Aktualizované 30.6.2024:

Budúcnosť spoločnosti Fisker je už spečatená, no otázna je dostupnosť dielov a servisu pre existujúcich majiteľov. Aby toho nebolo málo, Fisker stiahol a zastavil predaj všetkých modelov Oceans 2023 vyrobených do mája a vyzval zákazníkov, ktorí si kúpili toto vozidlo, aby prišli do autorizovaného servisu. Informoval portál InsideEVs.

https://www.omv.sk/sk-sk/cerpacie-stanice/cerpacie-stanice-omv/e-mobilita

Problémová je totiž nadštandardná kľučka dverí s „rozmerovými odchýlkami“. Tento problém by mohol spôsobovať dodatočné trenie a nevyvíjať dostatočnú silu zaťahovania. Automobilka odhaduje, že ovplyvnené sú približne 3 % z 8 204 týchto modelov vyrobených a predaných v USA.

„Na niektorých vozidlách sa môžu vonkajšie kľučky dverí prilepiť a brániť zákazníkom vo vstupe alebo výstupe. Po dôkladnom vyšetrovaní to spoločnosť Fisker Engineering identifikovala ako potenciálne bezpečnostné riziko. Tento problém je kritický v situáciách, keď sa vozidlo nedá opustiť, pravdepodobne z dôvodu nefunkčného mechanizmu dverí,“ uviedla spoločnosť.

Fisker

Toto je už druhý veľký problém bankrotujúcej spoločnosti za menej ako mesiac. Nedávno musela povolať všetky modely Ocean kvôli modulu hnacieho ústrojenstva. Ten mohol omylom prejsť do ochranného režimu a spôsobiť stratu energie. Oprava bola jednoducho aktualizáciou softvéru, ktorá sa vzhľadom na súčasnú finančnú situáciu spoločnosti Fisker implementuje oveľa jednoduchšie ako oprava hardvéru.

Fisker je teraz, ľudovo povedané, v riadnej kaši, pretože má niekoľko tisíc kusov modelu Ocean, ktoré nemôže predať, kým neopraví vozidlá postihnuté pliagou haprujúcich kľučiek, alebo neoverí, že sa týchto áut problém netýka. Krachujúca automobilka už ponúka svoje vozidlá  za poriadne zľavnené ceny, aby predala zostávajúce zásoby. Teraz však tieto autá zákazníkom dodať nemôže, kým nevyrieši problém.

Aktualizované 18.6.2024:

Spoločnosť Fisker už vo februári zverejnila štvrťročné zisky, pričom uviedla, že možno nebude mať dostatok peňazí na prežitie ďalšieho roka. Tieto slová sa naplnili a výrobca elektromobilov vyhlásil v utorok druhý bankrot. Pre Business Wire to potvrdil hovorca spoločnosti.

Minulý rok vyrobili okolo 10 000 kusov elektrického SUV Fisker Ocean, ale len asi polovica bola predaná. Situácii nepomohol ani svetoznámy YouTuber Marques Brownlee, ktorý ho označil za najhoršie auto aké kedy testoval. „Nekupujte túto verziu Fisker Ocean,“ uviedol v popise recenzie. Video spôsobilo drastický pád akcií spoločnosti Fisker a dodnes má viac ako 5,7 milióna videní.

V nedávnom rozhovore pre Automotive News zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Henrik Fisker priznal, že Ocean má problémy s kvalitou. Obvinil z toho rôznych dodávateľov, ktorí nespolupracovali správne a dodali mu neschopný softvér. Klinec do rakvy si ale vykopal sám, pretože sa pustil do vopred prehratého súboja s etablovanými výrobcami elektromobilov.

Okrem vlastných problémov sa tak musel Fisker vysporiadať s konkurenciou. Oproti Tesle ponúkali elektrické SUV, ktoré je ale v porovnaní s automobilkami ako  Hyundai, Kia, Ford a General Motors, o niekoľko úrovní slabšie. A to aj z toho dôvodu, že Fisker sa dá stále považovať za „neznámy startup“.

Fisker

Napriek tomu je bankrot spoločnosti Fisker ďalším znakom širších protivetrov a spomalení v rozvoji elektromobility, ktorým v súčasnosti elektrické vozidlá čelia. Podľa nedávnych predpovedí Medzinárodnej energetickej agentúry by celosvetový predaj plug-in vozidiel mohol tento rok vzrásť o 21 %. V porovnaní s rokom 2023 to predstavuje pokles o 14 %.

Pôvodný článok:

Spoločnosť Fisker, ktorá sa preslávila výrobou elektromobilov, čelí vážnym finančným ťažkostiam a je na pokraji bankrotu. Spoločnosť signalizovala, že v priebehu nasledujúcich 30 dní môže požiadať o ochranu pred bankrotom z dôvodu kritického nedostatku finančných prostriedkov a neschopnosti plniť svoje dlhové záväzky, upozorňuje agentúra Reuters.

Finančné problémy spoločnosti Fisker sa v priebehu roka 2024 stupňovali. Spoločnosť nebola schopná zabezpečiť dostatočnú kapitálovú injekciu napriek rokovaniam s veľkými automobilkami a ďalšími potenciálnymi investormi.

Už prepustili stovky ľudí

V polovici apríla spoločnosť Fisker uviedla, že má k dispozícii len približne 54 miliónov USD v hotovosti a ekvivalentoch, pričom ďalších 11,2 milióna USD je v obmedzenej hotovosti. Táto suma je nedostatočná vzhľadom na súčasné finančné záväzky spoločnosti vrátane nezaplatenia úrokov vo výške 8,4 milióna USD, ktoré mala spoločnosť uhradiť v marci a ktoré neuhradila ani v rámci 30-dňovej odkladnej lehoty.

Spoločnosť čelila aj významným prevádzkovým výzvam. Fisker už výrazne znížil počet svojich zamestnancov, z 1 560 na konci roka 2021 na 1 135 k minulému týždňu, a plánuje ďalšie prepúšťanie, upozornil TechCrunch.

Problémy s výrobou, najmä s jej SUV Fisker Ocean, ešte znásobili jej ťažkosti. Vozidlo bolo predmetom kritiky pre problémy s kvalitou a vyšetruje ho Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky pre viaceré bezpečnostné problémy.

Fisker

Trh reagoval na finančnú situáciu spoločnosti Fisker negatívne a cena jej akcií prudko klesla. Spoločnosť bola stiahnutá z newyorskej burzy cenných papierov z dôvodu finančnej nestability a nesplnenia štandardov pre kótovanie. To ešte viac oslabilo dôveru investorov a obmedzilo jej schopnosť získavať finančné prostriedky prostredníctvom vlastného kapitálu.
Potenciálne výsledky

Ak sa spoločnosti Fisker nepodarí zabezpečiť nové financovanie alebo dosiahnuť dohodu s veriteľmi, možno bude musieť požiadať o ochranu v rámci konkurzu. To by spoločnosti umožnilo reorganizovať svoje dlhy, ale zároveň by to znamenalo výrazný pokles jej činnosti a v prípade neúspešnej reorganizácie by to mohlo viesť k likvidácii.

Paradoxom je, že toto nebude prvý bankrot výrobcu Fisker. Jeho predchádzajúca spoločnosť Fisker Automotive (líši sa slovíčkom Automotive, ktoré súčasná spoločnosť nepoužíva) v roku 2013 vyhlásila bankrot napriek tomu, že od ministerstva energetiky dostala pôžičku vo výške 192 miliónov dolárov. Práve táto spoločnosť stála za neslávnym modelom Fisker Karma.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú