Ďaleko nezájde ani s masívnou batériou. Prvý „diaľkový“ elektrobus sklame dojazdom aj nabíjaním
V segmente osobných automobilov sa elektromobilita adaptovala pomerne dobre. Hromadná doprava je na tom ale už o niečo horšie. Aj keď v mestách nájdeme pomerne dosť elektrických autobusov, na diaľkových linkách zatiaľ takéto stroje nepremávajú.
Spoločnosť Motor Coach Industries (MCI) to však chce zmeniť a na trh uvádza prvý elektrický diaľkový autobus s masívnou, viac ako 500 kWh batériou, informuje výrobca na svojom blogu.
Sklame dojazdom aj rýchlosťou nabíjania
Luxusný elektrický autobus, ktorý má byť podľa firmy vhodný najmä na dlhé trasy, nesie názov J4500 CHARGE. Najdôležitejšou otázkou pri takomto autobuse je bezpochyby dojazd a ten bohužiaľ pri modeli J4500 CHARGE nijako neoslní.
Od diaľkového autobusu by si očakával, že na jedno nabitie zvládne prekonávať trasy dlhé aj 1000 km, alebo sa aspoň dokáže znova nabiť v priebehu pár desiatok minút. Ani jedno žiaľ v tomto prípade neplatí.
NEPREHLIADNI
Mercedes predstavil plne elektrický autobus s revolučnou batériou
J4500 CHARGE síce disponuje naozaj masívnou 544 kWh batériou, no tá obrovskému autobusu vystačí na prejdenie maximálne 370 km. To by nebolo úplne na zahodenie, ak by sa teda obrovská batéria dala nabiť napríklad do pol hodiny.
Nabitie masívnej batérie však trvá až 4 hodiny, J4500 CHARGE totiž disponuje iba 150 kW nabíjaním. Tieto faktory prakticky limitujú autobus na absolvovanie trás dlhých maximálne tých 300 až 350 km, teda je otázne, či takýto stroj môžeme považovať za „diaľkový“, nakoľko veľké množstvo diaľkových liniek je dlhých 1000 a viac kilometrov.
V elektrike a s vlastným štýlom
Štýl sa tomuto autobusu ale rozhodne uprieť nedá, zvonku, ale aj zvnútra vyzerá J4500 CHARGE veľmi dobre. S dĺžkou 13,89 m dokáže odviesť až 56 cestujúcich. Vďaka výkonnému 260 kW motoru s krútiacim momentom 4 500 Nm poskytne aj tento kolos dobrú jazdnú dynamiku.
Okrem J4500 CHARGE uvádza výrobca aj o čosi menší, respektíve horšie vybavený model D45 CRT LE CHARGE, ktorý disponuje batériou s kapacitou 389 kWh a jej kapacita postačí na dojazd zhruba 270 km.
Dojazd je v danom segmente problém
Plne elektrický autobus predstavil napríklad aj Mercedes. Premiéra kĺbového autobusu eCitaro G bola ohlásená už v roku 2018, avšak Mercedes len nedávno predstavil novinky so solid-state batériami v sólovej aj kĺbovej verzii, informuje Daimler v tlačovej správe. Novinka teda v sebe skrýva revolučnú technológiu akumulátorov.
Solid-state akumulátory, teda batérie s tuhým elektrolytom, budú v autobuse použité vôbec prvýkrát. Prechodom na novú generáciu NMC akumulátorov výrazne narastie kapacita z 292 kWh na 396 kWh.
Vďaka tomu sa zvýši aj dojazd kĺbového autobusu, ktorý má v priaznivých podmienkach predstavovať až 220 kilometrov a v zime by sa mal dostať na hranicu 170 kilometrov. Sólo verzia disponuje dojazdom 270 kilometrov, respektíve 200 km v zime.
Batérie s tuhým elektrolytom sa vyznačujú extrémne vysokou hustotou energie, ktorá je približne o 25 % vyššia ako v tradičných lítium-iónových batériách s tekutým elektrolytom. Avšak mimoriadne obmedzená je možnosť rýchlonabíjania týchto batérií, keďže maximálny nabíjací výkon je zhruba 80 kW.
Prvý čisto elektrický kĺbový autobus od Mercedesu ponúkne v závislosti od konfigurácie batérie a nabíjacieho systému maximálne 146 miest pre cestujúcich. eCitaro G s dĺžkou 18,13 metra bude mať na výber jednu alebo dve poháňané nápravy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Gigantická kométa letí smerom k Zemi. Je 14-krát väčšia ako asteroid, ktorý zabil dinosaury
Uspel s biznisom, ktorý rieši každodenné starosti Slovákov: „Vydržíme, až kým sa konkurencii minú peniaze“
Anna a Branislav otvorili výberovú kaviareň: „Pre malé podniky je transakčná daň čistý úder pod pás“
Slovensko čakajú nebezpečné búrky s devastujúcim vetrom, najviac ohrozený je jeden región (PREDPOVEĎ)
Viedeň už nie je mesto s najvyššou kvalitou života. Po troch rokoch prišla o svoje prvenstvo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Equinor to rozbieha vo veľkom. Obrovská investícia má zaručiť plyn a ropu pre celú Európu
Na ISS prileteli noví astronauti. Misia Ax-4 prepísala históriu troch krajín
Európa musí postaviť armádu dronov. Rusko ich vraj má milióny
Misia IGNIS štartuje. Prvý Poliak na ISS odhaľuje vplyv mikrogravitácie na ľudí
Komárno nasadí AI preklad. Umelá inteligencia zachráni mestské prenosy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Gigantická kométa letí smerom k Zemi. Je 14-krát väčšia ako asteroid, ktorý zabil dinosaury
Uspel s biznisom, ktorý rieši každodenné starosti Slovákov: „Vydržíme, až kým sa konkurencii minú peniaze“
Anna a Branislav otvorili výberovú kaviareň: „Pre malé podniky je transakčná daň čistý úder pod pás“
Slovensko čakajú nebezpečné búrky s devastujúcim vetrom, najviac ohrozený je jeden región (PREDPOVEĎ)
Viedeň už nie je mesto s najvyššou kvalitou života. Po troch rokoch prišla o svoje prvenstvo
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené