Čínska spoločnosť CATL, ktorá je najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete, už pred rokom zorganizovala veľkú tlačovku.
Na nej zakladateľ Zeng Yuqun oznámil, že firma aktuálne pracuje na výrobe batérií, ktoré by používali lítium-iónové a sodíkovo-iónové články. Na tému upozornil portál AutomaotiveNewsEurope na základe správy Bloomberg.
Sodík poskytne celý rad výhod
Sodík-iónové batérie nie sú z pohľadu fungovania ničím novým, ani tak revolučným či originálnym. Ich princíp je totiž veľmi podobný dnes najrozšírenejším lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne, ako tie lítia.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola ich energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hustote, akou disponujú lítium-iónové batérie.
Aj z tohto dôvodu, napriek tomu, že sodíkové batérie sú omnoho bezpečnejšie, lítium-iónové články stále dominujú. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že sodík-iónové batérie môžu byť vyrábané rovnakým výrobným procesom ako ich lítiové náprotivky.
Ešte väčším problémom je ich cena. Aktuálne sú totiž kvôli malým objemom a nedostatočne rozvinutému dodávateľskému reťazcu o niečo drahšie. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že minulý mesiac čínska automobilka JAC predstavila testovaciu verziu svojho elektromobilu Sehol E10X, ktorý využíva práve sodíkovo-iónové články.
Dodávateľom týchto článkov je relatívne nový hráč na čínskom trhu s baterkami pre elektromobily – HiNa Battery Technologies. Práve debut tohto vozidla však prinútil odborníkov prehodnotiť ich potenciál.
BNEF vidí potenciál v úspore materiálu, ale tiež zlepšení energetickej hustoty. To by svojim spôsobom v podstate vydláždilo cestu pre sodík-iónové články, ktoré by v takomto prípade boli zhruba o polovicu lacnejšie ako fosforečnan lítno-železnatý (LFP). Táto látka nerozpustná vo vode je v súčasnosti najbežnejšou chemikáliou v lítium-iónových batériách.
To znamená, že využitie sodík-iónových článkov v kombinácií s lítium-iónovými článkami by viedlo k úspore nákladov na výrobu, čo by isto ocenilo množstvo výrobcov automobilov.
Taktiež by sa zmiernili problémy s dodávkami lítia, čo by sa v pozitívnom smere mohlo odzrkadliť aj na koncovej cene batérií pre elektromobily. Z toho by zas profitovali zákazníci.
Hlavnou výzvou pre túto technológiu však zostáva zvýšenie energetickej hustoty sodík-iónových článkov. Ak by výrobcovia chceli v súčasnosti dosiahnuť rovnakú kapacitu, batérie by museli byť omnoho ťažšie, čo by znamenalo nižší dojazd vozidiel.
Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že články v zmieňovanom elektromobile Sehol E10X, ktoré využívajú sodno-železo-mangán-medené katódy, ktoré majú v reálnej prevádzke energetickú kapacitu 120 Wh/ Kg, čo je len zhruba o 25 % menej ako súčasné batérie založené na LFP.
Hoci odborníci predpokladajú, že lítium-iónové batérie budú naďalej dominantné na trhu s elektromobilmi, je zrejmé, že v budúcnosti môžeme očakávať, že niektoré autá budú využívať práve sodík-iónové batérie. Od ich plnohodnotného nasadenia nás však zrejme ešte delí pár rokov.
Treba však zdôrazniť, že cieľom týchto batérií nie je vyradenie lítium-iónových batérií z trhu, ale skôr doplniť tieto články a vyplniť medzeru na globálnom trhu.
Taktiež netreba zabúdať na to, že len pred dvoma rokmi CATL predstavila svoju prvú generáciu sodík-iónových batérií, ktoré disponujú energetickou hustotou 160 Wh/kg. Záujem o sodík-iónové články prejavili aj výrobcovia ako Faradion, Altris, Tiamat, či Natron.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobil, ktorý sa tvári ako spaľovák. Má falošnú 8-stupňovú prevodovku aj zvuk motora
Mercedes predstavil špičkový elektromobil s dojazdom skoro 800 km. Takto lacný byť nemal
Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
Špičkový model BMW sa trápi: V predajoch ho predbehla táto lacnejšia alternatíva
Takto rýchlo ani nenatankuješ. Známa automobilka spúšťa predaj prelomových elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
NÁROČNÝ KVÍZ z biológie: Až 8 z 10 Slovákov pohorí hneď na prvej otázke. Ukáž svoje znalosti
Na nočné mory nemusí stačiť prechádzka. Odborník priblížil, ako sa ich môžeš zbaviť
Tinitus ovplyvníš jedálničkom. 4 potraviny, ktoré môžu zmierniť nepríjemné zvonenie v ušiach
Čína predbehla USA: Stealth drony lietajú 3× dlhšie, spotrebujú o 50 % menej energie a fungujú pod vodou
Nezdravé stravovanie môže viesť k rakovine orgánu, ktorý by si rozhodne netipoval (ŠTÚDIA)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- Špičkový model BMW sa trápi: V predajoch ho predbehla táto lacnejšia alternatíva
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Takto rýchlo ani nenatankuješ. Známa automobilka spúšťa predaj prelomových elektromobilov
-
- Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- Takto rýchlo ani nenatankuješ. Známa automobilka spúšťa predaj prelomových elektromobilov
-
- Panika v Tesle: Kľúčoví manažéri rozpredávajú firmu. Je medzi nimi aj brat Elona Muska
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
Polícia posilní svoj vozový park piatimi Audi RS3, ministerstvo už podpísalo zmluvu
EÚ sa chce zbaviť ruského plynu. Má plán, ako to konečne dosiahnuť
Zmiznuté lietadlo Malaysia Airlines. Po 10 rokoch sa obnovuje pátranie
Presnejšie predpovede pre Slovensko. SHMÚ nasadzuje nové technológie
WMO varuje pred rekordnými teplotami. Svet vstúpil do nebezpečnej zóny otepľovania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
NÁROČNÝ KVÍZ z biológie: Až 8 z 10 Slovákov pohorí hneď na prvej otázke. Ukáž svoje znalosti
Na nočné mory nemusí stačiť prechádzka. Odborník priblížil, ako sa ich môžeš zbaviť
Tinitus ovplyvníš jedálničkom. 4 potraviny, ktoré môžu zmierniť nepríjemné zvonenie v ušiach
Čína predbehla USA: Stealth drony lietajú 3× dlhšie, spotrebujú o 50 % menej energie a fungujú pod vodou
Nezdravé stravovanie môže viesť k rakovine orgánu, ktorý by si rozhodne netipoval (ŠTÚDIA)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené