dosť vysoký na to, aby si Raptor vystačil aj s užším výfukom. V prípade vákua je však potrebný väčší, nakoľko musia výfukové plyny expandovať ďalej, aby dosiahli rovnaký tlak ako je v okolí.

Pri zväčšovaní tohto komponentu sa ale musí brať aj ohľad na možnosti výroby. V ideálnom vákuu by bola najefektívnejšia tryska technicky nekonečná, no inžinieri museli prispôsobiť veľkosť a fyzické vlastnosti výrobe.

Vákuový Raptor nakoniec zrejme nájde využitie

Samotný Starship by pre let vo vesmíre teoreticky vákuový Raptor nepotreboval. Spočiatku mala vesmírna loď dostať 7 klasických motorov, no SpaceX vo vývoji Raptora značne pokročil a Musk neskôr avizoval, že firma odvolala zrušenie využitia RVac motora v Starshipe. Pohon vesmírne lode však bude využitý až po jej oddelení od boostera Super Heavy, na ktorom začína spoločnosť pracovať.

Ten sa postará o vynesenie lode a po zhruba 7 minútach od štartu sa oddelí. V tom momente prídu na rad práve Raptory Starshipu. S týmto úspešným testom RVac motora firma opäť pokročila pri vývoji, avšak nie je presne jasné, aké boli podmienky testovania. Pravdepodobne však išlo o test, v ktorom mal vákuový Raptor absolvovať štart, fungovať niekoľko minút a následne sa úspešne vypnúť.

Pošli nám TIP na článok



Vesmír a veda