V článku boli použité materiály TASR.

Čilský prezident Gabriel Boric zverejnil plán zoštátnenia ťažby a spracovania lítia vo svojej krajine. Krok podľa neho podporí ekonomiku a zlepší ochranu životného prostredia. TASR o tom informuje na základe správy rakúskej verejnoprávnej stanice ORF.

Krajina má najlepšiu príležitosť transformovať sa na udržateľnú a rozvinutú ekonomiku a nemôže si dovoliť ju premárniť, povedal ľavicový prezident.

Čile má najväčšie zásoby lítia na svete a je druhým najväčším producentom toho kovu. V súčasnosti majú ťažbu v rukách súkromní priemyselní giganti, ako SQM a Albemarle. Lítium dodávajú napríklad spoločnostiam Tesla, LG Energy a ďalším výrobcom automobilov a batérií.

Freepik (Úprava redakcie)/Unsplash

Prezident chce, aby mal v budúcnosti kontrolu nad ťažbou suroviny štát. Existujúce zmluvné vzťahy podľa neho vláda rešpektuje, pričom vyjadril presvedčenie, že súkromné spoločnosti budú otvorené účasti štátu ešte pred vypršaním ich licencií. Napríklad zmluva spoločnosti SQM sa končí v roku 2030 a zriadenie štátnej spoločnosti musí schváliť čilský parlament. Boric tam chce svoje plány predstaviť v druhej polovici roka.

Lítium je kľúčovou zložkou pri výrobe batérií pre elektrické vozidlá a rôzne elektronické zariadenia. Jeho ceny vlani prudko vzrástli, a to v dôsledku rastúcich cien komponentov a všeobecnej inflácie, ako aj v súvislosti so zvýšeným záujmom o elektromobilitu.

Krok Čile podnieti investície do iných krajín

Agentúra Reuters uvádza, že tento krok podľa analytikov podnieti investície ťažobných spoločností do iných krajín, napríklad do Austrálie, ktorá je aktuálne najväčším svetovým producentom lítia. Znárodnenie ťažby je síce skvelý krok pre ekonomiku krajiny, no pre ťažobné spoločnosti pôsobiace v danej krajine to predstavuje problém.

Pixabay (Úprava redakcie)

Čilská štátna firma Codelco, najväčší svetový producent medi, bude mať za úlohu vypracovať plán pre štátnu ťažobnú spoločnosť lítia. Kongres bude žiadať o schválenie tohto plánu už v druhej polovici roka 2023. Čilský prezident by chcel následne po schválení plánu vypovedať zmluvy ťažobných spoločnosti SQM a Albemarle ešte pred vypršaním ich platnosti, ktorá je do roku 2030.

Dotkne sa to celého automobilového priemyslu

Všetky automobilky sveta sa v sa v súčasnosti snažia zabezpečiť si dostatok zdrojov lítia na výrobu batérií pre svoje budúce elektromobily. Svet o čilské zdroje tejto suroviny síce nepríde, no zoštátnenie bude mať za následok, že Čile si s jeho cenou bude môcť narábať ako len chce. Ak bude príliš vysoká, automobilky a výrobcovia batérií nebudú mať inú možnosť než nakupovať lítium z iných krajín.

 V opačnom prípade sa vyššie ceny lítia prejavia na vyšších cenách batérií a následne celých elektromobilov, čo zasa môže ohroziť ich predaj. Riešením môžu byť batérie bez použitia lítia. Náhradou sú napríklad sodíkové batérie, ktoré sú už dnes prakticky pripravené na masovú výrobu.

Sodíkové batérie s množstvom výhod

Čínska spoločnosť CATL, ktorá je najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete, už pred rokom zorganizovala veľkú tlačovku. Na nej zakladateľ Zeng Yuqun oznámil, že firma aktuálne pracuje na výrobe batérií, ktoré by používali lítium-iónové a sodíkovo-iónové články.

Sodík-iónové batérie nie sú z pohľadu fungovania ničím novým, revolučným či originálnym. Ich princíp je totiž veľmi podobný dnes najrozšírenejším lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne, ako tie lítiové.

CATL

V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola ich energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hustote, akou disponujú lítium-iónové batérie.

Aj z tohto dôvodu, napriek tomu, že sodíkové batérie sú omnoho bezpečnejšie, lítium-iónové články stále dominujú. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že sodík-iónové batérie môžu byť vyrábané rovnakým výrobným procesom ako ich lítiové náprotivky.

Ešte väčším problémom je ich cena. Aktuálne sú totiž kvôli malým objemom a nedostatočne rozvinutému dodávateľskému reťazcu o niečo drahšie. Minulý mesiac aj tak čínska automobilka JAC predstavila testovaciu verziu svojho elektromobilu Sehol E10X, ktorý využíva práve sodíkovo-iónové články.

Dodávateľom týchto článkov je relatívne nový hráč na čínskom trhu s baterkami pre elektromobily – HiNa Battery Technologies. Práve debut tohto vozidla však prinútil odborníkov prehodnotiť ich potenciál.

BNEF vidí potenciál v úspore materiálu, ale tiež zlepšení energetickej hustoty. To by svojim spôsobom v podstate vydláždilo cestu pre sodík-iónové články, ktoré by v takomto prípade boli zhruba o polovicu lacnejšie ako fosforečnan lítno-železnatý (LFP). Táto vo vode nerozpustná látka je v súčasnosti najbežnejšou chemikáliou v lítium-iónových batériách.

To znamená, že využitie sodík-iónových článkov v kombinácií s lítium-iónovými článkami by viedlo k úspore nákladov na výrobu, čo by isto ocenilo množstvo výrobcov automobilov.

Taktiež by sa zmiernili problémy s dodávkami lítia, čo by sa v pozitívnom smere mohlo odzrkadliť aj na koncovej cene batérií pre elektromobily. Z toho by zas profitovali zákazníci.

Hlavnou výzvou pre túto technológiu však zostáva zvýšenie energetickej hustoty sodík-iónových článkov. Ak by výrobcovia chceli v súčasnosti dosiahnuť rovnakú kapacitu, batérie by museli byť omnoho ťažšie, čo by znamenalo nižší dojazd vozidiel.

Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že články v zmieňovanom elektromobile Sehol E10X, ktoré využívajú sodno-železo-mangán-medené katódy, ktoré majú v reálnej prevádzke energetickú kapacitu 120 Wh/ Kg, čo je len zhruba o 25 % menej ako súčasné batérie založené na LFP.

Hoci odborníci predpokladajú, že lítium-iónové batérie budú naďalej dominantné na trhu s elektromobilmi, je zrejmé, že v budúcnosti môžeme očakávať, že niektoré autá budú využívať práve sodík-iónové batérie. Od ich plnohodnotného nasadenia nás však zrejme ešte delí pár rokov.

Treba však zdôrazniť, že cieľom týchto batérií nie je vyradenie lítium-iónových batérií z trhu, ale skôr doplniť tieto články a vyplniť medzeru na globálnom trhu.

Taktiež netreba zabúdať na to, že len pred dvoma rokmi CATL predstavila svoju prvú generáciu sodík-iónových batérií, ktoré disponujú energetickou hustotou 160 Wh/kg. Záujem o sodík-iónové články prejavili aj výrobcovia ako Faradion, Altris, Tiamat, či Natron.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú