Zbohom, Li-ion batérie. Jeden z najväčších výrobcov sveta predstavil dokonalú náhradu, dá sa nasadiť takmer ihneď
Aktuálne najpoužívanejšie lítium-iónové batérie rozhodne nie sú najlepším riešením najmä kvôli potrebe čoraz vzácnejšieho lítia. Výrobcovia po celom svete preto prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami. Jednu z nich aktuálne predstavil aj čínsky výrobca CATL, pričom ide o sodík-iónovú batériu, ktorá má spôsobiť revolúciu vo svojom segmente, informoval portál Reuters.
Sodík-iónové batérie nie sú ničím novým, ani tak revolučným či originálnym z pohľadu fungovania. Ich princíp je totiž veľmi podobný lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne ako lítiové.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú energetickú hustotu, akou disponujú lítium-iónové batérie. Spoločnosť CATL to však dokázala a prináša prvú generáciu sodík-iónových batérií, ktoré disponujú energetickou hustotou 160 Wh/kg.
Časom môžu nahradiť drahé lítiové batérie
Ako uvádza portál InsideEVs, spoločnosť CATL využíva pri svojich sodíkových batériách katódu, ktorá je tvorená „Pruským bielym materiálom“. Táto katóda rieši podľa výrobcu celosvetový problém so strácaním kapacity pri cyklovaní materiálov v batérii. Ako anódy využívajú tvrdý uhlíkový materiál, ktorý zabezpečuje vysokú kapacitu batérie a tiež rýchly pohyb iónov sodíka.
Prvá generácia batérie tak prináša veľmi solídnu energetickú hustotu 160 Wh/kg, ktorá sa ešte stále nedoťahuje na hustotu súčasných lítium-iónových batérií, no v druhej generácii chce výrobca navýšiť túto hodnotu minimálne na 200 Wh/kg.
NEPEHLIADNI
Z Číny prichádza revolúcia elektromobilov. Rýchlosťou nabíjania sa konečne vyrovnajú tankovaniu spaľovákov
Sodík-iónová batéria však ťaží z iných benefitov, ako z možnosti rýchleho nabíjania. 80 % kapacity je možné dobiť už za 15 minút bez toho, aby vysoký nabíjací výkon škodil samotnej batérii. Medzi ďalšie benefity patrí excelentná tepelná stabilita či výkon pri nízkych teplotách. Kapacita sodík-iónovej batérie pri teplote -20 stupňov Celzia nemá klesnúť pod 90 %.
Sodíkové batérie tak už teraz porážajú tie lítiové pri využití v chladných podmienkach. Výrobca však uvádza, že vďaka AB systému dokáže vyrobiť hybridnú batériu, ktorá by pozostávala z lítium-iónových a sodík-iónových článkov. Takáto batéria by ťažila z benefitov oboch typov batérií, Li-ion batérie by zabezpečili vysokú energetickú hustotu a Na-ion batérie naopak vysokú efektivitu pri nízkych teplotách.
Masová produkcia je extrémne jednoduchá
Veľkou výhodou sodík-iónových batérii je aj to, že fungujú na rovnakom princípe ako lítium-iónové alternatívy. V praxi to znamená, že takýmito batériami je možné ihneď nahradiť drahšie lítiové batérie.
Ani výroba sodíkových batérií si nevyžaduje žiadne zmeny vo výrobnom procese, netreba tak stavať nové výrobné haly či drasticky prerábať tie existujúce. Vďaka tomu sa môžu ešte viac znížiť výrobné náklady sodíkových batérií, nehovoriac o tom, že sodík je oproti lítiu extrémne lacný a dostupný materiál. Aj vďaka týmto benefitom spoločnosť plánuje nasadenie ich sodík-iónových batérií do industriálnej prevádzky už v roku 2023.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
V Bratislave sa bude vyrábať nový elektromobil Porsche
Ford vypálil rybník VW. Na ich technike postavil najkrajší elektromobil
ROZHOVOR: Pre spaľováky tu časom nebude miesto. Aj zo 40-ročného vraku urobíme špičkový elektromobil
Audi kvôli elektromobilom radikálne mení názvy modelov. Zmätení sú najväčší fanúšikovia značky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
Irán údajne obnovil dodávky bojových dronov do Ruska
Futbal sa konečne vracia na RTVS. Nie však v takej podobe, ako by Slováci chceli
Legenda je po 20 rokoch späť. Ikonická hra Slovákov dostala obrovské vylepšenie
Na Slovensku sa pripravujú miliardové investície do veternej energetiky
V Berlíne prebieha referendum o urýchlení klimatických cieľov o 15 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené