Septembrové predaje čínskych elektromobilov v Európskej únii dosiahli druhý najlepší výsledok v histórii. Napriek tomu sa čínska vláda rozhodla, že je potrebné spomaliť ich expanzívne plány, informuje portál Insideevs.

Čínske automobilky zaznamenali v Európe rýchly rast, avšak nové dane môžu ich ambície zastaviť. V septembri tohto roku sa predalo 60 517 čínskych elektromobilov, čo je druhý najlepší výsledok po októbri 2023, kedy sa predalo 67 455 kusov.

Čínske automobilky, z väčšej časti vlastnené štátom, sa teraz ocitajú pod tlakom vlastnej vlády, ktorá nie je spokojná s novými dovoznými povinnosťami na čínske vozidlá, ktoré nadobudnú účinnosť v novembri a môžu dosiahnuť až 35 %.

BYD/Weibo

Čína sa pokúša využiť ekonomické páky proti EÚ, aby donútila krajiny zrušiť clá. Avšak vláda teraz zvolila iný prístup: vyzýva svoje automobilky, aby spomalili expanziu do Európy. Zatiaľ nie je jasné, či sa automobilky touto výzvou riadia, no zdá sa, že nemajú v pláne zastaviť svoj postup na európsky trh.

Podľa správy South China Morning Post oznámila štátna GAC Group, že plánuje pokračovať v investíciách do Európy, aj keď pod tlakom vlády. Tlak bol skôr žiadosťou než povinným opatrením, a je pravdepodobné, že iné čínske automobilky sa rozhodnú ignorovať túto výzvu, pokiaľ sa tón správy nezmení a štát aktívne nezasiahne.

Prečo by sa však čínske automobilky mali vzdať ambicióznej expanzie, keď september bol tak úspešný? Nové dovozné clá, ktoré začnú platiť v novembri, síce spomalia ich rast, no pravdepodobne ho úplne nezastavia. S existujúcim 10 % clom sa nové zvýši na 45 %, čo je značné zaťaženie aj pre čínske automobilky, ktoré sa spoliehajú na vlastnú výrobu a ekonomiku rozsahu.

Importné povinnosti sa nebudú vzťahovať rovnako na všetky automobilky, pretože sa budú líšiť na základe hodnotenia, do akej miery bola automobilka podľa Európskej komisie neprávom dotovaná čínskou vládou.

Okrem vyzvania čínskych automobiliek na zníženie ambícií voči Európe sa vláda zameriava aj na iné spôsoby reakcie. Čína zrejme analyzuje rôzne exportné tovary z EÚ a mohla by zaviesť vlastné dovozné clá, aby predaj európskych krajín na čínskom trhu stal nerentabilným.

BYD

Zatiaľ len GAC otvorene vyhlásila, že chce pokračovať v plánoch. Spoločnosť aktívne hľadá lokalitu na výstavbu fabriky v Európe. SAIC, vlastník úspešnej značky MG, tiež hľadá miesta na výrobu elektromobilov, a BYD už stavia továreň v Maďarsku, ktorá by mala začať prevádzku budúci rok.

Startup Leapmotor, vlastnený spoločnosťou Stellantis, je o krok vpred a už staví elektrické mestské auto T03 v Poľsku, vedľa produktov značky Fiat.

Nio údajne uvažovalo o kúpe fabriky Audi v Belgicku, avšak nemecká automobilka už poprela plány na predaj zariadenia, ktorého aktuálnym modelom je iba Q8 E-Tron. Vzhľadom na nový tlak zo strany čínskej vlády budeme musieť sledovať, či sa tieto plány zmenia.

Renault Kangoo je elektrický rodinný van do mesta

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú