PRELOM: Elektromobily budú ešte ekologickejšie. Našli spôsob, ako zraziť emisie takmer na nulu
S rastúcim tlakom na znižovanie emisií skleníkových plynov sa v popredí záujmu ocitá niklový priemysel, ktorý je kľúčovým článkom v reťazci výroby batérií pre elektromobily a obnoviteľné zdroje energie. Výroba niklu však doteraz patrila medzi vysoko znečisťujúce procesy. Každá vyprodukovaná tona niklu znamenal približne 20 ton CO₂ vypustených do atmosféry.
Tím vedcov z inštitútu Max Plancka pre udržateľné materiály (MPI-SusMat) teraz predstavil technologický proces využívajúci vodíkovú plazmu, ktorý umožňuje extrakciu niklu bez uhlíkovej stopy a znižuje emisie až o 84 %. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Jednokroková extrakcia niklu pomocou vodíkovej plazmy
„Ak budeme naďalej vyrábať nikel tradičným spôsobom a používať ho pre elektrifikáciu, len presúvame problém namiesto toho, aby sme ho riešili,“ hovorí hlavný autor štúdie publikovanej v žurnále Nature Ubaid Manzoor.
Manzoor spolu so svojím tímom vyvinul metódu, pri ktorej sa nikel získava z nízkokvalitných rúd v jedinom kroku pomocou vodíkovej plazmy v elektrickej oblúkovej peci. Táto technológia nielenže eliminuje potrebu uhlíka, ale je aj energeticky efektívnejšia – až o 18 %, najmä pri použití zelenej elektriny a obnoviteľného vodíka.
Tradičný proces výroby niklu zahŕňa niekoľko energeticky náročných fáz, ako je kalcinácia, tavenie, redukcia a rafinácia, pričom každá z nich zvyšuje uhlíkovú stopu. Nová technológia nielenže tieto fázy zjednodušuje do jedného kroku, ale zároveň umožňuje využívať rudy, ktoré boli doteraz považované za nevhodné na spracovanie. V tomto prípade ide už o spomínané nízkokvalitné rudy, ktoré predstavujú až 60 % svetových zásob niklu.
Podľa jedného z autorov štúdie, Isnaldiho Souzu Filha je kľúčom k úspechu presná kontrola teplôt a reakčných podmienok, ktorá umožňuje rozklad zložitých minerálnych štruktúr bez potreby katalyzátorov.
Lacnejšie, čistejšie, rýchlejšie
Okrem environmentálnych výhod prináša nová metóda aj významné ekonomické prínosy. Vďaka spracovaniu menej kvalitných, ale bežnejších rúd sa znižujú náklady na ťažbu a zároveň sa obmedzuje závislosť na drahých ložiskách s vysokým obsahom niklu. Výskumný tím už pracuje na škálovaní technológie pre priemyselné využitie.
„Redukcia prebieha iba na reakčnom rozhraní, nie v celom objeme taveniny,“ vysvetľuje Manzoor. Na zabezpečenie kontinuálneho kontaktu s reakčným rozhraním navrhuje implementáciu krátkych oblúkov s vysokými prúdmi, magnetické miešanie taveniny alebo vstrekovanie plynov. Všetko sú to pritom už bežné postupy v moderných peciach, čo výrazne zvyšuje praktickú uskutočniteľnosť tejto prelomovej technológie.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Nebezpečná aplikácia Slovákom kradne peniaze, kryptomeny aj údaje. Odborníci radia, čo robiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP