Nabiješ ich za 90 sekúnd. Nová generácia batérií zvoní spaľovákom na rozlúčku
Elektrické vozidlá zažívajú veľký rozmach, no na poli batérií stále existuje veľký priestor na zlepšenie. Modely Tesla S a X napríklad stále využívajú batériové články pôvodne vyvinuté pre elektroniku, nie pre autá.
Teraz však prichádza nová éra – éra prelomových batérií, ktoré čoskoro začnú meniť celý trh. Vývojári ako Factorial, QuantumScape a Group14 pracujú na technológiách, ktoré môžu zásadne zmeniť to, čo od batérií očakávame, informuje Insideevs.
Vylepšiť staré alebo prejsť k novým?
Súčasný trend v oblasti batérií smeruje dvoma smermi – buď k výraznému vylepšeniu súčasnej technológie, alebo k radikálnemu prechodu na nový typ batériových článkov. Medzi najväčších hráčov v tejto oblasti patria spoločnosti ako Factorial a QuantumScape, ktoré sa sústredia na tzv. „solid-state“ batérie (SSB), teda batérie s pevným elektrolytom.
Solid-state batérie sľubujú vyššiu energetickú hustotu, nižšiu váhu a výrazne lepšiu bezpečnosť vďaka eliminácii tekutého elektrolytu, ktorý môže spôsobiť požiare pri poruchách.
V tradičných batériách slúži elektrolyt v kvapalnej forme ako prostriedok na prenos iónov medzi anódou a katódou. Avšak pri použití pevného elektrolytu je možné prejsť na účinnejšie materiály, ako je lítium, a zvýšiť tak kapacitu batérie.
Spoločnosť Factorial dokázala zvýšiť počet cyklov svojich batérií z 25 na viac než 600, čo je už použiteľné pre automobily. Partneri ako Stellantis a Mercedes-Benz už netrpezlivo testujú tieto nové batérie a očakávajú ich komerčné využitie.
QuantumScape sa zas sústredí na unikátny keramický separátor, ktorý zvyšuje bezpečnosť batérie. Jeho batérie dokonca nepoužívajú štandardnú anódu – lítium sa v rámci cyklu presúva a nahrádza anódu priamo v rámci batériového procesu. Toto riešenie údajne zvyšuje výkon a umožňuje výrazne rýchlejšie nabíjanie.
Alternatívny prístup
Zatiaľ čo solid-state batérie prinášajú veľký potenciál, niektoré firmy sa držia osvedčených lítium-iónových batérií a zlepšujú ich výkon prostredníctvom materiálových inovácií. Spoločnosť Group14 prináša pokrok prostredníctvom vysoko-silikónových anód, čo zvyšuje energetickú hustotu a rýchlosť nabíjania.
Oproti bežným lítium-iónovým batériám môžu batérie s vysokým podielom silikónu dosiahnuť až 50 % zlepšenie kapacity. Výrobca Molicel, ktorý už technológiu testuje, tvrdí, že nabitie týchto batérií by mohlo trvať len 90 sekúnd.
Čo to znamená pre budúcnosť elektromobility?
Nová generácia batérií prichádza s nádejou, že EV dokážu byť nielen ekologickejšie, ale aj praktickejšie. Rýchle nabíjanie a vyššia kapacita by mohli riešiť problémy s dojazdom, čo je dnes jeden z najväčších nedostatkov elektromobilov. Navyše, pokrok v oblasti solid-state batérií by mohol priniesť ľahšie batérie a bezpečnejšie vozidlá.
Hoci tieto technológie ešte stále čelia výzvam – solid-state batérie napríklad stále nedosahujú tisícky cyklov ako súčasné lítium-iónové batérie – ich vývoj napreduje. Automobilky, ktoré investovali do týchto inovácií, si uvedomujú, že industrializácia je náročný proces, no aj tak je len otázkou času, kedy sa dostanú do sériovej výroby.
Súčasná situácia tak ukazuje, že sme na pokraji veľkej zmeny. Tradičné technológie sa vyvíjali pomaly, no s nástupom týchto prelomových batérií sa zdá, že budúcnosť elektrických vozidiel je pripravená na skok vpred. Či už sa dočkáme vysoko-silikónových lítium-iónových batérií, alebo prelomových solid-state batérií, elektromobilita naberá nový dych.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Škoda ukázala nový elektromobil. Špeciálny model obľúbeného SUV si podmaní Slovákov
VIDEO: Ani nespomalil. Tesla autopilot nabúral v plnej rýchlosti do prekvapivej „prekážky”
Spojili sily, aby porazili Čínu. Dvaja japonskí giganti spolu stvoria výborné elektrické SUV
Vyzerá ako splnený sen. Obľúbená automobilka Slovákov ukázala svoj nový elektromobil (+foto)
O prácu prídu tisíce ľudí. Volkswagen vo veľkom zatvára fabriky, dotkne sa to aj Slovenska? (EXKLUZÍVNE)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stojí menej než spaľovák a má dojazd skoro 400 km. Na Slovensko prichádza ultralacný elektromobil (+ceny)
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Expertom sa podaril zázrak fyziky. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu
- Vyvíjali ho 3 roky. Mazda ukázala sedan s dojazdom 1300 km a cenou pod 18 000 eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Vyvíjali ho 3 roky. Mazda ukázala sedan s dojazdom 1300 km a cenou pod 18 000 eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
- Stojí menej než spaľovák a má dojazd skoro 400 km. Na Slovensko prichádza ultralacný elektromobil (+ceny)
- Najtichšia zbraň na svete? Hyundai vyvíja tank so šokujúcim pohonom
-
- Vyvíjali ho 3 roky. Mazda ukázala sedan s dojazdom 1300 km a cenou pod 18 000 eur
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Najtichšia zbraň na svete? Hyundai vyvíja tank so šokujúcim pohonom
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak používaš obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Cena ropy vzrástla. Zásoby sa však míňajú a môže vzniknúť problém
Zisk Airbusu prudko stúpa. Svoje ciele však nemení
Budúcnosť nemeckých závodov je otázna. Volkswagen bol vyzvaný na diskusiu
Je budúcnosť IT na Slovensku ohrozená? Poznáme dôvod, prečo zlyhávame
Bývanie na Mesiaci? V roku 2035 to môže byť skutočné, máme prvé detaily
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené