Česko-slovenská legenda prejde na vodík. Nová Tatra príde skôr ako by si čakal
Prechod na „zelenú“ dopravu je aktuálne horúcou témou vo všetkých oblastiach dopravy, nielen v osobných automobiloch. Popri riešení s využitím batériového pohonu ale mnohí hráči na trhu vidia potenciál aj vo vodíku, s ktorým to myslí vážne aj Slovensko.
Jedno z prvenstiev si však môže o niekoľko rokov pripísať aj susedné Česko a jeho legendárny výrobca nákladných áut Tatra, ktorý spojil sily s ďalšími 5 domácimi firmami a vyvíja vodíkový nákladiak, informovali ako prvé Hospodářské noviny. V prípade zdarného vývoja takéhoto projektu by sa potom mohlo jednať o vôbec prvý vodíkový nákladiak svojho druhu na svete.
Česká Tatra bude jazdiť na vodík
Ako informoval český Forbes, alternatívny vodíkový pohon pre Tatru momentálne vyvíja pätica firiem z organizácie ÚJV Řež spadajúcej pod skupinu ČEZ. Nákladiak by mal byť postavený na podvozku Tatra Force, ktorý je využitý v doterajších modeloch značky a pýši sa najmä možnosťou nízkeho umiestnenia kabíny vodiča, pneumatickým odpružením všetkých náprav či možnosťou dodatočného opancierovania.
Práve s týmto podvozkom potom príde prvá vodíková Tatra s elektromotorom poháňaným vodíkovými článkami. Spolupracujúce firmy majú spoločnosti dodať technológie a Tatra potom podľa vyjadrenia hovorcu Daniela Potockého z agentúry PP Partners Prague pre Forbes.cz zaistí integráciu všetkých komponentov a dodá podvozok s kabínou.
Využitie vodíkového pohonu v takomto nákladom vozidle má z pohľadu dojazdu omnoho väčší význam ako batériový pohon, ktorý by nákladiak zaťažil nielen po finančnej stránke pri vývoji a výrobe, ale aj hmotnosťou trakčnej batérie a jej samotným nabíjaním. Vodíkový pohon v budúcej Tatre tak prinesie hneď viacero benefitov, hoci je drahší.
NEPREHLIADNI
Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov
Nákladiak musí zvládať aj najnáročnejšie podmienky
Kopřivnický výrobca ale nie je zďaleka jediným, ktorý sa vrhá do vodíkových nákladných áut. S vodíkovým pohonom už začal dodávať prvé tradičné nákladiaky napríklad Hyundai, no ich vývojom sa zaoberá aj skupina Daimler a Volvo.
Pokiaľ však Tatra prinesie na trh vlastné riešenie nákladiaku s vodíkovým pohonom, môže tak konkurovať spomenutým výrobcom a uplatniť svoj vodíkový model najmä v civilnej oblasti, kde by si miesto našiel napríklad pri preprave rôznych materiálov.
Pre nasadenie do náročných podmienok však musí vodíkový pohon spĺňať tie najnáročnejšie testy. Ako vo vyjadrení pre český Forbes dodal Daniel Potocký, technológia bude musieť zvládnuť všetky extrémne podmienky, s ktorými sa nákladná Tatra môže v praxi stretnúť.
Nevyhnutnosťou je tak aj fungovanie v extrémnych klimatických podmienkach, vysokej prašnosti alebo odolnosť voči silným nárazom a vibráciám či štartovanie pri nízkych teplotách. Prvá takáto vodíková Tatra by mohla z Kopřivníc vyjsť už do 3 rokov, pokiaľ pôjde vývoj projektu podľa očakávaní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Dojazd 800 km a najvýkonnejšie nabíjanie v Európe. BMW predstavilo nový elektromobil
Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prídeme o ďalšie sviatky? Vláda v rámci konsolidácie zvažuje takýto scenár, v hre môže byť až šesť dní
Štefančík: Robert Fico si obľúbil autoritárske krajiny a stretáva sa s vojnovým zločincom (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Odborníci varujú: Upchávanie srdcových ciev prebieha potichu. Tieto príznaky môžu signalizovať infarkt
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
78-ročný profesor má pamäť ostrú ako britva. Odhalil päť návykov, ktoré mu pomáhajú udržať mentálnu sviežosť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
Západ vstúpil do nesprávnych vôd. Okolo kľúčového ostrova Ázie to vrie, Čína hovorí o provokácii
Svet sa rúti do jadrového rizika. Počet krajín s jadrovými zbraňami je alarmujúci, vznikajú nové veľmoci
Fosílne palivá ešte nekončia. Ropní giganti urobili rozhodnutie, ktoré zaskočilo svet
Nabiješ ich za 7 minút a majú rekordnú batériu. Nové mobily obľúbenej značky poriadne prekvapili
Slovensko sa hrnie do vesmíru. Postavíme dôležité zariadenie za 16 miliónov eur, na toto poslúži
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP