Slovensko môže len snívať a závidieť. Česi podporia elektromobilitu fenomenálnym spôsobom
Česko a Slovensko sa suverénne radia na absolútny chvost EÚ v adopcii elektromobility. Naši českí „bratia“ boli k 1. januáru 2023 na predposlednom mieste, Slovensko na poslednom.
Česká republika si svoje nedostatky ale uvedomuje a podniká odvážne kroky na urýchlenie adopcie elektrických vozidiel na svojom trhu, kde sa ich predaj v porovnaní s inými európskymi krajinami paradoxne spomaľuje, informuje český portál e15.cz.
Výhodné pôžičky zaplatí EÚ
České ministerstvo priemyslu a obchodu sa chystá spustiť program „Záruka elektromobility – 1. výzva“, ktorého cieľom je podporiť predaj elektrických vozidiel poskytovaním dotácií súkromným spoločnostiam na nákup nových vozidiel na batérie alebo vodíkový pohon.
Táto iniciatíva, financovaná prostredníctvom Národného plánu obnovy s podporou Európskej únie, predstavuje významný krok smerom k udržateľnejšej budúcnosti dopravy a má za cieľ výrazne podporiť adopciu elektromobility v krajine.
Je dôležité si uvedomiť, že nárast adopcie elektromobility v biznis sektore sa časom pretaví na nárast elektromobility vo všeobecnosti. Spoločnosti totiž po pár rokoch budú svoje firemné vozové parky predávať za výrazne zlacnené ceny, čo umožní kúpu elektromobilu aj pre tých, ktorí by si ho inak nemohli dovoliť.
V rozhovore pre e15 Marián Piecha, riaditeľ sekcie fondov EÚ na českom ministerstve priemyslu a obchodu, vyzdvihol dve hlavné motivácie českých firiem pre zavedenie elektrických vozidiel: Stimuly a súčasné zvýhodnenie bezplatného parkovania v Prahe. To sa však má zrušiť, čo vládu podnietilo k tomu, aby využila európske finančné prostriedky a naštartovala nový program podpory elektromobility.
Začnú už budúci mesiac
Od 1. decembra môžu spoločnosti v ČR žiadať o podporu do konca septembra 2025. Na rozdiel od predchádzajúcich iniciatív súčasný program vyžaduje, aby si spoločnosti zabezpečili batériové alebo vodíkové vozidlo prostredníctvom úveru garantovaného Národnou rozvojovou bankou. Cieľom tohto prístupu je nasmerovať podporu na podniky s väčšou finančnou kapacitou.
Podpora pozostáva z dvoch zložiek. Po prvé, Národná rozvojová banka poskytne záruku na komerčný úver pokrývajúcu až 70 % výšky úveru na nákup vozidiel. Po druhé, ponúka sa finančný príspevok na nákup bezemisných vozidiel alebo nabíjacích staníc.
V prípade osobných elektormobilov môže podpora dosiahnuť až 200 000 Kč (okolo 8000 €), v prípade úžitkových alebo vodíkových vozidiel až 300 000 Kč (okolo 12 000 €). Okrem toho môže finančná pomoc na nabíjacie stanice na striedavý prúd dosiahnuť 50 000 Kč (okolo 2000 €) a na výkonnejšie nabíjacie stanice na jednosmerný prúd až 150 000 Kč (okolo 6000 €).
Firmy môžu o príspevok požiadať prostredníctvom lízingových spoločností alebo predajcov automobilov ponúkajúcich lízing, pričom Národná rozvojová banka posúdi ich oprávnenosť. Podpora funguje v režime de minimis, ktorý umožňuje spoločnostiam požiadať o kumulatívnu pomoc až do výšky 200 000 EUR počas troch rokov.
Idú nám príkladom
Program, ktorý pôvodne financovalo ministerstvo priemyslu a obchodu, má za cieľ podporiť predaj najmenej 4 555 vozidiel. Po dosiahnutí tohto cieľa plánuje vláda požiadať Európsku komisiu o preplatenie. Tento prístup, inšpirovaný úspešnými iniciatívami v Poľsku, sa vzhľadom na priaznivé podmienky využitia snaží využiť takmer 2 miliardy Kč dostupnej podpory.
Zatiaľ čo Česká republika v minulosti uľahčovala zavádzanie elektrických vozidiel prostredníctvom piatich dotačných programov v rokoch 2018 až 2021, súčasná iniciatíva má strategickejší a inkluzívnejší prístup. Cieľom programu je najmä zvýšiť informovanosť verejnosti o elektrických vozidlách, čím sa rieši jedna z kľúčových prekážok ich širokého prijatia.
Petr Knap, expert na automobilový sektor zo spoločnosti EY, podľa portálu e15.cz uznáva, že podpora 4 555 vozidiel nemusí mať dramatický vplyv na český trh, na ktorom sa ročne zaregistruje približne 200 000 nových vozidiel. Zdôrazňuje však význam tejto iniciatívy pri znižovaní emisií, hlučnosti a rozširovaní povedomia verejnosti o elektrických vozidlách.
Keďže Česká republika podniká kroky na oživenie svojho trhu s elektrickými vozidlami, úspech tohto programu by mohol slúžiť ako vzor pre ostatné európske krajiny, ktoré zápasia s podobnými problémami pri podpore udržateľnej dopravy – menovite napríklad pre Slovensko.
Slovensko je na tom žalostne
Na základe čísel Slovenského zväzu pre elektromobilitu (SEVA) a Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) na Slovensku dnes evidujeme zhruba 8300 elektromobilov, pričom toto číslo zrejme bude o niečo vyššie, keďže neberie do úvahy individuálny dovoz.
„Slovensko má čo dobiehať. V niektorých metrikách patríme k najhorším v Únii,“ konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobily Patrik Križanský. „Predbehli nás už aj naši najbližší susedia, napríklad v Poľsku dosiahli elektromobily podiel na predajoch 3,5 %, kým u nás je to len 1,94 %.“ Za prvý polrok 2023 sa totiž u nás zaevidovalo iba necelých 2000 nových elektromobilov. V ČR hovoríme o zhruba 2,1 % podiele.
Čo je ešte horšie, podľa dát ACEA predaje dieselov na Slovensku prudko rastú (až o 22,6 %) aj napriek tomu, že európsky priemer výrazne klesá – v tomto smere sme na tom dokonca horšie než Rumunsko.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zrážka rýchlikov si vyžiadala takmer 100 zranených. Šutaj Eštok prehovoril o príčine
Hororový večer v Bratislave: Plamene zachvátili bytovku, požiar si podľa starostu vyžiadal jednu obeť
„Vlak vyzeral strašne,“ opísal svedok chaos po zrážke rýchlikov. Nemocnica spustila krízový plán
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
Firma Petry Toth dosiahla tržby 2,2 milióna eur, no ona hlási koniec: Kým ostatní oslavovali v lobby, ja som mala panické ataky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP