Čína opäť odrovnala svet. Prvý elektromobil s najdôležitejšou batériou za dekády dorazil
Batériové technológie sa vyvíjajú raketovým tempom. Výrobcovia pracujú na veľkom množstve technológií s cieľom priniesť lacnejšie, energeticky hustejšie a „stabilnejšie“ akumulátory. Aj v tomto smere ale Čína diktuje tempo. Automobilka JAC Motors uviedla na trh prvý elektromobil so sodíkovou batériou, ktorá nepotrebuje drahé lítium. Na tému upozornil portál fDrive.
Funkčná sodíková batéria má spôsobiť prielom na poli elektromobilov, nakoľko sodík je, čo sa týka využitia v batérii, lepší oproti lítiu vo všetkých smeroch. Spoločnosť CATL na takomto type batérií pracuje už roky.
CATL využíva pri svojich sodíkových batériách katódu, ktorá je tvorená „Pruským bielym materiálom“. Táto katóda rieši podľa výrobcu celosvetový problém so strácaním kapacity pri cyklovaní materiálov v batérii. Ako anódy využívajú tvrdý uhlíkový materiál, ktorý zabezpečuje vysokú kapacitu batérie a tiež rýchly pohyb iónov sodíka.
Prvenstvo nasadenia takejto batérie do reálneho elektromobilu ale batériovému gigantovi „vyfúkla“ spoločnosť HiNa Battery, ktorá dodala akumulátor pre elektromobil spoločnosti JAC Motors. Spoločnosť v tlačovej správe uvádza, že takéto batérie by mohli znížiť cenu elektromobilov až o 10 %.
Elektromobily môžu byť ešte lacnejšie
Elektromobil vybavený sodíkovou batériou nesie názov Hua Xianzi (kvetinová víla). Akumulátor má kapacitu 25 kWh, čo podľa výrobcu stačí na prejdenie 250 km na jedno nabitie. Automobilka neuvádza, aké sú rozmery či energetická hustota, no je zrejmé, že tento parameter bude ešte v porovnaní s klasickými lítiovými batériami horší.

Na druhej strane, sodík-iónová batéria ťaží z iných benefitov. Jednou z nich je napríklad rýchle nabíjanie. Ani tu automobilka neuvádza presné parametre pre akumulátor použitý v ich elektromobile, no môžeme sa odraziť od parametrov staršej sodíkovej batérie spoločnosti CATL. 80 % kapacity je možné dobiť už za 15 minút bez toho, aby vysoký nabíjací výkon škodil samotnej batérii.
Medzi ďalšie benefity patrí excelentná tepelná stabilita či výkon pri nízkych teplotách. Kapacita sodík-iónovej batérie pri teplote -20 stupňov Celzia nemá klesnúť pod 90 %.
Masová produkcia je extrémne jednoduchá
Veľkou výhodou sodík-iónových batérii je aj to, že fungujú na rovnakom princípe ako lítium-iónové alternatívy. V praxi to znamená, že takýmito batériami je možné ihneď nahradiť drahšie lítiové batérie.
Ani výroba sodíkových batérií si nevyžaduje žiadne zmeny vo výrobnom procese, netreba tak stavať nové výrobné haly či drasticky prerábať tie existujúce. Vďaka tomu sa môžu ešte viac znížiť výrobné náklady sodíkových batérií, nehovoriac o tom, že sodík je oproti lítiu extrémne lacný a dostupný materiál.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

