Rozmach elektromobility vyvoláva niekoľko kritických otázok. Jednou z nich je aj teória, že priveľa áut do zástrčky bude počas nabíjania preťažovať elektrickú sieť. Teraz ti popíšem hneď niekoľko dôvodov, prečo sa niečoho takéhoto vôbec nemusíme obávať a tiež, ako sa na tento argument pozerajú odborníci z oblasti elektromobility.

Blackout je nočná mora modernej civilizácie. Súčasná populácia je závislá na elektrickej energii. Mnohí elektrinou vykurujú svoje domácnosti, na elektrinu fungujú zdravotnícke zariadenia, ktoré zachraňujú ľudské životy a bez elektrickej energie by nefungovali ani počítače či internet ako taký.

Jednoducho, život bez elektriny si už v dnešnej dobe vieme predstaviť len ťažko. A na cestách dokonca začínajú pribúdať elektrické autá, prípadný blackout by teda výrazne obmedzil mobilitu ľudí.

Mnohí sa obávajú, že práve zvýšený rozmach elektromobilov môže spôsobiť to, že súčasná elektrická sieť, napríklad na slovenských sídliskách, bude preťažená a k takýmto výpadkom bude dochádzať na dennom poriadku. Podľa odborníkov sa ale niečoho takého vôbec nemusíme obávať a to hneď z niekoľkých racionálnych dôvodov.

V článku sa dozvieš:
  • Aká je spotreba energie elektromobilov v priamom a zmysluplnom porovnaní so spaľovákmi
  • Za „koľko litrov na sto“ jazdí dnešný elektromobil
  • Prečo sa netreba obávať tlačenice na nabíjačkách pred panelákom
  • Ako jednoducho rozložiť časy, kedy celé mesto nabíja svoje elektromobily
  • O koľko podľa prepočtov odborníkov stúpne spotreba energie, ak všetky autá na Slovensku vymeníme za elektromobily
Elektromobil je ďaleko efektívnejší, než spaľovák

Ľudia si mylne myslia, že rovnaké množstvo energie, ktoré sa „spáli“ v motore spaľovacieho auta, je potrebné aj na pohon elektromobilu.

Rozdiel je v tom, že spaľovací motor je extrémne neefektívny a elektromobil v skutočnosti na 1 km jazdy potrebuje iba tretinu až štvrtinu energie, ktorú páli spaľovák. Ako je to možné? Pri spaľovacom motore sa totiž veľká časť energie stráca vo forme tepla.

Až dve tretiny energie, ktorú využíva spaľovací motor, sa len tak vyparí do okolia vo forme tepla. Časť z nej sa môže využiť na vykurovanie interiéru, čo sa ale dá aplikovať iba v zimných mesiacoch. Spaľovací motor má navyše oveľa viac pohyblivých častí, medzi ktorými dochádza k treniu, čo generuje iba ďalšie nepotrebné teplo.

Len malá časť energie zo spaľovacieho motora sa teda skutočne využíva na pohon vozidla. Keď už ale vozidlo uvedieme do pohybu, musíme ho vedieť nejakým spôsobom zastaviť.

Michal Varga/FonTech

Pri spaľováku využívame klasické mechanické brzdy. Fyzika znova nepustí, pri brzdení dochádza k treniu a pohybová energia vozidla sa tak mení na ďalšie odpadové teplo. Aj v tomto smere majú elektromobily ďaleko navrch.

Pri elektrických autách totiž využívame systém rekuperácie. Pohybová energia pri brzdení roztáča generátor, ktorý produkuje elektrinu a ukladá ju späť do batérie. Suma sumárum, pri sčítaní všetkých týchto faktorov dokáže elektromobil využívať na pohyb až 90 % spotrebovanej energie, kdežto pri spaľovákoch je to menej ako 30 %.

„Elektromobil je lepšia technológia, pretože elektrické auto je energeticky efektívnejšie. Ak by sme si prepočítali energetickú spotrebu elektrického auta na benzín, tak sa pohybujeme niekde na úrovni 1,5 až 2 litre na 100 km. Tu sa však bavíme o veľkom aute, ako napríklad Škoda Enyaq.

Ja som s Enyaqom najazdil viac ako 1000 km a mal som spotrebu 18 kWh/100 km, čo keď si prepočítate na energetickú hodnotu v kilojouloch, je to ekvivalent benzínovej spotreby 2 l/100 km. Benzínové auto s takouto spotrebou sa nikdy nevyrobí.

Práve to je vec, ktorá tlačí elektromobilitu dopredu. Týmto smerom sa hýbe civilizácia už tisícročia, keď niečo môžeme robiť energeticky efektívnejšie, budeme to tak robiť. Okrem lepšej energetickej efektívnosti je tu potom aj tá ekologická stránka, a teda že elektromobily sú čistejšie,“ prezradil Peter Badík, riaditeľ GreenWay Infrastructure v rozhovore pre FonTech.sk.

Táto teória samozrejme nijako nevyvracia, že pri nabíjaní áut namiesto ich tankovania bude odber prúdu vyšší, hovorí ale o tom, že odbery pre presun z bodu A do bodu B v jednom čase nebudú zas tak extrémne. Nikdy totiž nebude naraz nabíjať 100 % zaparkovaných vozidiel pred tvojou bytovkou. Veľká časť majiteľov, ktorí za deň prejdú len desiatky kilometrov alebo vôbec nič, zásuvku budú potrebovať len raz za týždeň, možno ani to nie.

Musíš trafiť správny čas, aby si nabíjal lacno
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú