Elektromobily budúcnosti môžu znížiť emisie až o 40 %. Za všetkým stoja revolučné batérie
Svet elektromobilov čaká v blízkej budúcnosti obrovský skok vpred. Batérie novej generácie rapídne zvýšia ich dojazd a tiež výrazne skrátia čas potrebný na nabíjanie auta. Takzvané „solid state“ batérie, teda batérie s pevným elektrolytom, však prinášajú ešte jeden zásadný benefit. Nová generácia batérií môže znížiť emisie až o 39 %, odhaľuje štúdia Transport & Environment.
Súčasné LFP batérie (lítium, železo, fosfát) nie sú príliš ekologické. Podľa štúdie T&E sa pri výrobe LFP batérií vyprodukuje takmer 80 kilogramov CO2 na jednu kWh kapacity. To znamená, že taký 82 kWh akumulátor, ktorý využíva napríklad platforma MEB koncernu Volkswagen, vyprodukuje pri výrobe okolo 6,5 tony CO2.
Porovnajme si to so spaľovákom. Napríklad taká Škoda Kodiaq 2.0 TDI produkuje 139 g CO2/km. To znamená, že elektromobil začína byť v porovnaní s týmto autom ekologickejší až po nájazde 46 000 km.
V prípade NMC batérií (zložených z materiálov ako je nikel, mangán a kobalt) je produkcia emisií o niečo nižšia, no stále sa pohybujeme nad 75 kg CO2/kWh. Všetko by sa však malo zmeniť s nástupom batérií s pevným elektrolytom.
Emisie nižšie o 40 %
Ako uviedol aj portál Electrek, batérie s pevným elektrolytom by sa mali vo veľkom začať používať už v roku 2025. Okrem iných benefitov, ktorým sme sa venovali v samostatných článkoch, môžu znížiť produkciu CO2/kWh až o 39 %.
Batérie s pevným elektrolytom sú totiž energeticky hustejšie, to znamená, že na batériu s rovnakou kapacitou, ako v prípade LFP či NMC batéri, sa použije menej materiálov a tak sa pri ich ťažbe vyprodukuje menej emisií.
Minimálny pokles produkcie emisií je 24 %, no ak sa pri výrobe batérií s pevným elektrolytom použijú obnoviteľné materiály a energia z obnoviteľných zdrojov, emisie batérie môžu klesnúť až o spomínaných 39 %. Takáto batéria potom „vyprodukuje“ zhruba 47 kg CO2/kWh, čo by bolo pri kapacite 82 kWh celkovo 3,8 tony.
Takýto elektromobil, napríklad Škoda Enyaq, by bol ekologickejší už po nájazde 27 500 km v porovnaní s podobne veľkým a podobne výkonným autom, teda Škodou Kodiaq.
Môže to byť aj lepšie, no chce to ešte čas
Emisie batérií sa pritom môžu časom znížiť ešte viac a klesnúť by mohli prakticky na nulu, no na dosiahnutie takéhoto cieľa potrebujeme ešte viac času. Jedným z možných riešení však môžu byť batérie startupu Alsym Energy.
Startup Alsym Energy sa rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, a teda i lacných materiálov.
Voda a lacné materiály
Jednu takúto sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje bežne dostupné materiály ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé prvky (kobalt a lítium).
Batérie sú taktiež nehorľavé, takže môžu byť využité nie len pre EV, ale taktiež v priemysle, v lodnej doprave či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitím materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a neničí životné prostredie.
Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak všetko pôjde podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.
I keď startup neskrýva ambície preraziť do celého sveta, v prvom rade chce batérie poskytnúť chudobnejším krajinám a regiónom. Na urýchlenie vývoja týchto cenovo dostupných batériových systémom Alsym Energy spolupracuje „s popredným výrobcom automobilov so sídlom v Indii“. Od tohto štedrého investora Alsym Energy získala 32 miliónov dolárov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spojili sa s Američanmi. Volkswagen chystá radikálnu zmenu legendárneho modelu
Európsky líder prekvapil. Chce odpratať spaľováky, no znižuje kľúčovú podporu pre elektromobily
Elektromobily dostanú obrovské vylepšenie. Nový elektrický motor má zásadnú výhodu
Jeden motor im nestačil. Američania ukázali beštiálne SUV, z 0 na 100 zrýchli pod 3 sekundy
Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
-
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- Ich jediný elektromobil ľudí omrzel. Luxusná automobilka sa vracia k spaľovákom
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
-
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- BMW ukázalo tajnú zbraň. Humanoidný robot zvýšil efektivitu o 400 % a totálne zatienil prácu ľudí
Záhadné poškodenie káblov: Vyšetrovanie odhaľuje možné stopy až v Číne
Zásadná zmena. Čítačky občianskych skončia, všetko vybavíš cez mobil
Budú Slováci tankovať bez stresu? Analytik prezradil, aké ceny pohonných látok nás čakajú
TikTok vyjadril sklamanie zo zákazu sociálnych sietí pre deti v Austrálii
Južná Kórea dokončila vývoj raketového zachytávača, ktorý odvráti hrozby z KĽDR
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené