Bezkontaktné platby sa na Slovensku stali veľmi rýchlo preferovaným spôsobom transakcií. Ich jednoduchosť, rýchlosť a dostupnosť sa u nás neustále zlepšujú, vďaka čomu ich s obľubou využívame čoraz viac. Rovnakým spôsobom sa vyvíjajú aj mobilné aplikácie bánk a náš život s nimi sa postupne mení.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

S čiastočným ústupom hotovostných platieb a preferovaním tých bezkontaktných sme v oblasti bankovníctva začali čoraz viac využívať aj smartfóny. Myslia na to aj banky, ktoré sa usilujú čo najviac rozšíriť možnosti ich aplikácií.

Vzhľadom na veľkosť nášho trhu je vyspelosť a konkurencia v tejto oblasti naozaj vysoká. Dnes už v podstate každá banka na Slovensku ponúka svoje riešenie a pokročilé možnosti využitia mobilných aplikácií. Rozširovanie prepojenia smartfónu s naším internet bankingom sa dá jednoznačne označiť za trend v bankovníctve. To samozrejme ovplyvňuje aj naše návyky pri dennom styku s platbami či prevodom financií a počas dňa sa jednoduchšie môžeme zaobísť bez hotovosti.

Ráno v obchode, cez obed v reštaurácii

Do značnej mieri k tomuto vývoju prispel februárový príchod technológie, ktorá umožnila na Slovensku množstvu používateľov využívať smartfón na bezkontaktné platby. Vďaka službe Google Pay sme získali možnosť jednoduchých platieb, ktoré určitými výhodami v oblasti flexibility a bezpečnosti ešte prekonali obľúbenosť platobných kariet.

Prostredníctvom smartfónu tak môžem ráno jednoducho a rýchlo zaplatiť za nákup v obchode, len priložením zariadenia k terminálu, ktorý umožňuje bezkontaktné platby. Keďže smartfón máme dnes už zväčša vždy pri sebe, nemusíme tak rozmýšľať nad vyberaním platobnej karty z peňaženky. Platby Google Pay v súčasnosti na Slovensku podporuje pätica bánk a rovnakú možnosť ako ja, má dnes množstvo ďalších používateľov na Android zariadeniach.

Nie je to však len technológia bezkontaktných platieb, ktorá sa na Slovensku rýchlo posúva. Už sme spomínali vývoj mobilných aplikácií, ktoré sa stávajú ďalším dôležitým prostriedkom v spravovaní našich finančných prostriedkov. Na Slovensku je od bánk v ponuke niekoľko riešení, pričom  jedným zo zaujímavých prírastkov do tohto sveta je George od Slovenskej sporiteľne. Aj táto aplikácia potvrdzuje nastolený trend a ukazuje, že prepojenie bankovníctva a smartfónu je čoraz výraznejšie.

Nie je to len príchod úplne nových riešení, ako sú bezkontaktné platby mobilom, ale aj rozširovanie funkcionality, ktorú poznáme dlhšie. Po rýchlej platbe ráno v obchode, sa ako ďalší príklad ponúka využitie smartfónu počas obeda v reštaurácii. Nedávno sme totiž s kolegami museli za jedlo predsa len platiť hotovosťou, ktorú som však nemal k dispozícii. Nastal teda čas poslať peniaze.

Prevod peňazí z mobilnej aplikácie nie je úplne novinkou, avšak mení sa spôsob jeho používania, čo v súčasnosti prezentuje aj George. Spravovanie bankových kontaktov je už viac podobné tomu, čo roky využívame napríklad v samotných smartfónoch alebo na sociálnych sieťach.

Pri posielaní peňazí kolegovi za obed som už nemusel poznať jeho presné číslo účtu a opakovane ho vpisovať do formulára pri každej platbe. Na základe predošlej transakcie stačilo vyhľadanie v kontaktoch a aplikácia mi už sama poskytla uložené údaje potrebné na prevod. Možno to na prvý pohľad nepôsobí ako veľká zmena, ale je to opäť krok k zjednodušeniu práce s financiami.

S mobilom aj v iných situáciách

Okrem platieb mobilom a prevodu peňazí som sa počas rovnakého dňa objavil ešte v dvoch ďalších situáciách, kde som potreboval využiť online bankovníctvo v kombinácii so smartfónom. Prvý prípad nastal pri platení jednorazovej faktúry od mobilného operátora. Keďže som ju mal v papierovej podobe a prepisovanie čísla účtu nie je moja obľúbená činnosť, rozhodol som sa využiť dostupný QR kód.

Naskenovaním kódu cez Georgea dostaneš už predvyplnené údaje ako IBAN, variabilný symbol či sumu na úhradu. Celý proces má pritom tri hlavné výhody. Všetko je opäť rýchlejšie a jednoduchšie, no zároveň aj bezpečnejšie. Nasnímaním QR kódu som sa totiž vyhol manuálnemu prepisovaniu údajov, kde je riziko chyby vyššie.

No a môj deň ešte pokračoval vyplňovaním reklamácie pre online obchod. Keďže som potreboval zistiť presnú sumu, spoľahol som sa v rýchlosti opäť na mobilnú aplikáciu mojej banky. Pamätal som si len približnú sumu 60 €, čo však vo výsledku stačilo. George totiž pri vyhľadávaní sumy zobrazí transakcie v rozsahu +-10 % a týmto spôsobom som nakoniec našiel presnú platbu, ktorá činila 61,08 €.

S podobným vyhľadávaním, kedy nepotrebujeme poznať presné frázy a údaje, sa tiež stretávame roky. Nie však pri bankovníctve, kde to bolo dlho komplikovanejšie, ale bežne pri vyhľadávaní v Google. Prepojenie tejto funkcie do oblasti online bankovníctva je pre používateľov využiteľné, a obzvlášť na mobiloch.

Prepojenie, z ktorého získavame my

Čoraz väčšia obľuba bezkontaktných platieb na Slovensku tak vďaka rýchlosti a flexibilite nie je prekvapením. Rovnako aj internet banking a mobilné aplikácie ako George ponúkajú čoraz širšie možnosti, využiteľné počas rôznych situácií, do ktorých sa denne dostávame. Trend je teda jasný: prepojenosť bankovníctva so smartfónmi je čoraz väčšia, skvelou správou je, že ťažiť z toho môžeme práve my, používatelia.

Článok vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
0%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
100%
O autorovi
Pavol Lupták
Už počas štúdia na vysokej škole bol môj záujem pomerne neustále upriamený na najnovšie novinky zo sveta moderných technológií a vedy. S radosťou ich teraz testujem a najmä odhaľujem ich nedostatky. Zaujímam sa aj o témy ohľadom bezpečnosti dát a ochrany súkromia na internete. Moje postrehy a niečo zo súkromia môžeš sledovať aj na Instagrame a Twitteri (@l_u_p_t_i). E-mail: [email protected]