Čínska spoločnosť CATL, ktorá je najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete, už pred rokom zorganizovala veľkú tlačovku.

Na nej zakladateľ Zeng Yuqun oznámil, že firma aktuálne pracuje na výrobe batérií, ktoré by používali lítium-iónové a sodíkovo-iónové články. Na tému upozornil portál AutomaotiveNewsEurope na základe správy Bloomberg.

Sodík poskytne celý rad výhod

Sodík-iónové batérie nie sú z pohľadu fungovania ničím novým, ani tak revolučným či originálnym. Ich princíp je totiž veľmi podobný dnes najrozšírenejším lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne, ako tie lítia.

CATL

V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola ich energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hustote, akou disponujú lítium-iónové batérie.

Aj z tohto dôvodu, napriek tomu, že sodíkové batérie sú omnoho bezpečnejšie, lítium-iónové články stále dominujú. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že sodík-iónové batérie môžu byť vyrábané rovnakým výrobným procesom ako ich lítiové náprotivky.

Ešte väčším problémom je ich cena. Aktuálne sú totiž kvôli malým objemom a nedostatočne rozvinutému dodávateľskému reťazcu o niečo drahšie. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že minulý mesiac čínska automobilka JAC predstavila testovaciu verziu svojho elektromobilu Sehol E10X, ktorý využíva práve sodíkovo-iónové články.

Dodávateľom týchto článkov je relatívne nový hráč na čínskom trhu s baterkami pre elektromobily – HiNa Battery Technologies. Práve debut tohto vozidla však prinútil odborníkov prehodnotiť ich potenciál.

BNEF vidí potenciál v úspore materiálu, ale tiež zlepšení energetickej hustoty. To by svojim spôsobom v podstate vydláždilo cestu pre sodík-iónové články, ktoré by v takomto prípade boli zhruba o polovicu lacnejšie ako fosforečnan lítno-železnatý (LFP). Táto látka nerozpustná vo vode je v súčasnosti najbežnejšou chemikáliou v lítium-iónových batériách.

To znamená, že využitie sodík-iónových článkov v kombinácií s lítium-iónovými článkami by viedlo k úspore nákladov na výrobu, čo by isto ocenilo množstvo výrobcov automobilov.

Taktiež by sa zmiernili problémy s dodávkami lítia, čo by sa v pozitívnom smere mohlo odzrkadliť aj na koncovej cene batérií pre elektromobily. Z toho by zas profitovali zákazníci.

Hlavnou výzvou pre túto technológiu však zostáva zvýšenie energetickej hustoty sodík-iónových článkov. Ak by výrobcovia chceli v súčasnosti dosiahnuť rovnakú kapacitu, batérie by museli byť omnoho ťažšie, čo by znamenalo nižší dojazd vozidiel.

Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že články v zmieňovanom elektromobile Sehol E10X, ktoré využívajú sodno-železo-mangán-medené katódy, ktoré majú v reálnej prevádzke energetickú kapacitu 120 Wh/ Kg, čo je len zhruba o 25 % menej ako súčasné batérie založené na LFP.

Hoci odborníci predpokladajú, že lítium-iónové batérie budú naďalej dominantné na trhu s elektromobilmi, je zrejmé, že v budúcnosti môžeme očakávať, že niektoré autá budú využívať práve sodík-iónové batérie. Od ich plnohodnotného nasadenia nás však zrejme ešte delí pár rokov.

Treba však zdôrazniť, že cieľom týchto batérií nie je vyradenie lítium-iónových batérií z trhu, ale skôr doplniť tieto články a vyplniť medzeru na globálnom trhu.

Taktiež netreba zabúdať na to, že len pred dvoma rokmi CATL predstavila svoju prvú generáciu sodík-iónových batérií, ktoré disponujú energetickou hustotou 160 Wh/kg. Záujem o sodík-iónové články prejavili aj výrobcovia ako Faradion, Altris, Tiamat, či Natron.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú