Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Slovensku naďalej chýba funkčná a efektívna aplikácia pre trasovanie kontaktov a domácu ekaranténu. Na vláde ju chce presadiť len Richard Sulík, ktorý ju dostal ako „darček“. Dnes môže vláde predložiť prvé uznesenie. Napriek tomu je situácia kritická a call centrá sú pod návalom volaní preťažené, NCZI chce zvýšiť kapacity projektom za vyše milión eur.

Naša krajina je jednou z mála, ktorá v boji proti koronavírusu počas pandémie aktuálne nevyužíva žiadnu mobilnú aplikáciu pre uľahčenie trasovania kontaktov s nakazenými či domácu elektronickú karanténu. Vlani boli spustené 2 podobné aplikácie, ani jedna z nich však nevydržala, spájali sa s nimi veľké technické problémy a neskôr boli zrušené.

Aktualizácia o 14:25: Článok bol doplnený o vyjadrenie ÚVZ SR

Aktualizované o 20:00: Článok bol doplnený o reakciu Igora Matoviča na vyhlásenia Richarda Sulíka

Sulík bojuje za aplikáciu pre ekaranténu, vláda sa do riešenia nehrnie

Na túto problematiku už dlhodobo upozorňuje minister hospodárstva, Richard Sulík, ktorý na vláde presadil vývoj aplikácie pre domácu karanténu. V pondelok 22. februára mal koaličnej rade priniesť prvé informácie o aktuálnom stave a počas dnešného rokovania môže predložiť vláde prvé uznesenie.

Aktuálne sa podľa ministra snažia zistiť realizovateľnosť aplikácie. Potvrdil pritom, že by do nej mali by zapojení všetci pozitívne testovaní občania. „Myslím, že to pokračuje veľmi dobre,“ zhodnotil podľa agentúry SITA Sulík.

Zobraziť celú galériu (2)
TASR / Martin Baumann / Michal Svitok

Ešte v októbri minulého roka pritom krízový štáb zamietol spustenie mobilnej aplikácie. Neskôr sa objavili informácie o vývoji novej aplikácie eRúško, ktorú má na starosť Slovensko IT. Samotná aplikácia je už niekoľko mesiacov v stave funkčného prototypu a na jej spustenie stačí len žiadosť od vlády. Tá ale doteraz žiaden podnet na nasadenie aplikácie eRúško nedala.

Naďalej je tak jediným sľubným riešením medzi mobilnými aplikáciam počas pandémie len ekaranténa. Na prvotnej aplikácii eKaranténa vlani pracoval rezort Veroniky Remišovej, spolu s NCZI a MZ SR, tentokrát dostal vývoj aplikácie ako „darček“ Richard Sulík. Remišovej ministerstvo je však pri prácach na tejto aplikácii ochotné poskytnúť potrebnú pomoc.

„Uvidíme, ak ju bude treba vylepšiť, vylepšíme. Ak bude treba spraviť nejakú úplne inú, urobíme, ale ako hovorím, samotná aplikácia je len technická časť a následne potom tá prevádzková časť musí byť v súčinnosti s MZ a NCZI,“ dodala podľa TASR Remišová k vývoju aplikácie pre ekaranténu.

Národné centrum zdravotníckych informácií však v pondelok 22. februára vydalo vyhlásenie, v ktorom sa dištancuje od ďalšieho vývoja mobilných aplikácií a potvrdilo, že všetky aktivity s tým spojené zastavilo.

Zobraziť celú galériu (2)
Freepik (Úprava redakcie)

„O potrebe spustenia akejkoľvek trasovacej aplikácie v prvom rade rozhodujú epidemiológovia, Ústredný krízový štáb a vláda Slovenskej republiky. Ústredný krízový štáb SR na svojom zasadnutí ešte v decembri 2020 zamietol spustenie aplikácie eRúško na základe aktuálneho stavu pandémie a odporúčaní pandemickej komisie.

