Najnovšie správy hovoria, že spoločnosť sa má pripravovať na využitie nových, cenovo dostupných akumulátorov, ktoré by dokázali skresať cenu elektromobilov až na úroveň bežných áut so spaľovacím motorom. Takéto batérie majú priniesť dlhšiu výdrž a životnosť až na 1,6 miliónov kilometrov, pričom by ich Tesla následne mohla využiť aj v iných oblastiach. O téme exkluzívne informovala agentúra Reuters.

Vývoj batérií do elektromobilov je pre Teslu kľúčovým krokom k tomu, aby dokázala zredukovať ceny týchto vozidiel a prilákala tak viac zákazníkov, pre ktorých sú mnohé jej modely stále drahým špásom.

Najväčším problémom pri stanovení výslednej trhovej ceny elektromobilu býva práve cena akumulátora, ktorý je jednou z najdrahších súčastí. S novšou technológiou, ktorá má zredukovať ceny, však môže Tesla priniesť vlastnú revolúciu na trhu s elektrickými vozidlami.

Novinky, ktoré majú potenciál zmeniť trh

Spoločnosť už dlhšie lákala akcionárov a investorov a novinku, ktorá má zmeniť práve tento rozvíjajúci sa automobilový segment. Veľké odhalenia majú prísť už počas „Dňa batérie“ koncom mája. Zdá sa, že sa fanúšikovia elektromobility dočkali. Tesla má totiž začať využívať batériové články s novou technológiou, ktorá zásadne zvýši životnosť, dojazd, no zároveň zníži celkovú cenu batérie, čím klesne aj predajná cena elektromobilov. Navyše, jej vozidlá sa majú stať súčasťou siete pre zdieľanie energie, vďaka čomu by sa Tesla mohla stať konkurenciou aj pre rôzne energetické spoločnosti.

Napriek tomu, že Model 3 patrí k najlacnejším modelom Tesly, sa v oblasti bezpečnosti radí medzi tie najlepšie vozidlá v svojej triede / Zdroj: Tesla

Nová technológia batérií bola vyvinutá v spolupráci s Contemporary Amperex Technology Ltd. v Číne a bude to práve trh v tejto krajine, kde sa má nový typ akumulátora vo vozidlách Tesly objaviť najskôr.

Ako prvý ho má dostať Model 3. Musk si na tento významný vývoj zavolal aj niekoľkých expertov z akademickej pôdy, ktorí majú byť skutočnými odborníkmi v tejto oblasti. O koho však presne ide nie je známe. Neskôr však spoločnosť využije novú technológiu aj pri batériách elektromobilov na iných trhoch.

Tesla chce vyrábať vo väčšom

Pri ich výrobe sa chce pritom zbaviť kobaltu, najdrahšieho ťažkého kovu v batériách, a využiť inovatívne chemické procesy a aditíva, ktoré by dokázali zvýšiť kapacitu a hustotu batérií, no zároveň by znížili stres batérií a poskytli možnosť uchovania väčšieho množstva energie po dlhšiu dobu. Stresový jav v batériách môže nastávať pri úplnom vybíjaní a následnom plnom nabití, čo negatívne ovplyvňuje aj samotnú životnosť článkov. Nové akumulátory by potom mali byť vyrábané na linke, ktorá by urýchlila výrobný proces a zredukovala aj počet zamestnancov.

Tesla

Nenechaj si ujsť
Tesla oslavuje magický míľnik. V predajoch je nesporným kráľom elektromobilov

Továreň na ich výrobu by pritom mala dosahovať obrovské rozmery a mala by byť až 30-násobne väčšia ako aktuálna budova Gigafactory v Nevade. Zásadným znížením ceny a vylepšením vlastností batérií by tak Tesla zároveň získala značný náskok pred konkurenciou a dokázala by ponúknuť dostupnejšie elektromobily na všetkých najväčších trhoch. V mnohých prípadoch sa však naskytá otázka, čo s akumulátormi, ktoré už nie sú vhodne pre ďalšie používanie v týchto vozidlách?

Myslí aj na recykláciu

Aj na tento problém chce Tesla priniesť riešenie a použité batérie ďalej využívať pri rôznych aplikáciách a vytvoriť vlastnú sieť, podobne ako spravila v Austrálii pred 3 rokmi. Jednou z možností môže byť napríklad napájanie budov použitými článkami z elektromobilov. Spoločnosť sa taktiež zaoberá otázkou recyklácie batérií, procesom, ktorým by mohla spätne získať aj také prvky ako nikel, lítium, či práve kobalt. K tomu chce Tesla využiť aj jej „dcérske“ firmy ako Redwood Materials a Maxwell Technologies, informuje The Verge.

Tesla

Aktuálne Tesla vyrába batérie z niklu, kobaltu a hliníka v spolupráci so spoločnosťou Panasonic a druhý typ z niklu, mangánu a oxidu kobaltnatého kupuje od spoločnosti LG Chem., ktorá akumulátory dodáva aj ďalším automobilkám ako Audi, či Volkswagen. Práve táto firma sa však stala v poslednom čase terčom pozornosti po tom, čo sa objavili problémy s kvalitou batérií vyrábaných v Poľsku. To ovplyvnilo výrobu vozidiel v Audi alebo aj britskom Jaguari.

Tesla môže opäť predbehnúť konkurenciu

Na zlepšení technológií v batériách ale pracujú aj ďalší výrobcovia, no môže to byť práve Tesla, ktorá predstaví revolúciu v tejto oblasti a umožní tak rýchlejší rozvoj trhu s elektromobilmi. Nižšia cena by znamenala vyššiu dostupnosť a dlhšia životnosť s lepším dojazdom by zasa upokojila veľkých kritikov elektromobility a poskytla lepšie možnosti pri každodennom využívaní týchto vozidiel.

Tesla však musí aktuálne taktiež vyriešiť problémy so svojim továrňami. Len nedávno sa hovorilo o odklade spustenia výroby v čínskom závode pri Šanghaji a o pár dní na to sa Tesla napriek obmedzeniam kvôli koronavírusu rozhodla otvoriť brány továrne v Kalifornii. Hoci sú vyššie spomínané inovácie a zmeny ešte vzdialené, nemusí trvať dlho a trh elektromobilov by mohol „ožiť“ práve vďaka novým technológiám, ktoré má Tesla v rukáve.

Elektromobilita