Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Dánska spoločnosť Maersk prostredníctvom svojej dcérskej firmy Maersk Supply Service spustí vôbec prvé elektrické nabíjačky na mori v rámci projektu Stillstrom. Na začiatok má nabíjať stredne veľké elektrické lode. Plány sú však oveľa väčšie a takýto krok by ušetrí milióny ton oxidu uhličitého, informuje Electrek.

Chcú ich rozširovať

Projekt Stillstrom má poskytovať služby nabíjania elektrických lodí už v treťom štvrťroku tohto roku. Elektrickú energiu poskytne v noci servisným lodiam (SOV) veternej farmy mimo pobrežia. Obsluhované plavidlá majú patriť spoločnosti Ørsted, ktorá sa zaoberá práve produkciou elektrickej energie pomocou veterných elektrární.

Spoločnosť je pripravená podeliť sa o detaily priebehu celého procesu s verejnosťou, aby motivovala do väčšieho využívania takýchto bójí ako elektrických nabíjačiek.

Pre začiatok má byť nabíjacia bója dostatočne veľká na to, aby poskytli potrebnú energiu jednej lodi s veľkosťou SOV využívajúcej batérie alebo hybridnej-elektrickej lodi. Technológiu chcú však ďalej rozširovať a umožniť nabíjanie plavidiel všetkých veľkostí.

Poslúži len počas kotvenia

Takáto elektrifikácia však nie je konečná a rieši aj jeden zásadný problém – lode počas svojho nočného kotvenia nechávajú naštartované motory, ktoré sú obrovské a produkujú veľké množstvo škodlivých emisií – nielen CO2.

Elektrické nabíjačky v podobe bójí takéto zbytočné emisie riešia. Spoločnosť chce takýmto spôsobom počas prvých piatich rokov komerčnej služby eliminovať až 5,5 miliónov ton emisií CO2, ako aj pevné častice, oxidy síry a uhľovodíky.

Stillstrom/Maersk/Youtube screenshot

Jedná sa o nesmierne dôležitý krok, keďže podľa odborníkov produkcia emisií medzinárodného transportu nákladu vzrástla v minulom roku o takmer 5 %. To sa stalo aj napriek silnejúcim reguláciám a neustále sa sprísňujúcim cieľom uhlíkovej neutrality.

Prídu aj plne elektrické lode

Bója má čerpať elektrickú energiu priamo z neďalekých veterných turbín, čím sa emisná záťaž redukuje na látky vyprodukované počas výroby bóje a samotnej turbíny, píše Stillstrom. Časom je možné využiť ich aj na nabíjanie väčších batérií lodí, ktoré nie sú vybavené spaľovacími motormi vôbec.

Orsted

Tie by tak mohli fungovať na čistú elektrickú energiu počas celého priebehu dňa. Zatiaľ sú však príliš vyťažené na to, aby im takéto batérie efektívne vystačili na celú smenu. Takéto lode už prichádzajú na scénu a prvé z nich sú uvádzané do prevádzky, pričom ich batérie dosahujú kapacitu v megawattoch.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú