Čínska automobilka Nio má za sebou jedinečný míľnik, ktorý dokáže dosiahnuť len máloktoré elektrické auto. Jej model ET7, prémiový sedan s výkonnou batériou, dokázal v zime uraziť vzdialenosť viac ako 1 000 km a to aj so zapnutým vykurovaním vnútorného priestoru, ktoré udržiavalo teplotu pre pasažierov na stabilných 20 °C, informuje The Driven.

Ostala aj rezerva

Celkovo Nio ET7 prekonal vzdialenosť 1 044 km pri vonkajšej teplote pohybujúcej sa od -12 °C do -2 °C, čo bolo umožnené nielen slušnou efektivitou elektromotorov s dobrou rekuperáciou, ale predovšetkým batériou s kapacitou až 150 kWh, čo medzi elektromobilmi skutočne nie je bežné. I keď má takáto kapacita nevýhody, či už z hľadiska ceny alebo hmotnosti, dokáže zaručiť poriadny dojazd.

Do cieľa dorazil Nio ET7 s len 3 % batérie, čo predstavovali dojazd asi 36 km – dostatok na to, aby sa vozidlo núdzovo dostalo k najbližšej nabíjačke. Všeobecne však vybíjanie lítium-iónových batérií na tak nízku „hladinu“ nie je práve najlepšie a spôsobuje rýchlejšiu degradáciu. Je však dobré poznať schopnosti a hranice stroja, ktorý majiteľ využíva.

Na stroji je však v tomto prípade zaujímavé najmä to, že Nio prevádzkuje sieť s viac ako 2 000 stanicami na výmenu batérií, čo umožňuje oveľa rýchlejšie doplnenie dojazdu, než rýchlonabíjačky. Priemerná spotreba sa počas testovacej jazdy dostala na úroveň 132 Wh/km a priemerná rýchlosť bola 84 km/h, čo nie je práve najpomalší a najefektívnejší štýl jazdy.

Príde aj lacnejší model

Nio ET7 nie je práve najlacnejší a v Európe si môže záujemca pripraviť dobrých 70 000 eur. Spoločnosť však plánuje aj oveľa lacnejší a lákavejší model ET5, ktorý takisto poskytne slušný dojazd na úrovni až 590 km so 100 kWh batériou. NIO uvádza, že maximálny dojazd verzie Touring môže byť až 990 km podľa CLTC. Tu však pravdepodobne pôjde o 150 kWh batériu.

Príde aj autopilot

Nio inovuje na viacerých frontoch a novinkou je v tomto prípade aj systém autonómneho riadenia, ktorý sa naďalej zlepšuje. Až približne 957 km z urazených 1 044 auto prekonalo práve za pomoci takéhoto autopilota, pričom v efektivite potrebnej pre tak vysoký dojazd pomáha aj energetická hustota batérie.

Jej špičková technika umožnila hustotu až 360 Wh na kilogram, čo je momentálne jedným z najlepších parametrov na celom trhu. Pre porovnanie, lítium-železo-fosfátové batérie, ktoré sú lacnejšie a používa ich viacero modelov, dosahujú energetickú hustotu len na úrovni asi 150 Wh na kilogram – teda menej než polovičnú.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú