Dojazd elektromobilov ako najväčší strašiak? Nie je to také zlé, ako si mnohí myslia
V súvislosti s elektromobilmi sa už čo to popísalo. Aktuálne sú vďačnou témou, ktorá zaujme aj tých, ktorým sú automobilové témy cudzie a vôbec ich nezaujímajú. Spôsobuje to hlavne trend posledných rokov, kedy je elektromobilita považovaná za budúcnosť dopravy a väčšina krajín sa ju snaží ešte viac dostať do povedomia ľudí.
Elektromobily sa stávajú čoraz dostupnejšími nielen pre svoju cenu, no veľkú rolu zohrávajú aj stále lepšie špecifikácie. Medzi hlavné faktory, ktoré rozhodujú pri kúpe, patrí určite už spomínaná cena, výdrž, jazdné vlastnosti a, samozrejme, dojazd. Práve dojazd predstavuje pre väčšinu motoristov kľúčový parameter. Od neho sa totiž odvíja skutočnosť, ako často budeš musieť svoje ekologické vozidlo nabíjať. Je potrebné spomenúť, že súčasné elektromobily majú reálny dojazd na úrovni, ktorá by mala maximálne postačovať bežnému motoristovi.

Pre manažérov či podnikateľov, ktorí denne najazdia stovky kilometrov naprieč celou republikou, elektromobily nebudú vhodnou voľbou, no technológie napredujú závratnou rýchlosťou, takže aj to sa môže časom zmeniť.
Dojazd postačujúci na bežné činnosti
Bežné elektromobily nižšej strednej triedy začínajú s dojazdom okolo 200 km. Napríklad, na Slovensku veľmi obľúbený Nissan Leaf ponúka dojazd až do 270 km, čo absolútne postačuje na jazdu po meste, ktorá zahŕňa odvoz do práce, detí do školy a na krúžky, vybavenie nákupov a príchod domov.
S týmto dojazdom je dokonca možné odviezť sa aj na kratšie výlety. Na dlhé trasy sa už nabíjaniu nevyhneš, no určite ťa poteší to, že na Slovensku, ale aj v celej Európe, sa nachádza dostatočná sieť nabíjacích staníc, takže počas krátkej prestávky na kávu si môžeš svoje auto dobiť, aby malo energiu na ďalšie kilometre.
Na trhu aj vozidlá s atraktívnym dojazdom
Na trhu však nájdeme elektrické vozidlá, ktoré majú dojazd na ďaleko vyššej úrovni. Patrí medzi ne napríklad Tesla Model S, ktorej dojazd sa pohybuje zhruba od 400 km do 537 km v závislosti od verzie. Sympatický a o poznanie lacnejší Renault ZOE má reálny dojazd na úrovni okolo 300 km alebo napríklad Hyundai Kona Electric až 449 km. Elektrických vozidiel je na trhu, samozrejme, viac a dĺžka dojazdu sa pohybuje v závislosti od kapacity batérie.

Pri bežných vozidlách so spaľovacím motorom sme si mohli zvyknúť na to, že spotrebu paliva ovplyvňujú rôzne faktory. Ide napríklad o vonkajšiu teplotu, štýl jazdy, veľkosť pneumatík či klimatizáciu. Podobne je to aj s dojazdom pri elektromobiloch.
Faktory ovplyvňujúce dojazd
Jedným z hlavných faktorov, ktoré ovplyvňujú dĺžku dojazdu, je chladné počasie. V podstate je možné povedať, že všetky vozidlá sú v chladnom počasí menej efektívne. Elektromobily však na nízke teploty trpia viac ako automobily so spaľovacím motorom. Zapríčinené je to tým, že bežné automobily vyvíjajú energiu, z ktorej sa veľká časť premieňa na teplo, ktoré je v zime užitočné, informuje TheDriven.io. Elektromobil musí venovať určitú časť svojej energie z batérie na to, aby naštartoval vykurovací systém, ktorý napríklad rozmrazí predné sklo.
Navyše, väčšina elektromobilov využíva vykurovacie a chladiace systémy, ktoré udržujú batériu v optimálnej teplote. V chladnom počasí je preto potrebné rátať s tým, že dojazd jednoducho o niečo klesne, informuje portál arnoldclark.com.

Aj vietor môže mať negatívny dopad na dojazd elektromobilu. Čím je auto aerodynamickejšie, tým lepšie, no ak jazdíš oproti vetru, motor bude potrebovať viac energie, čo znamená, že batéria dostane zabrať a ukrojí pár kilometrov z dojazdu. To isté sa týka aj využívania rôznych novodobých vychytávok, ktoré zabezpečujú komfort vodiča a ďalších pasažierov.
Nabíjanie smartfónu, vyhrievané sedadlá, klimatizácia či počúvanie rádia pohlcujú vzácnu energiu, ktorá by sa mohla využiť na ďalšie kilometre. To však neznamená, že je potrebné kupovať vozidlá v základnej výbave a sedieť v nich v tichosti. Využívanie príslušenstva má naozaj dopad na dĺžku dojazdu, no ide skôr o zanedbateľné hodnoty.
Rýchlosť a štýl jazdy je faktor, ktorý dokážeš ovplyvniť najviac. Jednoducho, každý z nás má určitý štýl jazdy, ktorý pravdepodobne nemení, prípadne sa mení len s pribúdajúcimi rokmi. Vysoká rýchlosť, prudké rozbiehanie či jazda v štýle plyn-brzda nepomáha vozidlu a teda ani jeho dojazdu.
Nič s tým nespravíš, no technológie sa rýchlo vyvíjajú
Ako už bolo vyššie spomenuté, tak dojazd ovplyvňujú faktory, ktoré majú za následok vyššiu spotrebu paliva pri bežných vozidlách. Je to jednoducho fakt, s ktorým nikto nič neurobí. Batérie sú založené na rade chemických reakcií a podobne, ako pri väčšine chemických reakcií platí, že čím sú látky vstupujúce do chemickej reakcie chladnejšie, tým je reakcia pomalšia.
Technológie sa každý rok posúvajú vpred a preto je ťažké odhadnúť, akým dojazdom budú disponovať vozidlá o päť či desať rokov. Isté však je, že sa netreba nechať ovplyvniť rôznymi mýtmi, ktoré v súvislosti s elektromobilmi kolujú na rôznych internetových stránkach či v novinách. O najčastejších mýtoch sa môžeš dočítať napríklad v tomto článku.

V každom prípade je potrebné si uvedomiť, že nabíjaniu sa jednoducho nevyhneš. Dôležité je najmä pri väčších vzdialenostiach, no vďaka veľmi dobrej infraštruktúre nabíjacích staníc, ktorá sa bude len rozširovať, nebudeš mať s nabíjaním žiadny problém. V tabuľke nájdeš približný dojazd náhodne vybraných vozidiel, aby si mal predstavu o tom, s akým dojazdom môžeš pri konkrétnom modeli rátať.
[supsystic-tables id=100]
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu

Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Chyba v zákone mohla zamestnancom zdvojnásobiť výplaty. Ministerstvo musí rýchlo konať
- 24 hod
 - 48 hod
 - 7 dní
 
- 
					
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
 - Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 
 - 
					
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
 
 - 
				
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 
 
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

				
				
                
				
				
				