Elektromobily budúcnosti môžu znížiť emisie až o 40 %. Za všetkým stoja revolučné batérie
Svet elektromobilov čaká v blízkej budúcnosti obrovský skok vpred. Batérie novej generácie rapídne zvýšia ich dojazd a tiež výrazne skrátia čas potrebný na nabíjanie auta. Takzvané „solid state“ batérie, teda batérie s pevným elektrolytom, však prinášajú ešte jeden zásadný benefit. Nová generácia batérií môže znížiť emisie až o 39 %, odhaľuje štúdia Transport & Environment.
Súčasné LFP batérie (lítium, železo, fosfát) nie sú príliš ekologické. Podľa štúdie T&E sa pri výrobe LFP batérií vyprodukuje takmer 80 kilogramov CO2 na jednu kWh kapacity. To znamená, že taký 82 kWh akumulátor, ktorý využíva napríklad platforma MEB koncernu Volkswagen, vyprodukuje pri výrobe okolo 6,5 tony CO2.
Porovnajme si to so spaľovákom. Napríklad taká Škoda Kodiaq 2.0 TDI produkuje 139 g CO2/km. To znamená, že elektromobil začína byť v porovnaní s týmto autom ekologickejší až po nájazde 46 000 km.

V prípade NMC batérií (zložených z materiálov ako je nikel, mangán a kobalt) je produkcia emisií o niečo nižšia, no stále sa pohybujeme nad 75 kg CO2/kWh. Všetko by sa však malo zmeniť s nástupom batérií s pevným elektrolytom.
Emisie nižšie o 40 %
Ako uviedol aj portál Electrek, batérie s pevným elektrolytom by sa mali vo veľkom začať používať už v roku 2025. Okrem iných benefitov, ktorým sme sa venovali v samostatných článkoch, môžu znížiť produkciu CO2/kWh až o 39 %.
Batérie s pevným elektrolytom sú totiž energeticky hustejšie, to znamená, že na batériu s rovnakou kapacitou, ako v prípade LFP či NMC batéri, sa použije menej materiálov a tak sa pri ich ťažbe vyprodukuje menej emisií.
Minimálny pokles produkcie emisií je 24 %, no ak sa pri výrobe batérií s pevným elektrolytom použijú obnoviteľné materiály a energia z obnoviteľných zdrojov, emisie batérie môžu klesnúť až o spomínaných 39 %. Takáto batéria potom „vyprodukuje“ zhruba 47 kg CO2/kWh, čo by bolo pri kapacite 82 kWh celkovo 3,8 tony.

Takýto elektromobil, napríklad Škoda Enyaq, by bol ekologickejší už po nájazde 27 500 km v porovnaní s podobne veľkým a podobne výkonným autom, teda Škodou Kodiaq.
Môže to byť aj lepšie, no chce to ešte čas
Emisie batérií sa pritom môžu časom znížiť ešte viac a klesnúť by mohli prakticky na nulu, no na dosiahnutie takéhoto cieľa potrebujeme ešte viac času. Jedným z možných riešení však môžu byť batérie startupu Alsym Energy.
Startup Alsym Energy sa rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, a teda i lacných materiálov.
Voda a lacné materiály
Jednu takúto sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje bežne dostupné materiály ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé prvky (kobalt a lítium).
Batérie sú taktiež nehorľavé, takže môžu byť využité nie len pre EV, ale taktiež v priemysle, v lodnej doprave či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitím materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a neničí životné prostredie.

Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak všetko pôjde podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.
I keď startup neskrýva ambície preraziť do celého sveta, v prvom rade chce batérie poskytnúť chudobnejším krajinám a regiónom. Na urýchlenie vývoja týchto cenovo dostupných batériových systémom Alsym Energy spolupracuje „s popredným výrobcom automobilov so sídlom v Indii“. Od tohto štedrého investora Alsym Energy získala 32 miliónov dolárov.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Táto diéta znižuje cholesterol rovnako účinne ako lieky: Je to ako budovanie investičného portfólia, hovorí expert

Ukrajina stojí pred historickou dilemou: Zvažuje nákup superstíhačiek s odlišnou „DNA“, ktoré zmenia jej nebo

Lajčák v tichosti získal miesto v dozornej rade Slovnaftu. Expert: Po tomto si ho už žiadna medzinárodná inštitúcia nevezme

MIMORIADNE: Zrážka rýchlika a osobného vlaku v Česku si vyžiadala desiatky zranených. Jeden z rušňovodičov údajne prešiel na červenú

Slovensko zažiarilo v rebríčku jazykov. Patríme do TOP 10, predbehli sme všetkých susedov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
NVIDIA opäť láme rekordy. Vďaka AI zarába také peniaze, o akých sa iným firmám ani nesnívalo
Nemecká automobilka oznamuje veľké prepúšťanie. Urobí to postupne, aby zmiernila dopad na ľudí
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
Prežitie sa môže zdvojnásobiť. Francúzsko prichádza s revolučnou liečbou najsmrteľnejšej rakoviny
Obľúbený operátor spustil Black Friday. Slováci môžu ušetriť na mobiloch stovky eur (PREHĽAD)
Experti ostali totálne zarazení. Umelá inteligencia má temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
Zažehnali krízu v automobilkách? Čína sa v Európe dočkala ústupku, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Táto diéta znižuje cholesterol rovnako účinne ako lieky: Je to ako budovanie investičného portfólia, hovorí expert

Ukrajina stojí pred historickou dilemou: Zvažuje nákup superstíhačiek s odlišnou „DNA“, ktoré zmenia jej nebo

Lajčák v tichosti získal miesto v dozornej rade Slovnaftu. Expert: Po tomto si ho už žiadna medzinárodná inštitúcia nevezme

MIMORIADNE: Zrážka rýchlika a osobného vlaku v Česku si vyžiadala desiatky zranených. Jeden z rušňovodičov údajne prešiel na červenú

