Zbohom, Li-ion batérie. Jeden z najväčších výrobcov sveta predstavil dokonalú náhradu, dá sa nasadiť takmer ihneď
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Aktuálne najpoužívanejšie lítium-iónové batérie rozhodne nie sú najlepším riešením najmä kvôli potrebe čoraz vzácnejšieho lítia. Výrobcovia po celom svete preto prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami. Jednu z nich aktuálne predstavil aj čínsky výrobca CATL, pričom ide o sodík-iónovú batériu, ktorá má spôsobiť revolúciu vo svojom segmente, informoval portál Reuters.
Sodík-iónové batérie nie sú ničím novým, ani tak revolučným či originálnym z pohľadu fungovania. Ich princíp je totiž veľmi podobný lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne ako lítiové.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú energetickú hustotu, akou disponujú lítium-iónové batérie. Spoločnosť CATL to však dokázala a prináša prvú generáciu sodík-iónových batérií, ktoré disponujú energetickou hustotou 160 Wh/kg.
Časom môžu nahradiť drahé lítiové batérie
Ako uvádza portál InsideEVs, spoločnosť CATL využíva pri svojich sodíkových batériách katódu, ktorá je tvorená „Pruským bielym materiálom“. Táto katóda rieši podľa výrobcu celosvetový problém so strácaním kapacity pri cyklovaní materiálov v batérii. Ako anódy využívajú tvrdý uhlíkový materiál, ktorý zabezpečuje vysokú kapacitu batérie a tiež rýchly pohyb iónov sodíka.
Prvá generácia batérie tak prináša veľmi solídnu energetickú hustotu 160 Wh/kg, ktorá sa ešte stále nedoťahuje na hustotu súčasných lítium-iónových batérií, no v druhej generácii chce výrobca navýšiť túto hodnotu minimálne na 200 Wh/kg.
NEPEHLIADNI
Z Číny prichádza revolúcia elektromobilov. Rýchlosťou nabíjania sa konečne vyrovnajú tankovaniu spaľovákov
Sodík-iónová batéria však ťaží z iných benefitov, ako z možnosti rýchleho nabíjania. 80 % kapacity je možné dobiť už za 15 minút bez toho, aby vysoký nabíjací výkon škodil samotnej batérii. Medzi ďalšie benefity patrí excelentná tepelná stabilita či výkon pri nízkych teplotách. Kapacita sodík-iónovej batérie pri teplote -20 stupňov Celzia nemá klesnúť pod 90 %.
Sodíkové batérie tak už teraz porážajú tie lítiové pri využití v chladných podmienkach. Výrobca však uvádza, že vďaka AB systému dokáže vyrobiť hybridnú batériu, ktorá by pozostávala z lítium-iónových a sodík-iónových článkov. Takáto batéria by ťažila z benefitov oboch typov batérií, Li-ion batérie by zabezpečili vysokú energetickú hustotu a Na-ion batérie naopak vysokú efektivitu pri nízkych teplotách.
Masová produkcia je extrémne jednoduchá
Veľkou výhodou sodík-iónových batérii je aj to, že fungujú na rovnakom princípe ako lítium-iónové alternatívy. V praxi to znamená, že takýmito batériami je možné ihneď nahradiť drahšie lítiové batérie.
Ani výroba sodíkových batérií si nevyžaduje žiadne zmeny vo výrobnom procese, netreba tak stavať nové výrobné haly či drasticky prerábať tie existujúce. Vďaka tomu sa môžu ešte viac znížiť výrobné náklady sodíkových batérií, nehovoriac o tom, že sodík je oproti lítiu extrémne lacný a dostupný materiál. Aj vďaka týmto benefitom spoločnosť plánuje nasadenie ich sodík-iónových batérií do industriálnej prevádzky už v roku 2023.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Home office využíva čoraz menej firiem, počet pracujúcich ľudí z domu klesol
Podpora elektromobility v Nemecku klesla
Musk dosiahol v Číne dohodu o regulačných pravidlách pre softvér FSD
Združenie ACEA upozorňuje na hroziaci nedostatok nabíjacích staníc v EÚ
Záujem domácností o fotovoltiku v prvom štvrťroku mierne klesol
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené