Slovensko si opäť robí hanbu na medzinárodnej úrovni. Zatiaľ čo v krajinách ako Veľká Británia už dnes nie je možné postaviť či zrekonštruovať obytnú budovu bez postavenia nabíjacích staníc pre elektromobily, u nás im chýba akákoľvek skutočná podpora. Ako najnovšie informuje portál MôjElektromobil, aj v dôsledku nízkej podpory sa opäť ocitáme na chvoste EÚ.

Portál informuje, že na základe čísel Slovenského zväzu pre elektromobilitu (SEVA) a Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) na Slovensku dnes evidujeme zhruba 8300 elektromobilov, pričom toto číslo zrejme bude o niečo vyššie, keďže neberie do úvahy individuálny dovoz.

Katastrofálne predaje

Ak sa vrátime k spomínanej Veľkej Británii, elektromobily tu sú mnohonásobne obľúbenejšie. Predovšetkým v Londýne, kde ich skutočne vidieť na každom kroku. To je spôsobené dvomi faktormi.

Prvým je pomer priemernej ceny elektromobilu a priemerného platu, ktorý je tu mnohonásobne nižší, a druhým je vládna podpora, ktorá elektromobilistom výrazne pomáha nielen si elektromobil dovoliť kúpiť, ale aj dodáva dávku istoty, keďže sa nabíjacie stanice dajú nájsť na každom rohu a neustále pribúdajú nové. Dokonca som si všimol, že takmer každá nová apartmánová budova (obdoba slovenských panelákov) má každé parkovacie miesto vybavené AC nabíjačkou – to je dokonca nad rámec toho, čo vyžaduje zákon. Zrejme to bude spôsobené tým, že inštalácia AC nabíjacej stanice je pri takých veľkých projektoch doslova zanedbateľne lacná položka.

Ani jeden z týchto dvoch faktorov však na Slovensku neplatí, kvôli čomu trpia predaje. „Slovensko má čo dobiehať. V niektorých metrikách patríme k najhorším v Únii,konštatuje riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobily Patrik Križanský. „Predbehli nás už aj naši najbližší susedia, napríklad v Poľsku dosiahli elektromobily podiel na predajoch 3,5 %, kým u nás je to len 1,94 %.“ Za prvý polrok 2023 sa totiž u nás zaevidovalo iba necelých 2000 nových elektromobilov.

Dostali sme sa teda do situácie, kedy je elektromobilita na rapídnom vzostupe, no na Slovensku prakticky stagnuje. Ako ďalej upozorňuje SEVA, Slovensko sa v roku 2022 umiestnilo na poslednom mieste v adopcii batériových elektromobilov a tento trend sa prelieva aj do roku 2023, kedy opäť v tomto ohľade ťaháme za kratší koniec.

Čo je horšie, podľa dát ACEA predaje dieselov na Slovensku prudko rastú (až o 22,6 %) aj napriek tomu, že európsky priemer výrazne klesá – v tomto smere sme na tom dokonca horšie než Rumunsko.

Unsplash/Martin Katler/SITA

Do Bratislavy možno spaľovák už nepustia

Začalo sa hovoriť o tom, že v Bratislave zavedú zákaz spaľovákov, teda áut na benzín, naftu či LPG. Prezradil to bratislavský župan Juraj Droba na konferencii HN – Zelená budúcnosť, píše HNonline.sk.

Ide o nápad inšpirovaný najmä západom. O podobných reštrikciách počujeme čoraz častejšie a nazývajú sa nízkoemisné zóny (low emission zone – LEZ), ultranízkoemisné zóny (ultra low emission zone – ULEZ) a bezemisné zóny. Z vyjadrení župana vyplýva, že v prípade Bratislavy by išlo práve o bezemisnú zónu.

Pri pohľade na predaje elektromobilov na Slovensku ale nie je jasné, či by niečo takéto vôbec bolo možné zrealizovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú