Veľmi dôležitou súčasťou všetkých elektromobilov je bezpochýb batéria. Zdá sa, že konkurenčný boj automobiliek začína prinášať svoje ovocie aj v tejto oblasti. Jedna z nich má totiž veľmi blízko k batériám, ktoré uspokoja nejedného milovníka elektromobilov.

Tou automobilkou je General Motors (GM), ktorá ešte začiatkom marca predstavila verejnosti nové batérie Ultium. Aktuálne však jeden z predstaviteľov spoločnosti uviedol, že GM je veľmi blízko vývoja batérií novej generácie, ktoré by mali zaručiť dojazd na úrovni až 1000 km a ich životnosť by mala byť až neuveriteľných 1,6 miliónov km.

Časový harmonogram uvedenia batérie na trh zatiaľ známy nie je, no v súčasnosti v GM pracuje viacero tímov na rôznych pokrokoch, ako sú elektródy s nulovým obsahom kobaltu, elektrolyty v tuhom skupenstve či ultra-rýchle nabíjanie.

V tomto prípade by šlo o naozaj prevratný pokrok, nakoľko súčasné batérie nevydržia zvyčajne viac ako 500-tisíc km.

Zobraziť celú galériu (0)
YouTube / Screenshot / Tesla daily podcast

General Motors má okrem tejto batérie pracovať aj na vývoji lítium-kovových (li-metal) batériách, ktoré by mohli byť dostupné približne do roku 2025. Na výrobe sa spolupodieľa s kórejskou spoločnosťou LG Chem, s ktorou plánuje vybudovať spoločnú továreň. Tá by sa podľa všetkého mala nachádzať v Ohiu za 2,3 miliardy dolárov.

S podobnou batériou ale na trh príde ďalšia americká automobilka. Tesla už dávnejšie informovala, že taktiež plánuje vývoj batérie, ktorá prinesie vysoký dojazd a extrémnu výdrž. Kvôli tomuto projektu sa dokonca Tesla spojila s čínskym výrobcom batérií CATL.

Ako prvý dostane novú batériu Model 3. Musk si na tento významný vývoj zavolal aj niekoľkých expertov z akademickej pôdy, ktorí majú byť skutočnými odborníkmi v tejto oblasti. O koho však presne ide, nie je známe. Neskôr však spoločnosť využije novú technológiu aj pri batériách elektromobilov na iných trhoch.

Pri ich výrobe sa chce pritom zbaviť kobaltu, najdrahšieho ťažkého kovu v batériách, a využiť inovatívne chemické procesy a aditíva, ktoré by dokázali zvýšiť kapacitu a hustotu batérií, no zároveň by znížili stres batérií a poskytli možnosť uchovania väčšieho množstva energie po dlhšiu dobu.

Stresový jav v batériách môže nastávať pri úplnom vybíjaní a následnom plnom nabití, čo negatívne ovplyvňuje aj samotnú životnosť článkov. Nové akumulátory by potom mali byť vyrábané na linke, ktorá by urýchlila výrobný proces a zredukovala aj počet zamestnancov.

Aktuálne Tesla vyrába batérie z niklu, kobaltu a hliníka v spolupráci so spoločnosťou Panasonic a druhý typ z niklu, mangánu a oxidu kobaltnatého kupuje od spoločnosti LG Chem., ktorá akumulátory dodáva aj ďalším automobilkám ako Audi, či Volkswagen. Práve táto firma sa však stala v poslednom čase terčom pozornosti po tom, čo sa objavili problémy s kvalitou batérií vyrábaných v Poľsku. To ovplyvnilo výrobu vozidiel v Audi alebo aj britskom Jaguari. Téme sa detailne venujeme v tomto článku.

Zobraziť celú galériu (0)
Screenshot / Torque News / YouTube

Skôr či neskôr sa však určite objavia aj ďalšie spoločnosti, ktoré prídu s rovnakými alebo možno ešte lepšími batériami. Elektromobilita je na vzostupe a práve takéto batérie prinesú spoločnostiam nemalé finančné prostriedky a s najväčšou pravdepodobnosťou aj väčší záujem o elektrické vozidlá.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú