Čína opäť odrovnala svet. Prvý elektromobil s najdôležitejšou batériou za dekády dorazil
Batériové technológie sa vyvíjajú raketovým tempom. Výrobcovia pracujú na veľkom množstve technológií s cieľom priniesť lacnejšie, energeticky hustejšie a „stabilnejšie“ akumulátory. Aj v tomto smere ale Čína diktuje tempo. Automobilka JAC Motors uviedla na trh prvý elektromobil so sodíkovou batériou, ktorá nepotrebuje drahé lítium. Na tému upozornil portál fDrive.
Funkčná sodíková batéria má spôsobiť prielom na poli elektromobilov, nakoľko sodík je, čo sa týka využitia v batérii, lepší oproti lítiu vo všetkých smeroch. Spoločnosť CATL na takomto type batérií pracuje už roky.
CATL využíva pri svojich sodíkových batériách katódu, ktorá je tvorená „Pruským bielym materiálom“. Táto katóda rieši podľa výrobcu celosvetový problém so strácaním kapacity pri cyklovaní materiálov v batérii. Ako anódy využívajú tvrdý uhlíkový materiál, ktorý zabezpečuje vysokú kapacitu batérie a tiež rýchly pohyb iónov sodíka.
Prvenstvo nasadenia takejto batérie do reálneho elektromobilu ale batériovému gigantovi „vyfúkla“ spoločnosť HiNa Battery, ktorá dodala akumulátor pre elektromobil spoločnosti JAC Motors. Spoločnosť v tlačovej správe uvádza, že takéto batérie by mohli znížiť cenu elektromobilov až o 10 %.
Elektromobily môžu byť ešte lacnejšie
Elektromobil vybavený sodíkovou batériou nesie názov Hua Xianzi (kvetinová víla). Akumulátor má kapacitu 25 kWh, čo podľa výrobcu stačí na prejdenie 250 km na jedno nabitie. Automobilka neuvádza, aké sú rozmery či energetická hustota, no je zrejmé, že tento parameter bude ešte v porovnaní s klasickými lítiovými batériami horší.
Na druhej strane, sodík-iónová batéria ťaží z iných benefitov. Jednou z nich je napríklad rýchle nabíjanie. Ani tu automobilka neuvádza presné parametre pre akumulátor použitý v ich elektromobile, no môžeme sa odraziť od parametrov staršej sodíkovej batérie spoločnosti CATL. 80 % kapacity je možné dobiť už za 15 minút bez toho, aby vysoký nabíjací výkon škodil samotnej batérii.
Medzi ďalšie benefity patrí excelentná tepelná stabilita či výkon pri nízkych teplotách. Kapacita sodík-iónovej batérie pri teplote -20 stupňov Celzia nemá klesnúť pod 90 %.
Masová produkcia je extrémne jednoduchá
Veľkou výhodou sodík-iónových batérii je aj to, že fungujú na rovnakom princípe ako lítium-iónové alternatívy. V praxi to znamená, že takýmito batériami je možné ihneď nahradiť drahšie lítiové batérie.
Ani výroba sodíkových batérií si nevyžaduje žiadne zmeny vo výrobnom procese, netreba tak stavať nové výrobné haly či drasticky prerábať tie existujúce. Vďaka tomu sa môžu ešte viac znížiť výrobné náklady sodíkových batérií, nehovoriac o tom, že sodík je oproti lítiu extrémne lacný a dostupný materiál.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tradičný materiál prekonáva v dojazde aj cene. Vedci vyvinuli batérie s rekordnou energiou
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Stojí menej ako 20-tisíc eur a mieri aj do Európy. Čínska značka predstavila lacný elektromobil
Dostal agresívny dizajn od majstra. Čína pripravuje silnú konkurenciu pre Porsche (FOTO)
Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Do konca života nabíjaš auto zadarmo. Tesla vytasila zabudnutý stimul, chce rozpredať zásoby
Vláda schválila dôležitý projekt. Vyrieši digitálnu chudobu na Slovensku
Delá, raketomety a drony smrti. Severná Kórea pošle Rusku ďalšie zbrane, má bojový plán
Slováci, pozor. Od januára platí nová vyhláška, výrazne uľahčí prechod k inému operátorovi
Zlé správy z burzy. Ceny energií opäť stúpli, elektrina prekonala magickú hranicu
BMW priznalo vážnu chybu. Viac než 100 áut skončilo na zakázanom trhu, obišli prísne sankcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené