Ministri členských štátov EÚ nedávno definitívne schválili návrh zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, pričom Nemecko vybojovalo výnimku pre spaľovacie motory, ktoré dokážu spaľovať e-palivá. Automobilky ale odmietajú vyvíjať novú generáciu spaľovacích motorov, ktoré by dokázali takéto palivá spaľovať. CEO automobilky Renault Luca de Meo povedal, že všetky peniaze už idú do vývoja elektromobilov a vodíkových vozidiel, píše Motor1.

EÚ totiž „strašila“ zákazom predaja spaľovákov už niekoľko rokov. V poslednom období však zákaz od roku 2035 začal naberať reálne kontúry, na čo reagovali aj samotní výrobcovia áut. Tí sa museli rozhodnúť, či budú dúfať v záchranu spaľovacích motorov, alebo sa naplno vrhnú do vývoja elektromobilov.

FonTech

Obe riešenia majú svoje pre a proti. Ak by niektorí výrobcovia čakali, čo bude so spaľovákmi v Európe po roku 2035, mohol by im ujsť vlak s elektromobilitou a konkurencia by mohla získať výrazný náskok. Drvivá väčšina sa preto rozhodla všetko investovať do vývoja elektromobilov, čím ale prakticky dobrovoľne pochovali spaľovacie motory, na ktorých vývoj už nezostali žiadne prostriedky.

Nových motorov sa zrejme nedočkáme

Väčšina veľkých automobiliek už oznámila prechod k čistej elektromobilite, pričom tak chcú urobiť podstatne skôr, ako spaľováky na fosílne palivá zakáže samotná EÚ. Už dávnejšie sme informovali, že Volvo skoncuje s predajom spaľovákov od roku 2030 a v tom istom roku ukončí výrobu spaľovákov aj koncern Stellantis.

Podobne sú na tom aj ďalšie populárne automobilky ako VW, Audi, Mercedes či BMW. Rovnako aj skupina Renault plánuje v rámci všetkých svojich automobiliek prejsť k čistej elektromobilite najneskôr do roku 2030. Podľa CEO automobilky Renault, Luca de Mea, majú všetci veľkí výrobcovia jedno spoločné.

Renault (Úprava redakcie)

Nikto z nich nevyvíja a nechce vyvíjať nový spaľovací motor úplne od nuly. Svoje stanovisko uviedol na podujatí Politico. Výrobcovia áut ešte počítajú s tým, že niektoré súčasné motory dokážu upraviť tak, aby spĺňali emisnú normu Euro 7.

De Meo však priznal, že výnimka pre spaľovacie motory na syntetické palivá môže pre niektoré automobilky predstavovať príležitosť. Je ale otázne, či sa výrobcovia dobrovoľne pustia do vývoja niečoho, čo je aj tak v budúcnosti odsúdené na zánik.

Spaľovák „potrebuje“ niekoľkonásobne viac energie

Odporcovia elektromobily s obľubou vyťahujú otázku „Kde budeme všetky tie elektromobily nabíjať“ a hlavne „Kde na to zoberieme elektrickú energiu“. Infografika T&E ukazuje, koľko vyprodukovanej energie sa v skutočnosti prenesie na kolesá auta elektromobilu, vodíkového auta alebo spaľováku.

Prvé energetické straty nastávajú už pri nutnosti rozohriať pece rafinérie, prípadne pri výrobe vodíka elektrolýzou. Aby bol pohon vodíkového auta stopercentne ekologický, vodík by sa mal vyrábať predovšetkým elektrolýzou, pričom v takomto prípade už dochádza k stratám až 30 % a ďalších 26 % predstavujú straty pri prenose vodíka na čerpacie stanice.

V prípade batériového elektromobilu energiu môžeme priviesť až k nabíjaciemu stojanu, ktorý do batérie natlačí až 95 % spálanej elektriny – pri nabíjaní teda dochádza k stratám len na úrovni zhruba 5 %.

Druhá časť sa venuje samotnému prenosu energie z nádrže a batérie na kolesá. V tomto smere má elektromobil 5 % straty pri prevode medzi AC a DC prúdom a nabíjaní batérie. 10 % straty dosahuje samotný elektromotor, ktorý je na tom podobne aj v prípade palivového článku vo vodíkovom aute. Vo finále ale elektromobil dosahuje efektivitu na úrovni fantastických 73 %.

Vodíkový pohon má najväčšie straty pri prevode vodíka na elektrickú energiu pomocou vodíkových článkov vo vozidle. Tie dosahujú až 50 %, pričom na konci dosahuje vodíkový elektromobil iba 22 % účinnosť.

Absolútne najhoršie je na tom spaľovák. Energetické straty pri spaľovacom motore dosahujú až 70 %, nakoľko takýto motor produkuje množstvo odpadového tepla, ktoré sa nijak nevyužíva (ak si odmyslíme kúrenie v zime). Kvôli tomu je spaľovací motor účinný iba na 13 %, respektíve spaľovák dokáže využiť najviac 13 % vloženej energie priamo na pohon vozidla.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú