PRELOM: Elektromobily budú ešte ekologickejšie. Našli spôsob, ako zraziť emisie takmer na nulu
S rastúcim tlakom na znižovanie emisií skleníkových plynov sa v popredí záujmu ocitá niklový priemysel, ktorý je kľúčovým článkom v reťazci výroby batérií pre elektromobily a obnoviteľné zdroje energie. Výroba niklu však doteraz patrila medzi vysoko znečisťujúce procesy. Každá vyprodukovaná tona niklu znamenal približne 20 ton CO₂ vypustených do atmosféry.
Tím vedcov z inštitútu Max Plancka pre udržateľné materiály (MPI-SusMat) teraz predstavil technologický proces využívajúci vodíkovú plazmu, ktorý umožňuje extrakciu niklu bez uhlíkovej stopy a znižuje emisie až o 84 %. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Jednokroková extrakcia niklu pomocou vodíkovej plazmy
„Ak budeme naďalej vyrábať nikel tradičným spôsobom a používať ho pre elektrifikáciu, len presúvame problém namiesto toho, aby sme ho riešili,“ hovorí hlavný autor štúdie publikovanej v žurnále Nature Ubaid Manzoor.
Manzoor spolu so svojím tímom vyvinul metódu, pri ktorej sa nikel získava z nízkokvalitných rúd v jedinom kroku pomocou vodíkovej plazmy v elektrickej oblúkovej peci. Táto technológia nielenže eliminuje potrebu uhlíka, ale je aj energeticky efektívnejšia – až o 18 %, najmä pri použití zelenej elektriny a obnoviteľného vodíka.
Tradičný proces výroby niklu zahŕňa niekoľko energeticky náročných fáz, ako je kalcinácia, tavenie, redukcia a rafinácia, pričom každá z nich zvyšuje uhlíkovú stopu. Nová technológia nielenže tieto fázy zjednodušuje do jedného kroku, ale zároveň umožňuje využívať rudy, ktoré boli doteraz považované za nevhodné na spracovanie. V tomto prípade ide už o spomínané nízkokvalitné rudy, ktoré predstavujú až 60 % svetových zásob niklu.
Podľa jedného z autorov štúdie, Isnaldiho Souzu Filha je kľúčom k úspechu presná kontrola teplôt a reakčných podmienok, ktorá umožňuje rozklad zložitých minerálnych štruktúr bez potreby katalyzátorov.
Lacnejšie, čistejšie, rýchlejšie
Okrem environmentálnych výhod prináša nová metóda aj významné ekonomické prínosy. Vďaka spracovaniu menej kvalitných, ale bežnejších rúd sa znižujú náklady na ťažbu a zároveň sa obmedzuje závislosť na drahých ložiskách s vysokým obsahom niklu. Výskumný tím už pracuje na škálovaní technológie pre priemyselné využitie.
„Redukcia prebieha iba na reakčnom rozhraní, nie v celom objeme taveniny,“ vysvetľuje Manzoor. Na zabezpečenie kontinuálneho kontaktu s reakčným rozhraním navrhuje implementáciu krátkych oblúkov s vysokými prúdmi, magnetické miešanie taveniny alebo vstrekovanie plynov. Všetko sú to pritom už bežné postupy v moderných peciach, čo výrazne zvyšuje praktickú uskutočniteľnosť tejto prelomovej technológie.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
PRIESKUM: PS stúpa na historické maximum, Smer padá po konsolidačnom balíčku
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
Šéf SIS Pavol Gašpar čelí novým obvineniam: SaS tvrdí, že sa snažil ututlať svoju nehodu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP