PRELOM: Elektromobily budú ešte ekologickejšie. Našli spôsob, ako zraziť emisie takmer na nulu
S rastúcim tlakom na znižovanie emisií skleníkových plynov sa v popredí záujmu ocitá niklový priemysel, ktorý je kľúčovým článkom v reťazci výroby batérií pre elektromobily a obnoviteľné zdroje energie. Výroba niklu však doteraz patrila medzi vysoko znečisťujúce procesy. Každá vyprodukovaná tona niklu znamenal približne 20 ton CO₂ vypustených do atmosféry.
Tím vedcov z inštitútu Max Plancka pre udržateľné materiály (MPI-SusMat) teraz predstavil technologický proces využívajúci vodíkovú plazmu, ktorý umožňuje extrakciu niklu bez uhlíkovej stopy a znižuje emisie až o 84 %. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Jednokroková extrakcia niklu pomocou vodíkovej plazmy
„Ak budeme naďalej vyrábať nikel tradičným spôsobom a používať ho pre elektrifikáciu, len presúvame problém namiesto toho, aby sme ho riešili,“ hovorí hlavný autor štúdie publikovanej v žurnále Nature Ubaid Manzoor.
Manzoor spolu so svojím tímom vyvinul metódu, pri ktorej sa nikel získava z nízkokvalitných rúd v jedinom kroku pomocou vodíkovej plazmy v elektrickej oblúkovej peci. Táto technológia nielenže eliminuje potrebu uhlíka, ale je aj energeticky efektívnejšia – až o 18 %, najmä pri použití zelenej elektriny a obnoviteľného vodíka.
Tradičný proces výroby niklu zahŕňa niekoľko energeticky náročných fáz, ako je kalcinácia, tavenie, redukcia a rafinácia, pričom každá z nich zvyšuje uhlíkovú stopu. Nová technológia nielenže tieto fázy zjednodušuje do jedného kroku, ale zároveň umožňuje využívať rudy, ktoré boli doteraz považované za nevhodné na spracovanie. V tomto prípade ide už o spomínané nízkokvalitné rudy, ktoré predstavujú až 60 % svetových zásob niklu.
Podľa jedného z autorov štúdie, Isnaldiho Souzu Filha je kľúčom k úspechu presná kontrola teplôt a reakčných podmienok, ktorá umožňuje rozklad zložitých minerálnych štruktúr bez potreby katalyzátorov.
Lacnejšie, čistejšie, rýchlejšie
Okrem environmentálnych výhod prináša nová metóda aj významné ekonomické prínosy. Vďaka spracovaniu menej kvalitných, ale bežnejších rúd sa znižujú náklady na ťažbu a zároveň sa obmedzuje závislosť na drahých ložiskách s vysokým obsahom niklu. Výskumný tím už pracuje na škálovaní technológie pre priemyselné využitie.
„Redukcia prebieha iba na reakčnom rozhraní, nie v celom objeme taveniny,“ vysvetľuje Manzoor. Na zabezpečenie kontinuálneho kontaktu s reakčným rozhraním navrhuje implementáciu krátkych oblúkov s vysokými prúdmi, magnetické miešanie taveniny alebo vstrekovanie plynov. Všetko sú to pritom už bežné postupy v moderných peciach, čo výrazne zvyšuje praktickú uskutočniteľnosť tejto prelomovej technológie.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko pod náporom búrok: Supercely, vietor 85 km/h a krúpy. Výstrahy 2. stupňa platia pre tieto okresy
Tragédia na východe Slovenska: Náraz do stromu vodič neprežil, hlásia 6 zranených vrátane detí
Masívne zlyhanie bezpečnosti populárnej aplikácie: Internet zaplavilo 72 000 fotiek a dokladov tisícok žien
Starlink globálne skolaboval: Ukrajinská armáda na fronte čelila výpadku kľúčovej komunikácie
Revolúcia v dôchodkoch? SNS chce „oživiť“ starý výpočet, ktorý zvyšoval príjmy tisícom seniorov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP