Elektromobily budúcnosti môžu znížiť emisie až o 40 %. Za všetkým stoja revolučné batérie
Svet elektromobilov čaká v blízkej budúcnosti obrovský skok vpred. Batérie novej generácie rapídne zvýšia ich dojazd a tiež výrazne skrátia čas potrebný na nabíjanie auta. Takzvané „solid state“ batérie, teda batérie s pevným elektrolytom, však prinášajú ešte jeden zásadný benefit. Nová generácia batérií môže znížiť emisie až o 39 %, odhaľuje štúdia Transport & Environment.
Súčasné LFP batérie (lítium, železo, fosfát) nie sú príliš ekologické. Podľa štúdie T&E sa pri výrobe LFP batérií vyprodukuje takmer 80 kilogramov CO2 na jednu kWh kapacity. To znamená, že taký 82 kWh akumulátor, ktorý využíva napríklad platforma MEB koncernu Volkswagen, vyprodukuje pri výrobe okolo 6,5 tony CO2.
Porovnajme si to so spaľovákom. Napríklad taká Škoda Kodiaq 2.0 TDI produkuje 139 g CO2/km. To znamená, že elektromobil začína byť v porovnaní s týmto autom ekologickejší až po nájazde 46 000 km.
V prípade NMC batérií (zložených z materiálov ako je nikel, mangán a kobalt) je produkcia emisií o niečo nižšia, no stále sa pohybujeme nad 75 kg CO2/kWh. Všetko by sa však malo zmeniť s nástupom batérií s pevným elektrolytom.
Emisie nižšie o 40 %
Ako uviedol aj portál Electrek, batérie s pevným elektrolytom by sa mali vo veľkom začať používať už v roku 2025. Okrem iných benefitov, ktorým sme sa venovali v samostatných článkoch, môžu znížiť produkciu CO2/kWh až o 39 %.
Batérie s pevným elektrolytom sú totiž energeticky hustejšie, to znamená, že na batériu s rovnakou kapacitou, ako v prípade LFP či NMC batéri, sa použije menej materiálov a tak sa pri ich ťažbe vyprodukuje menej emisií.
Minimálny pokles produkcie emisií je 24 %, no ak sa pri výrobe batérií s pevným elektrolytom použijú obnoviteľné materiály a energia z obnoviteľných zdrojov, emisie batérie môžu klesnúť až o spomínaných 39 %. Takáto batéria potom „vyprodukuje“ zhruba 47 kg CO2/kWh, čo by bolo pri kapacite 82 kWh celkovo 3,8 tony.
Takýto elektromobil, napríklad Škoda Enyaq, by bol ekologickejší už po nájazde 27 500 km v porovnaní s podobne veľkým a podobne výkonným autom, teda Škodou Kodiaq.
Môže to byť aj lepšie, no chce to ešte čas
Emisie batérií sa pritom môžu časom znížiť ešte viac a klesnúť by mohli prakticky na nulu, no na dosiahnutie takéhoto cieľa potrebujeme ešte viac času. Jedným z možných riešení však môžu byť batérie startupu Alsym Energy.
Startup Alsym Energy sa rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, a teda i lacných materiálov.
Voda a lacné materiály
Jednu takúto sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje bežne dostupné materiály ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé prvky (kobalt a lítium).
Batérie sú taktiež nehorľavé, takže môžu byť využité nie len pre EV, ale taktiež v priemysle, v lodnej doprave či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitím materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a neničí životné prostredie.
Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak všetko pôjde podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.
I keď startup neskrýva ambície preraziť do celého sveta, v prvom rade chce batérie poskytnúť chudobnejším krajinám a regiónom. Na urýchlenie vývoja týchto cenovo dostupných batériových systémom Alsym Energy spolupracuje „s popredným výrobcom automobilov so sídlom v Indii“. Od tohto štedrého investora Alsym Energy získala 32 miliónov dolárov.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
Dobije autu tisíce kilometrov ročne zadarmo. Mercedes vyvinul solárny lak, ktorý predĺžuje dojazd
Spaľováky zdražejú, elektromobily nie. Slávna európska automobilka spustí cenovú politiku, ktorá funguje
BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde"
Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
K Zemi sa blíži neznámy objekt. Harvardský astronóm hovorí o možnej mimozemskej sonde
Rakovinu hrtana odhalí skôr než lekár. Experti zistili, ktorý bežný pomocník ti môže zachrániť život
Najnovší test pneumatík „potopil“ favorita Slovákov. Polovica je nebezpečná, dve úplne zlyhali (REBRÍČEK)
Zomrela hviezda hororov: Jej najslávnejší film videl takmer každý Slovák
Fiktívne živnosti ohrozujú dávky a odvody: Ministerstvo chystá zmeny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
-
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
Na objavenie čakal 66 rokov. Antarktída odkryla príbeh vedca, ktorý nečakane zmizol
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP