Ďaleko nezájde ani s masívnou batériou. Prvý „diaľkový“ elektrobus sklame dojazdom aj nabíjaním
V segmente osobných automobilov sa elektromobilita adaptovala pomerne dobre. Hromadná doprava je na tom ale už o niečo horšie. Aj keď v mestách nájdeme pomerne dosť elektrických autobusov, na diaľkových linkách zatiaľ takéto stroje nepremávajú.
Spoločnosť Motor Coach Industries (MCI) to však chce zmeniť a na trh uvádza prvý elektrický diaľkový autobus s masívnou, viac ako 500 kWh batériou, informuje výrobca na svojom blogu.
Sklame dojazdom aj rýchlosťou nabíjania
Luxusný elektrický autobus, ktorý má byť podľa firmy vhodný najmä na dlhé trasy, nesie názov J4500 CHARGE. Najdôležitejšou otázkou pri takomto autobuse je bezpochyby dojazd a ten bohužiaľ pri modeli J4500 CHARGE nijako neoslní.
Od diaľkového autobusu by si očakával, že na jedno nabitie zvládne prekonávať trasy dlhé aj 1000 km, alebo sa aspoň dokáže znova nabiť v priebehu pár desiatok minút. Ani jedno žiaľ v tomto prípade neplatí.
NEPREHLIADNI
Mercedes predstavil plne elektrický autobus s revolučnou batériou
J4500 CHARGE síce disponuje naozaj masívnou 544 kWh batériou, no tá obrovskému autobusu vystačí na prejdenie maximálne 370 km. To by nebolo úplne na zahodenie, ak by sa teda obrovská batéria dala nabiť napríklad do pol hodiny.
Nabitie masívnej batérie však trvá až 4 hodiny, J4500 CHARGE totiž disponuje iba 150 kW nabíjaním. Tieto faktory prakticky limitujú autobus na absolvovanie trás dlhých maximálne tých 300 až 350 km, teda je otázne, či takýto stroj môžeme považovať za „diaľkový“, nakoľko veľké množstvo diaľkových liniek je dlhých 1000 a viac kilometrov.
V elektrike a s vlastným štýlom
Štýl sa tomuto autobusu ale rozhodne uprieť nedá, zvonku, ale aj zvnútra vyzerá J4500 CHARGE veľmi dobre. S dĺžkou 13,89 m dokáže odviesť až 56 cestujúcich. Vďaka výkonnému 260 kW motoru s krútiacim momentom 4 500 Nm poskytne aj tento kolos dobrú jazdnú dynamiku.
Okrem J4500 CHARGE uvádza výrobca aj o čosi menší, respektíve horšie vybavený model D45 CRT LE CHARGE, ktorý disponuje batériou s kapacitou 389 kWh a jej kapacita postačí na dojazd zhruba 270 km.
Dojazd je v danom segmente problém
Plne elektrický autobus predstavil napríklad aj Mercedes. Premiéra kĺbového autobusu eCitaro G bola ohlásená už v roku 2018, avšak Mercedes len nedávno predstavil novinky so solid-state batériami v sólovej aj kĺbovej verzii, informuje Daimler v tlačovej správe. Novinka teda v sebe skrýva revolučnú technológiu akumulátorov.
Solid-state akumulátory, teda batérie s tuhým elektrolytom, budú v autobuse použité vôbec prvýkrát. Prechodom na novú generáciu NMC akumulátorov výrazne narastie kapacita z 292 kWh na 396 kWh.
Vďaka tomu sa zvýši aj dojazd kĺbového autobusu, ktorý má v priaznivých podmienkach predstavovať až 220 kilometrov a v zime by sa mal dostať na hranicu 170 kilometrov. Sólo verzia disponuje dojazdom 270 kilometrov, respektíve 200 km v zime.
Batérie s tuhým elektrolytom sa vyznačujú extrémne vysokou hustotou energie, ktorá je približne o 25 % vyššia ako v tradičných lítium-iónových batériách s tekutým elektrolytom. Avšak mimoriadne obmedzená je možnosť rýchlonabíjania týchto batérií, keďže maximálny nabíjací výkon je zhruba 80 kW.
Prvý čisto elektrický kĺbový autobus od Mercedesu ponúkne v závislosti od konfigurácie batérie a nabíjacieho systému maximálne 146 miest pre cestujúcich. eCitaro G s dĺžkou 18,13 metra bude mať na výber jednu alebo dve poháňané nápravy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
Taliani ukázali svetu trik, ako funkčne využiť staré batérie z elektromobilov. Vytvorili „eko elektráreň"
Obrovský požiar lode s elektromobilmi. Až 3000 áut môže skončiť na dne mora
V kľúčovom teste uspeli. Čínska batéria zvládla 12 dní v smrteľnom mraze bez jedinej chyby
Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci našli lacný spôsob, ako z tela dostať „večné chemikálie“. Stačí pridať túto zložku do jedálnička
Prepašovaný smartfón zo Severnej Kórey odhaľuje tajné sledovanie: Robí screenshot každých 5 minút a cenzuruje správy
Vojna na Ukrajine zmenila globálny trh so zbraňami. Európa zdvojnásobila dovoz, Rusko stráca pozície
MIMORIADNE: Ozbrojený muž vnikol do budovy krajského riaditeľstva v Bratislave
Policajné kontroly nie sú náhodné: Zverejnili, kde a kedy striehnu najčastejšie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
Slovensko stláča reset v energetike. Nové pravidlá menia hru aj pre teba
Obľúbená aerolinka Slovákov bojuje s nákladmi aj motormi. Zisk padol viac než o polovicu
Čínska realita dobehla Teslu. Problémom je konkurencia, situácia lepšia nebude
Žiadne karty, len QR kód. Štát a univerzita vyvíjajú vlastnú platobnú appku
Megaprojekt za 1,8 miliardy má rozhýbať Slovensko. Málinec čaká premena
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci našli lacný spôsob, ako z tela dostať „večné chemikálie“. Stačí pridať túto zložku do jedálnička
Prepašovaný smartfón zo Severnej Kórey odhaľuje tajné sledovanie: Robí screenshot každých 5 minút a cenzuruje správy
Vojna na Ukrajine zmenila globálny trh so zbraňami. Európa zdvojnásobila dovoz, Rusko stráca pozície
MIMORIADNE: Ozbrojený muž vnikol do budovy krajského riaditeľstva v Bratislave
Policajné kontroly nie sú náhodné: Zverejnili, kde a kedy striehnu najčastejšie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené