Česko-slovenská legenda prejde na vodík. Nová Tatra príde skôr ako by si čakal
Prechod na „zelenú“ dopravu je aktuálne horúcou témou vo všetkých oblastiach dopravy, nielen v osobných automobiloch. Popri riešení s využitím batériového pohonu ale mnohí hráči na trhu vidia potenciál aj vo vodíku, s ktorým to myslí vážne aj Slovensko.
Jedno z prvenstiev si však môže o niekoľko rokov pripísať aj susedné Česko a jeho legendárny výrobca nákladných áut Tatra, ktorý spojil sily s ďalšími 5 domácimi firmami a vyvíja vodíkový nákladiak, informovali ako prvé Hospodářské noviny. V prípade zdarného vývoja takéhoto projektu by sa potom mohlo jednať o vôbec prvý vodíkový nákladiak svojho druhu na svete.
Česká Tatra bude jazdiť na vodík
Ako informoval český Forbes, alternatívny vodíkový pohon pre Tatru momentálne vyvíja pätica firiem z organizácie ÚJV Řež spadajúcej pod skupinu ČEZ. Nákladiak by mal byť postavený na podvozku Tatra Force, ktorý je využitý v doterajších modeloch značky a pýši sa najmä možnosťou nízkeho umiestnenia kabíny vodiča, pneumatickým odpružením všetkých náprav či možnosťou dodatočného opancierovania.
Práve s týmto podvozkom potom príde prvá vodíková Tatra s elektromotorom poháňaným vodíkovými článkami. Spolupracujúce firmy majú spoločnosti dodať technológie a Tatra potom podľa vyjadrenia hovorcu Daniela Potockého z agentúry PP Partners Prague pre Forbes.cz zaistí integráciu všetkých komponentov a dodá podvozok s kabínou.
Využitie vodíkového pohonu v takomto nákladom vozidle má z pohľadu dojazdu omnoho väčší význam ako batériový pohon, ktorý by nákladiak zaťažil nielen po finančnej stránke pri vývoji a výrobe, ale aj hmotnosťou trakčnej batérie a jej samotným nabíjaním. Vodíkový pohon v budúcej Tatre tak prinesie hneď viacero benefitov, hoci je drahší.
NEPREHLIADNI
Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov
Nákladiak musí zvládať aj najnáročnejšie podmienky
Kopřivnický výrobca ale nie je zďaleka jediným, ktorý sa vrhá do vodíkových nákladných áut. S vodíkovým pohonom už začal dodávať prvé tradičné nákladiaky napríklad Hyundai, no ich vývojom sa zaoberá aj skupina Daimler a Volvo.
Pokiaľ však Tatra prinesie na trh vlastné riešenie nákladiaku s vodíkovým pohonom, môže tak konkurovať spomenutým výrobcom a uplatniť svoj vodíkový model najmä v civilnej oblasti, kde by si miesto našiel napríklad pri preprave rôznych materiálov.
Pre nasadenie do náročných podmienok však musí vodíkový pohon spĺňať tie najnáročnejšie testy. Ako vo vyjadrení pre český Forbes dodal Daniel Potocký, technológia bude musieť zvládnuť všetky extrémne podmienky, s ktorými sa nákladná Tatra môže v praxi stretnúť.
Nevyhnutnosťou je tak aj fungovanie v extrémnych klimatických podmienkach, vysokej prašnosti alebo odolnosť voči silným nárazom a vibráciám či štartovanie pri nízkych teplotách. Prvá takáto vodíková Tatra by mohla z Kopřivníc vyjsť už do 3 rokov, pokiaľ pôjde vývoj projektu podľa očakávaní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
OFICIÁLNE: Lexus nestačí. Toyota spúšťa novú značku ultra-drahých áut
Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
Elektromobily budú lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu už klesli pod magickú hranicu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predpovediam je koniec: La Niña je definitívne potvrdená, priprav sa na nezvyčajnú zimu
95-ročný Warren Buffett radí: 10 vecí, ktoré by si mal robiť so svojím životom po štyridsiatke
Vedci menia pohľad na chudnutie: O úspechu na ceste za vysnívaným telom rozhodujú mozog, črevá a hormóny
Domácnosti na Slovensku šetria, oni rátajú milióny. Nenápadná skupina firiem potichu zbohatla, tvrdí odborník
Kvôli zákernému podvodu vodičov prichádza slovenská ekonomika ročne o 23,5 milióna eur, ukázala analýza
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
Rozdajú tisíce eur pre bežných ľudí. Európska krajina chce spustiť štedré dotácie pre elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP