Elektromobil s dojazdom cez 1000 km je realitou. Mercedes predstavil auto, ktoré búra všetky predsudky
Ak ti príde elektrický Mercedes EQS ako z budúcnosti, tak novinka Vision EQXX bude pre teba ako z iného vesmíru. Mercedes dnes na svetovej premiére odhalil revolučný koncept, ktorý prináša extrémne futuristický a funkčný dizajn, revolučnú batériu a technológie, o akých sa nám v autách zatiaľ ani nesníva.
Azda najkľúčovejším aspektom nového Mercedesu Vision EQXX je efektivita. Na prezentácii novinky zaznelo, že práve efektivita je novým oporným bodom vozidiel, nakoľko je pri elektromobiloch nesmierne dôležitá.

Vysokú efektivitu dosahuje Vision EQXX spojením niekoľkých nových revolučných riešení – batérie, dizajnu či solárou strechou, ktorá predlžuje dojazd o celých 25 km na jednom nabitie.
Menšia a ľahšia batéria
Prvým krokom k vyššej efektivite je vylepšenie batérie. Už Mercedes EQS disponuje pôsobivým akumulátorom s kapacitou 108 kWh, vďaka ktorému prejde tento sériovo vyrábaný elektromobil na jedno nabitie zhruba 800 km.

V prípade EQXX má dojazd v reálnych podmienkach presahovať mýtických 1000 km na jedno nabitie a to aj vďaka batérii, ktorá je o 50 % menšia a o 30 % ľahšia, ako akumulátor montovaný do už dobre známeho EQS.
Zaujímavé však najmä to, že nový akumulátor má ešte trochu menšiu využiteľnú energiu, konkrétne „takmer 100 kWh“. Aj tu vidno, že dojazd sa natiahol hlavne vďaka nižšej hmotnosti a tvarom celého auta.

Batériu, ako aj iné dôležité súčiastky, vyvíjali inžinieri Mercedesu spolu s oddelením AMG, ktorý pracuje aj na monopostoch značky vo Formule 1. Rovnako, ako pri elektromobiloch, aj v prípade monopostov dbajú vývojári na čo najvyššiu efektivitu a precíznosť.
Úspora miesta a hmotnosti je totiž pre preteky na okruhu mimoriadne dôležitá.

Nemenej dôležitý je dizajn. Ten je v prvom rade „funkčný“, čo v tomto prípade znamená, že je tvorený tak, aby malo auto čo najnižší aerodynamický odpor.
Koeficient odporu vzduchu je iba 0,17. Pre porovnanie, Mercedes EQS má tento koeficient na úrovni 0,20.

Solárna strecha sa okrem iného využíva aj na napájanie pokročilého infotainmentu a svetiel. Tieto tri hlavné aspekty v najväčšej miere prispievajú k ultranízkej spotrebe, ktorá sa pohybuje v jednociferných číslach. Vision EQXX dokáže jazdiť pod 10 kWh/100 km.

To je ekvivalent auta s 1-litrovým spaľovacím motorom. EQXX pritom nie je žiadny „leňoch“, hoci výkon tohto elektromobilu dosahuje „iba“ zhruba 150 kW. Z batérie ide „na kolesá“ až 95 % energie.
Čisto prírodné materiály a infotainment ako z budúcnosti
Mercedes Vision EQXX nie je len o dojazde a efektivite. Nový koncept s trojcípou hviezdou v logu reprezentuje ekologickú budúcnosť aj v rámci používaných materiálov.

Mercedes je známy tým, že v interiéroch využíva len tie najkvalitnejšie a najprémiovejšie materiály, napríklad kožu. V budúcnosti ju ale automobilka nahradí prírodnou kožou Mylo. Tá sa vyrába z podzemných štruktúr húb a do spracovateľnej podoby vyrastie za 2 týždne.

Ďalej v autách značky Mercedes nájdeme biomateriály vyrobené z kaktusov či dokonca z bambusových vláken. Nechýbajú samozrejme ani recyklované plasty.

Na väčšinu však v interiéri nezapôsobili ekologické materiály, ale skôr úplne nový infotainment. Mercedes sa s modelom Vision EQXX „vrátil ku koreňom“ a znova použil obrazovku, ktorá vystupuje do priestoru podobne, ako sme to mohli vidieť v predchádzajúcej generácii MBUX.
Pozri si bohatú galériu fotografií Mercedesu Vision EQXX:
Nová trieda S už má samostatný displej infotainmentu a Mercedes EQS má dokonca hyperobrazovku, ktorá pozostáva až z trojice displejov. Vision EQXX má jeden obrovský panel tiahnuci sa cez celú šírku kokpitu. Nechýba pokročila umelá inteligencia, ktorá ešte viac spríjemní používanie a šoférovanie luxusného elektromobilu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Minimálna mzda 2025 v Európe: Vedie krajina s 2 704 eurami, Slovensko značne zaostáva (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