Všetky ďalšie aktivity s tým súvisiace sme po tomto rozhodnutí v NCZI zastavili. Treba dodať, že trasovacia aplikácia má podľa odborníkov význam pri pokrytí 60 % obyvateľstva, aktuálny celoeurópsky priemer je len 20 % a tým pádom sa v tejto situácii javí ako neefektívne riešenie,“ zhrnul generálny riaditeľ NCZI Peter Bielik.

Krízový štáb tak naďalej nepovažuje spustenie mobilnej aplikácie pre trasovanie kontaktov či domácu karanténu pre Slovákov za efektívne. NCZI však zrejme ďalej pracuje na svojich mobilných aplikáciách Moje eZdravie a eAlerts (pre lekárov).

Na portáli Profesia.sk sa totiž objavila pracovná ponuka pre vývojárov mobilných aplikácií pre iOS a Android. Podľa informácií redakcie FonTech.sk nesúvisí táto pracovná ponuka s prípadnou spoluprácou na vývoji aplikácie pre domácu karanténu pod vedením MH SR.

NCZI vraj nedisponuje zdravotnými dátami ľudí, Sulík tvrdí opak

V otázkach o poskytovaní zdravotníckych informácií pre potreby elektronickej domácej karantény, ktorú chce presadiť MH SR, nám hovorkyňa NCZI v odpovedi stručne odkázala, že predmetné „zdravotnícke dáta“ patria Úradu verejného zdravotníctva. Na reakciu ÚVZ SR čakáme.

Doplnenie reakcie ÚVZ SR:

„ÚVZ SR nie je oficiálne zapojený do tvorby aplikácie ekaranténa, ktorá je v gescii MH SR. Prebieha však formálna aj neformálna diskusia, kde sa ÚVZ SR snaží odovzdať svoje skúsenosti a postrehy k navrhovanému riešeniu.

Pre vývoj aplikácie nie sú momentálne zdravotnícke informácie potrebné. Tie budú nevyhnutné až pre jej prevádzku. ÚVZ SR je pripravené byť v tomto smere súčinné, no nevyhnutnou podmienkou bude splnenie všetkých zákonných požiadaviek (najmä v oblasti ochrany osobných údajov),“ informoval FonTech.sk Marek Eliáš z odboru komunikácie ÚVZ SR.

Richard Sulík však dnes informoval, že práve NCZI bude musieť prevádzkovať aplikáciu pre elektronickú karanténu, nakoľko disponujú zdravotníckymi dátami. Zároveň podľa ministra vie iba NCZI požiadať o publikáciu, zverejnenie predmetnej aplikácie pre ľudí. „Toto vie urobiť len NCZI,“ podotkol Sulík.

Oni disponujú týmito dátami, oni smú narábať s osobnými údajmi a tu ide o zdravotné osobné údaje, ktoré sú obzvlášť citlivé, čiže by to museli byť oni. Takisto len oni vedia požiadať o tzv. publikáciu, “ zdôraznil dnes vo svojom vyjadrení minister hospodárstva.

Všetky súvislosti so spustením a prevádzkou aplikácie pre ekaranténu, poskytovaním zdravotníckych dát tak podľa Sulíka spadajú práve pod NCZI. Nie je preto jasné, prečo sa NCZI v odpovedi hovorkyne od týchto dát dištancoval.

Aplikácia príde už do konca apríla

Podľa aktuálnych vyjadrení Richarda Sulíka by aplikácia pre domácu karanténu mohla byť definitívne dokončená už do konca apríla a jej doprogramovanie, zaškolenie ľudí, implementácia a testovanie by trvalo 300 človekodní. Rezort hospodárstva je pripravený so svojim dodávateľom vypracovať manuálny a podklady pre telefonické linky.

Samotná domáca karanténa by ale nemusela platiť pre každého, výnimku by tvorili už hospitalizovaní pacienti a zaočkovaní ľudia. „NCZI má informácie o očkovaných a o hospitalizovaných, pre ktorých by logicky tá karanténa neplatila,“ dodal Sulík.

Efektívnym riešením v aktuálnej situácii je podľa jeho slov miesto obmedzovania všetkých obyvateľov sústrediť sa najmä na pozitívnych pacientov. Aplikácia sa má potom zameriavať na 2 skupiny ľudí, nie iba na prichádzajúcich zo zahraničia ako tomu bolo vlani.

Okrem cestujúcich, ktorí prichádzajú na Slovensko, sa má aplikácia sústrediť pri domácej karanténe aj na všetkých pozitívnych ľudí vo vnútrozemí. „Tí by sa tam museli zaregistrovať takisto,“ informoval Sulík. Nateraz je však nejasné, ako chce vláda presadiť vynútenú registráciu občanov v tejto aplikácii, problém môžu predstavovať najmä pozitívne testovaní ľudia bez chytrého telefónu.

Základ aplikácie bude vychádzať z minuloročnej aplikácie, ktorú vyvíjal Sygic. Podľa Richarda Sulíka spoločnosť rezortu vyhovela a poskytla zdrojový kód, ktorý má byť dokončený.

Odpichli by sme sa od aplikácie, ktorá tu bola minulé leto, ktorú programovala firma Sygic. Z toho by sme vychádzali. A oni nám boli veľmi ústretoví a ochotní a dali nám k dispozícii zadarmo ten zdrojový kód. My by sme to dokončili a samozrejme my by sme dali následne NCZI ten zdrojový kód ďalej,“ informoval Sulík.

Na vývoji a dokončení aplikácie má pracovať 10 až 12-členný tím ľudí, ktorí budú na tom najbližšie 2 mesiace pracovať.

Doplnené o reakciu Igora Matoviča:

Igor Matovič dnes podvečer po rokovaní s odborníkmi kritizoval vyjadrenia koaličného partnera Richarda Sulíka. Nepáči sa mu postoj predsedu SaS a neskoré nasadenie aplikácie pre elektronickú domácu karanténu, ktorá mala byť podľa Matoviča spustená už od soboty.

Ako sme informovali skôr, podľa Sulíka by malo byť spustenie aplikácie otázkou nanajvýš 2 mesiacov. Matovič však považuje tento termín za príliš neskorý, od Sulíka chcel, aby aplikácia na e-karanténu fungovala už od tejto soboty (27. 2.). Podľa premiérových slov bude v apríli aplikácia Slovensku platná „ako mŕtvemu kabát“. Keď sa dozvedel o termíne spustenia aplikácie, odišiel na obed.

Ale keď počas toho rokovania povedal, že najskôr na konci apríla, tak som si povedal, že to nám naozaj už bude dobré tak na tri veci. A vtedy som už považoval za vhodné, aby som sa išiel naobedovať,“ vyjadril sa podľa TASR Matovič.

Sulíkovi tiež odkazuje, že ak má nejaké výčitky, mal by to povedať najprv jemu, a nie médiám. „Ak by prišiel a povedal, že chce, aby som bol pritom, tak by som si preniesol obed a jedol by som v rokovacej miestnosti. Boli vyrokované veci a keď som podstatné veci pri tej téme už vedel – a hlavne, keď povedal, že je schopný to zabezpečiť až za dva mesiace – tak som si povedal, že to už bude dobré ako mŕtvemu kabát. Tak som išiel pokojne na obed,“ dodal Matovič.

Call centrá sú preťažené. NCZI ich chce posilniť projektom za vyše 1 milión eur

Výsledkom aktuálnej situácie počas pandémie je aj veľký nápor na call centrá, ktorý zaznamenáva aj NCZI. Národné centrum poskytuje na infolinke všeobecno-organizačné informácie o ochorení COVID-19. Call centrum funguje od 7. do 20. hodiny každý deň a poskytuje 8 predvolieb pre informácie spojené s koronavírusom, očkovaním, testovaním, ale aj eZdravím.

Nápor na infolinku NCZI je zjavne privysoký, preto sa táto štátna organizácia rozhodla posilniť kapacity a možnosti. V nedávno zverejnenej ponuke obstarávania, vypísalo NCZI vo vestníku zákazku pre „Zabezpečenie telefonickej podpory, posilnenie nepretržitej prevádzky a manažmentu infolinky v prípade zvýšeného náporu na celkové call centrum NCZI“ vo výške 1 260 000 €. Dĺžka trvania bola stanovená na 2 roky bez možnosti obnovenia. Na realizáciu projektu nebudú použité európske fondy.

Ľuďom chýbajú prehľadné informácie na jednom mieste. Úlohy sa chytajú dobrovoľníci

Mnohí ľudia sa pritom po potvrdení pozitívneho testu na koronavírus obracajú s otázkami na zdravotnícke a štátne inštitúcie. Preťaženie call centier je teda výsledkom neustále pribúdajúcich prípadov pacientov s týmto ochorením, ktorí mnohokrát hľadajú relevantné informácie spojené s priebehom ochorenia, či domácou liečbou.

Na tento účel opäť poskytli riešenie dobrovoľníci, ktorí zriadili špeciálnu stránku CovidHelper pre pomoc ľuďom s príznakmi, nakazeným pacientom, ale i tým, ktorí koronavírus prekonali. Rovnako tak prišla z radov dobrovoľníkov pre Slovákov ďalšia užitočná aplikácie s prehľadom o aktuálnych opatreniach v rámci zavedeného COVID automatu.

Zobraziť celú galériu (2)
Freepik/Obchod Play (Úprava redakcie)

Aplikáciu Nariadenia Automatu si môže každý stiahnuť pre Android a jej tvorcovia chcú priniesť aj verziu pre iOS.  Štátne weby totižto častokrát ponúkajú relevantné informácie spojené s koronavírusom, testovaním alebo pandemickými opatreniami v neprehľadnej a zmätočnej forme, a tak sa úlohy čoraz častejšie chytajú dobrovoľníci.

Prednedávnom sa objavil aj návrh pre aplikáciu s QR kódom, ktorá by umožnila ľuďom väčšiu slobodu pohybu a taktiež možnosť otvorenia prevádzok. Viac sa dočítaš v tomto článku.

Štát má o aplikáciách pochybnosti

Prehadzovanie zodpovednosti za vývoj aplikácií či prenechanie iniciatívy na dobrovoľníkov však nie je riešením. Okrem technických problémov a únikov údajov aj o testovaných ľuďoch sa Slováci zo strany štátu doteraz nedočkali efektívneho nástroja v podobe mobilnej aplikácie. Odborníci ju zavrhujú a odvolávajú sa na neefektívne uplatnenie podobných riešení v zahraničí.

Zobraziť celú galériu (2)
Freepik / Polícia SR (Úprava redakcie)

Svoje opodstatnenie by mala minimálne aplikácie pre kontrolu domácej karantény. Od začiatku tohto roka polícia evidovala 19 228 prípadov porušenia platných nariadení, z čoho sa 370 prípadov týkalo porušenia lekárom nariadenej karantény. Z toho 153 prípadov vybavili v blokovom konaní, 15 prípadov napomenutím, 181 prípadov postúpili a 21 prípadov je ešte v riešení, informuje TASR.

Po zavedení mobilnej a najmä funkčnej aplikácie by sa však kontrola domácej karantény mohla zásadne zlepšiť a zefektívniť, pričom by zároveň mohli byť odľahčené policajné kontroly. Kľúčom k efektívnemu využitiu aplikácie by ale bolo jej dostatočné rozšírenie, kde však môže štát naraziť na nemalé problémy, ktoré môžu prekaziť aj plány Richarda Sulíka pre domácu ekaranténu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú