Dvaja bývalí zamestnanci Tesly založili firmu, ktorá vyrába batérie aj pre VW. Teraz dostali novú investíciu za vyše 2 miliardy eur
Popredný výrobca batérií pre elektromobily, spoločnosť Northvolt, oznámila nové kolo investícií do vývoja a výroby v hodnote 2,27 miliárd eur. Po dokončení nových tovární bude spoločnosť disponovať výrobnou kapacitou až 60 GWh ročne, informuje Electrek.
Švédsky startup založený dvojicou bývalých manažérov Tesly žne v poslednom období jeden veľký úspech za druhým. Poslednou veľkou novinkou je už spomínaná obrovská investícia, do ktorej sa zapojilo množstvo investorov na čele s koncernom Volkswagen.
Ten prispel sumou 512 miliónov eur, z čoho by sa mala okrem iného vybudovať nová továreň na výrobu batérií vo Švédsku. Investíciou si VW zabezpečil 20 % podiel v spoločnosti Northvolt.
O tom, že Northvolt je pre VW kľúčovým partnerom vieme už dlhšie, pričom detailnejšie informácie o vzájomnej spolupráci automobilka zverejnila počas prezentácie Power Day. Nová švédska fabrika Northvolt tak navýši výrobnú kapacitu VW na 40 GWh ročne, kedy spustenie výroby by malo začať už v roku 2023.
NEPREHLIADNI
Keď je Tesla Apple elektromobility, Volkswagen bude Samsungom (komentár)
Ešte začiatkom tohto roka si VW objednal batérie v celkovej hodnote 11,5 miliardy eur. Agentúra CNBC po tejto masívnej investícii ohodnotila švédskeho výrobcu batérií na 9,7 miliardy eur.
Viac ako dvojnásobná výrobná kapacita do roku 2030
Ako uvádza TechCruch, rozšírenie existujúcej továrne v Skellefteå navýši výrobnú kapacitu zo 40 GWh na 60 GWh ročne. Spustenie rozšírenej prevádzky sa očakáva neskôr v tomto roku.
Do roku 2030 by však švédska firma chcela navýšiť svoje výrobné kapacity až na 150 GWh za rok. Pri tejto príležitosti majú v Európe vyrásť ďalšie dve továrne, pričom jedna z nich sa má nachádzať v Nemecku.
Švédsky startup nie je jediný
Northvolt však nie je jedinou veľkou spoločnosťou, ktorá sa sústredí výhradne na výrobu batérií pre elektrické vozidlá. Spomenúť môžeme napríklad americkú firmu Solid Power, ktorá nedávno zaznamenala obrovský úspech.
Solid Power nevyvíja iba nový typ batériových článkov, ale ide o celú platformu. Tekutý elektrolyt na báze sulfidu je možné kombinovať s anódami, ktoré sú buď z kovov lítia, alebo sú na báze vysokého obsahu kremíka. V kombinácii s nimi sa teda môžu používať už dobre známe a v súčasnosti využívané katódy lítia, niklu mangánu a kobaltu.
Kombinácia vyššie spomenutých katód s kremíkovou anódou a tekutým elektrolytom sľubuje nárast energetickej hustoty na 390 Wh/kg. Súčasné batérie Tesly či spoločnosti Panasonic, ktoré sú považované za tie najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg. Nárast by teda predstavoval takmer 50 %.
Ak sa použije lítiová anóda, nárast energetickej hustoty je vyšší až o 69 % na 440 Wh/kg. Pre lepšiu predstavu, spoločnosť Solid Power reprezentuje čísla na príklade, kedy by ich nový typ batérie disponoval kapacitou 77 kWh. Rovnakí sa aktuálne používa pri elektromobiloch na koncernovej platforme MEB automobilky Volkswagen.
V prvom rade by bola takáto batéria s rovnakou kapacitou až o 44 % menšia a jej objem by bol 184 litrov miesto súčasných 329 litrov. Výrazne by klesla aj hmotnosť, kedy pri použití kremíkovej anódy batéria váži 304 kg a pri lítiovej anóde len 269 kg. Vďaka nižšej hmotnosti by sa pochopiteľne zvýšil aj dojazd o 14 až 16 %. Dôležitým faktorom je, že rýchlosť nabíjania sa nijako neovplyvní a zodpovedá hodnotám súčasných batérií.
Čo je ale najdôležitejšie, batéria nového typu by stála 6545 dolárov, teda asi 5350 €, zatiaľ čo súčasná 77 kWh batéria pre VW stojí 10 934 dolárov, teda takmer 8950 €.
Úspech hlási aj slovenský InoBat
Výrobca batérií InoBat Auto bude dodávať elektrobatérie do autobusov SOR. Ako informuje spoločnosť, ide o prvú zverejnenú dohodu s konkrétnym partnerom, ktorý bude používať na mieru šité batérie od InoBat Auto do mestských, medzimestských aj diaľkových autobusov.
Poháňať by ich mali už v roku 2023. SOR vyrába v Česku autobusy už viac ako 25 rokov, pričom ich vyváža do ďalších 12 európskych krajín.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný útok pri Bratislave: Ozbrojený muž v maske klauna prepadol herňu, ukradol tisíce eur
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Trump žaluje The New York Times, hovorí o „najzvrhlejšom denníku“. Žiada miliardy dolárov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zabudol si si kúpiť diaľničnú známku a aj tak si išiel na cestu? Takto sa vyhneš pokute
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP