E-palivá chce ďalšia veľká automobilka. Natankovala ich do áut, v ktorých dnes jazdia aj Slováci
Syntetické palivá, nazývané aj e-palivá, dostali od EÚ zelenú. Autá so spaľovacími motormi jazdiace na benzín či naftu vyrobené aj odoberaním emisií z atmosféry sa budú môcť predávať aj po roku 2035, kedy vstúpi do platnosti zákaz predaja áut s bežnými spaľovacími motormi.
Po udelení výnimky sa navyše k tejto forme prikláňa čoraz viac automobiliek a najnovšie koncern Stellantis oznámil, že sa nachádza vo finálnej fáze testovania až 28 motorov, ktoré by v budúcnosti mohli jazdiť na spomínané „bezemisné“ pohonné hmoty.
Koncern sa však neotáča elektromobilite chrbtom. Záväzok automobilky, že už po roku 2030 chce v Európe predávať už iba elektromobily, stále platí. Výrobca ale testuje možnosť, ako znížiť emisie z dopravy aj na miestach, kde ešte nebude dostatočne vybudovaná nabíjacia infraštruktúra a kde by bolo teda nasadenie elektromobily problematické.
Starý motor na nové palivo
Ako uvádza Stellantis v tlačovej správe, automobilka sa nevenuje vývoju nového motora, ale testuje staré generácie motorov, ktoré vyrába od roku 2014. Skúma pri tom, či sú tieto motory schopné spaľovať uhlíkovo neutrálne palivá.
Koncern teda zbytočne neleje obrovské peniaze do vývoja nového spaľovacieho motora a aj naďalej sa sústredí na rozvoj v oblasti elektromobily. Spaľovacie motory schopné jazdiť na e-palivá by ale mohli medzi rokmi 2035 až 2050 vo vybraných regiónoch znížiť produkciu emisií CO2 až o 400 miliónov ton. Nasadené by pritom mohli byť až v 28 miliónoch vozidiel koncernu Stellantis.
Pri testovaní bežných motorov a ich schopnosti spaľovať e-palivá sa sleduje napríklad produkcia výfukových plynov, spotreba, štartovateľnosť, riadenie oleja, spoľahlivosť a tiež záťaž na palivové filtre a potrubie.
E-palivám verí aj Porsche či Honda
CEO automobilky Honda, Toshihiro Mibe uviedol, že podľa neho spaľovacie motory v autách vydržia najmenej do roku 2040, pričom jazdiť by mohli na častokrát spomínané e-palivá.
Automobilka plánuje vytvoriť novú, samostatnú divíziu, ktorá sa bude venovať vývoju a skúmaniu nových možností v oblasti elektromobility. Spoločnosť sa tiež plánuje venovať vývoju a výrobe vlastných batérií a dokonca uvažuje nad budovaním vlastnej nabíjacej infraštruktúry.
Okrem toho však Honda v najbližších mesiacoch pripraví aj štúdie o možnostiach výroby e-palív, ako aj o motoroch, ktoré by dokázali na takéto palivá jazdiť a ktoré by prakticky udržali spaľovacie motory pri živote aj po roku 2035. Bibe dokonca verí, že spaľováky by v takejto forme mohli existovať aj viac než dve desaťročia.
Porsche v tomto smere zachádza ešte ďalej a púšťa sa do výroby vlastného e-paliva. V prvej fáze chce vyrobiť približne 130 000 litrov ročne. Firma vysvetľuje, že chce zariadenie po pilotnej fáze rozšíriť a začať s produkciou 55 000 000 litrov e-paliva ročne a to ešte do roku 2025. O ďalšie dva roky neskôr má ročne produkovať až 550 000 000 litrov tohto paliva, čo je síce len zlomok svetovej produkcie, avšak dobrý krok vpred.
E-palivo nikdy nebude lepšie ako elektromobil
Odporcovia elektromobily s obľubou vyťahujú otázku „Kde budeme všetky tie elektromobily nabíjať“ a hlavne „Kde na to zoberieme elektrickú energiu“. Infografika T&E ukazuje, koľko vyprodukovanej energie sa v skutočnosti prenesie na kolesá auta elektromobilu, vodíkového auta alebo spaľováku.
Well-done graphic by @transenv showing the different efficiencies of various technologies to power vehicles with renewable energy pic.twitter.com/7O7Cgx98E4
— Eurelectric (@Eurelectric) August 2, 2017
Absolútne najhoršie je na tom spaľovák. Energetické straty pri spaľovacom motore dosahujú až 70 %, nakoľko takýto motor produkuje množstvo odpadového tepla, ktoré sa nijak nevyužíva (ak pominieme kúrenie kabíny v zime). Kvôli tomu je spaľovací motor účinný iba na 13 %, respektíve iba 13 % energie vyrobenej na začiatku sa spotrebuje priamo na pohon vozidla.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Dočkali sme sa. Toto lacné SUV ide do elektriny a zachová si všetko, čo na ňom milujeme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vlčie sirupy začali v dielni, dnes hlásia tržby 1,5 milióna eur. Otvorene hovoria o problémoch pri podnikaní na Slovensku
Generácia Z robí firmám vrásky: „YouTube, Instagram a TikTok sú dnešné učebnice,“ tvrdí expertka
Na Slovensko sa rútia silné búrky. Experti sa zhodli, priprav sa na silný vietor a lejak (PREDPOVEĎ)
Slováci si tu budú žiť ako králi. 10 krajín Európy s najnižšími nákladmi na život (REBRÍČEK)
NATO v pohotovosti: Rutte odhalil znepokojivý plán Ruska pri čínskej invázii na Taiwan
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
-
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Budeme tankovať lacnejší benzín? OPEC+ spustil ropnú lavínu, ktorá ovplyvní aj Slovákov
Slováci sa dočkali. ZSSK chce konečne vyriešiť jeden z najväčších problémov cestujúcich
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP