Najlacnejší elektromobil na Slovensku. Čo všetko dostaneš za „ľudovú cenu“?
S príchodom štátnych dotácií na nákup elektromobilu možno viacerí rozmýšľajú nad tým, že ako druhé auto, prípadne prostriedok do mesta to môže byť skvelou voľbou. Stále však ide o pomerne drahú záležitosť, aj keď niekoľko vozidiel je možné zohnať už za cenu okolo 20 000 eur.
Prečo sú elektromobily drahé? Odpoveď na to je jednoduchá. Súčasná technológia je pomerne nová (nemyslíme tým elektromotor), medzi vozidlami nie je rozšírená a preto je drahá (predovšetkým na výrobu), čo sa prenáša aj do výslednej ceny. Dôležitým faktorom je tiež množstvo výbavy, ktorú elektromobily majú. Tá je v mnohých prípadoch tak bohatá, že výsledná cena je jednoducho vysoká. Pritom sú tam niektoré veci úplne zbytočné a len spotrebujú drahocennú energiu. Zákazníka je však potrebné prilákať.
Pri pohľade na cenníkové ceny vychádza momentálne najlepšie Škoda CITIGOe iV, čím sa potvrdila povesť českej automobilky, ktorej snahou bolo priniesť cenovo prístupné vozidlá. Síce Citigo nie je auto pre každého a vzhľadom na aktuálnu cenu 21 149 € zrejme nebude voľbou číslo jeden, z pohľadu mestského auta ide o zaujímavú voľbu.
Ukazuje to aj prvotný záujem, kedy bola nasadená akciová cena 17 590 € platná do konca novembra. Po započítaní dotácie je navyše výsledok oveľa nižší, no v tomto prípade je nutné dodať, že dotáciu nemusí získať každý, aj preto sa budeme držať radšej oficiálnych cenníkov automobiliek.
Rozdiel len vo farbe
Nová Škoda CITIGOe iV zrejme nebude vozidlom, s ktorým vezmeš rodinu do Chorvátska, no ako mestské vozidlo na nákup či dochádzanie do práce je ideálne. Je malé, má všetko, čo potrebuješ a disponuje aj relatívne vysokým výkonom, ktorý vo vyššie spomenutých podmienkach plne postačuje. Toto malé auto s výkonom 61 kW a 212 Nm dokáže prejsť až 253 km, čo je určité dostatočný dojazd na jazdu v meste. Kapacita batérie je v tomto prípade 36,8 kWh, pričom na 80 % sa primeraným výkonom (40 kW) dobije za 1 hodinu.
Voliteľná výbava je v tomto prípade obmedzená len na výber laku karosérie. Všetky modely sú dostupné len vo výbave iV, ktorá je však poriadne bohatá. Nechýba LED denné svietenie, asistent jazdy v jazdnom pruhu, automatická klimatizácia, parkovacie senzory, tempomat či vyhrievané predné sedadlá. Príjemnou správou je aj záruka 8 rokov na batériu alebo 150 000 kilometrov podľa toho, čo nastane skôr.
Konkurencia z vlastných radov
Priamou konkurenciou pre Škodu môže byť práve materská automobilka Volkswagen, ktorá má v ponuke elektrický VW e-UP. Ten je z pohľadu pohonu totožný, avšak podobne ako v prípade Škody, aj tu je možnosť využiť aktuálnu zľavu 4200 €, ktorá stiahne cenu vozidla na príjemných 17 970. VW navyše ponúka širšie možnosti doplnkovej výbavy a dostupné sú aj akciové balíčky, ktoré obsahujú prvky výbavy za nižšie sumy.
Po zarátaní bonusu od štátu (ktorý je vyplácaný spätne) sa môže cena dostať aj tesne pod hranicu 10 000 eur a to už je ponuka, nad ktorou by mal zvažovať nejeden zo záujemcov. e-UP navyše pôsobí viac učesane, aj keď ide v podstate o totožné vozidlá, ktoré sa líšia len kozmetickými úpravami.
Ako prebieha žiadanie o dotáciu?
Žiadosti o dotáciu bude možné predkladať od 17.12.2019. Po vyplnení kontaktných údajov dostane žiadateľ jedinečný kód, pričom sa mu zarezervuje požadovaná výška dotácie. Výzvu na oficiálne podanie žiadosti však zaregistrovaní žiadatelia dostanú až po 17. decembri 2019. Z bezpečnostných a technických dôvodov bude elektronická online registrácia možná iba v pracovných dňoch od 12:00 do 20:00 hod. Zoznam vyhodnotených žiadostí sa bude priebežne zverejňovať a úspešní žiadatelia budú mať po podpise zmluvy 12 mesiacov na to, aby si auto kúpili a následne im štát refunduje dotáciu. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť leasing. Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy budú mať možnosť získať podporu na maximálne jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ. Príspevok bude vyplácaný postupne v troch splátkach. Dôvodom je zábezpeka, aby vozidlá zostali v SR a zabránilo sa ich cezhraničnému vývozu. Výška dotácie bude teda oficiálne 8000 € na elektromobily a 5000 € na plug-in hybridy kategórie M1 a N1, pričom platí, že maximálna obstarávacia cena vozidla môže byť 50 000 € vrátane DPH. Dotácia bude následne vyplatená v jednej splátke ako refundácia. |
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensku je nelegálna. Známa látka predlžuje život buniek o 57 % a spomaľuje starnutie, zistili vedci
Slovensko pod náporom búrok: Supercely, vietor 85 km/h a krúpy. Výstrahy 2. stupňa platia pre tieto okresy
Hygienici varujú: Tieto populárne letné lokality skrývajú zdravotné riziká (NOVÝ ZOZNAM)
NOVÝ PRIESKUM: Štvrtina Slovákov by pripustila pripojenie k Rusku, 14 % je jednoznačne za
Hlas vysvetľuje 300-tisícovú pôžičku od Pellegriniho sestry: Najnovšie Šutaj Eštok spomína aj Zomri
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
AKTUÁLNE: Prísna regulácia EÚ má prvé obete. Meta zakáže politické reklamy na svojich platformách
Internet Starlinku zrazu prestal fungovať. Tisíce ľudí po celom svete zažili rozsiahly globálny výpadok
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP