Dojazd elektromobilov ako najväčší strašiak? Nie je to také zlé, ako si mnohí myslia
V súvislosti s elektromobilmi sa už čo to popísalo. Aktuálne sú vďačnou témou, ktorá zaujme aj tých, ktorým sú automobilové témy cudzie a vôbec ich nezaujímajú. Spôsobuje to hlavne trend posledných rokov, kedy je elektromobilita považovaná za budúcnosť dopravy a väčšina krajín sa ju snaží ešte viac dostať do povedomia ľudí.
Elektromobily sa stávajú čoraz dostupnejšími nielen pre svoju cenu, no veľkú rolu zohrávajú aj stále lepšie špecifikácie. Medzi hlavné faktory, ktoré rozhodujú pri kúpe, patrí určite už spomínaná cena, výdrž, jazdné vlastnosti a, samozrejme, dojazd. Práve dojazd predstavuje pre väčšinu motoristov kľúčový parameter. Od neho sa totiž odvíja skutočnosť, ako často budeš musieť svoje ekologické vozidlo nabíjať. Je potrebné spomenúť, že súčasné elektromobily majú reálny dojazd na úrovni, ktorá by mala maximálne postačovať bežnému motoristovi.
Pre manažérov či podnikateľov, ktorí denne najazdia stovky kilometrov naprieč celou republikou, elektromobily nebudú vhodnou voľbou, no technológie napredujú závratnou rýchlosťou, takže aj to sa môže časom zmeniť.
Dojazd postačujúci na bežné činnosti
Bežné elektromobily nižšej strednej triedy začínajú s dojazdom okolo 200 km. Napríklad, na Slovensku veľmi obľúbený Nissan Leaf ponúka dojazd až do 270 km, čo absolútne postačuje na jazdu po meste, ktorá zahŕňa odvoz do práce, detí do školy a na krúžky, vybavenie nákupov a príchod domov.
S týmto dojazdom je dokonca možné odviezť sa aj na kratšie výlety. Na dlhé trasy sa už nabíjaniu nevyhneš, no určite ťa poteší to, že na Slovensku, ale aj v celej Európe, sa nachádza dostatočná sieť nabíjacích staníc, takže počas krátkej prestávky na kávu si môžeš svoje auto dobiť, aby malo energiu na ďalšie kilometre.
Na trhu aj vozidlá s atraktívnym dojazdom
Na trhu však nájdeme elektrické vozidlá, ktoré majú dojazd na ďaleko vyššej úrovni. Patrí medzi ne napríklad Tesla Model S, ktorej dojazd sa pohybuje zhruba od 400 km do 537 km v závislosti od verzie. Sympatický a o poznanie lacnejší Renault ZOE má reálny dojazd na úrovni okolo 300 km alebo napríklad Hyundai Kona Electric až 449 km. Elektrických vozidiel je na trhu, samozrejme, viac a dĺžka dojazdu sa pohybuje v závislosti od kapacity batérie.
Pri bežných vozidlách so spaľovacím motorom sme si mohli zvyknúť na to, že spotrebu paliva ovplyvňujú rôzne faktory. Ide napríklad o vonkajšiu teplotu, štýl jazdy, veľkosť pneumatík či klimatizáciu. Podobne je to aj s dojazdom pri elektromobiloch.
Faktory ovplyvňujúce dojazd
Jedným z hlavných faktorov, ktoré ovplyvňujú dĺžku dojazdu, je chladné počasie. V podstate je možné povedať, že všetky vozidlá sú v chladnom počasí menej efektívne. Elektromobily však na nízke teploty trpia viac ako automobily so spaľovacím motorom. Zapríčinené je to tým, že bežné automobily vyvíjajú energiu, z ktorej sa veľká časť premieňa na teplo, ktoré je v zime užitočné, informuje TheDriven.io. Elektromobil musí venovať určitú časť svojej energie z batérie na to, aby naštartoval vykurovací systém, ktorý napríklad rozmrazí predné sklo.
Navyše, väčšina elektromobilov využíva vykurovacie a chladiace systémy, ktoré udržujú batériu v optimálnej teplote. V chladnom počasí je preto potrebné rátať s tým, že dojazd jednoducho o niečo klesne, informuje portál arnoldclark.com.
Aj vietor môže mať negatívny dopad na dojazd elektromobilu. Čím je auto aerodynamickejšie, tým lepšie, no ak jazdíš oproti vetru, motor bude potrebovať viac energie, čo znamená, že batéria dostane zabrať a ukrojí pár kilometrov z dojazdu. To isté sa týka aj využívania rôznych novodobých vychytávok, ktoré zabezpečujú komfort vodiča a ďalších pasažierov.
Nabíjanie smartfónu, vyhrievané sedadlá, klimatizácia či počúvanie rádia pohlcujú vzácnu energiu, ktorá by sa mohla využiť na ďalšie kilometre. To však neznamená, že je potrebné kupovať vozidlá v základnej výbave a sedieť v nich v tichosti. Využívanie príslušenstva má naozaj dopad na dĺžku dojazdu, no ide skôr o zanedbateľné hodnoty.
Rýchlosť a štýl jazdy je faktor, ktorý dokážeš ovplyvniť najviac. Jednoducho, každý z nás má určitý štýl jazdy, ktorý pravdepodobne nemení, prípadne sa mení len s pribúdajúcimi rokmi. Vysoká rýchlosť, prudké rozbiehanie či jazda v štýle plyn-brzda nepomáha vozidlu a teda ani jeho dojazdu.
Nič s tým nespravíš, no technológie sa rýchlo vyvíjajú
Ako už bolo vyššie spomenuté, tak dojazd ovplyvňujú faktory, ktoré majú za následok vyššiu spotrebu paliva pri bežných vozidlách. Je to jednoducho fakt, s ktorým nikto nič neurobí. Batérie sú založené na rade chemických reakcií a podobne, ako pri väčšine chemických reakcií platí, že čím sú látky vstupujúce do chemickej reakcie chladnejšie, tým je reakcia pomalšia.
Technológie sa každý rok posúvajú vpred a preto je ťažké odhadnúť, akým dojazdom budú disponovať vozidlá o päť či desať rokov. Isté však je, že sa netreba nechať ovplyvniť rôznymi mýtmi, ktoré v súvislosti s elektromobilmi kolujú na rôznych internetových stránkach či v novinách. O najčastejších mýtoch sa môžeš dočítať napríklad v tomto článku.
V každom prípade je potrebné si uvedomiť, že nabíjaniu sa jednoducho nevyhneš. Dôležité je najmä pri väčších vzdialenostiach, no vďaka veľmi dobrej infraštruktúre nabíjacích staníc, ktorá sa bude len rozširovať, nebudeš mať s nabíjaním žiadny problém. V tabuľke nájdeš približný dojazd náhodne vybraných vozidiel, aby si mal predstavu o tom, s akým dojazdom môžeš pri konkrétnom modeli rátať.
[supsystic-tables id=100]
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Nočná mora vodičov. Elektromobilu od Xiaomi zlyháva kľúčový komponent, pribúdajú nehody (VIDEO)
Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené