Američania hádžu V8 do koša. Elektrický Dodge Charger namiesto nej dostane revolučnú batériu
Súboj o efektívnejšie, lacnejšie a bezpečnejšie batérie pre elektrické vozidlá sa medzi automobilkami stále vyostruje. V centre pozornosti je najmä vývoj batérií s pevným elektrolytom, ktoré majú byť bezpečnejšou alternatívou k bežne používaným lítium-iónovým batériám.
Jednou z automobiliek, ktorá vidí v tejto technológii budúcnosť, je Stellantis, štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete. Spoločnosť so sídlom v Holandsku oznámila, že v rámci svojho plánu uvedie v roku 2026 demonštračnú flotilu modelov Dodge Charger Daytona EV s batériami s pevným elektrolytom, ktoré vyvinula americká startupová spoločnosť Factorial. Na tému upozornil portál Digitaltrends.
Flotila umožní reálne otestovanie technológie Factorial priamo na cestách. Stellantis spolupracuje s Factorial už od roku 2021 a okrem Stellantisu sú medzi jej partnermi aj Daimler AG s Mercedes-Benz a Hyundai.
Technológiu plánuje Stellantis nasadiť aj na platforme STLA Large, ktorá zahŕňa značky ako Jeep, Chrysler, Alfa Romeo a Maserati. Vďaka integrácii batérií s pevným elektrolytom by vozidlá mali priniesť zlepšený výkon, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie.
Efektívnejšie vozidlo
Spoločnosť Factorial zároveň tvrdí, že jej technológia poskytuje vyššiu energetickú hustotu, znižuje hmotnosť a zlepšuje celkový výkon vozidla, pričom postupne umožní aj znižovanie celkových výrobných nákladov.
V stávke na batérie s pevným elektrolytom však nie je sama. Toyota, najväčšia automobilka na svete, do tejto technológie investuje značné prostriedky a spolu s Nissanom a Panasonicom vytvorila v Japonsku koalíciu na zvýšenie produkcie.
Veľký krok pre ľudstvo
Batérie s technológiou pevného elektrolytu sa považujú za ďalší veľký krok vo vývoji elektrických vozidiel. Ponúkajú vyššiu bezpečnosť vďaka nižšiemu riziku prehriatia a vzniku požiaru, čo je problém pri tradičných lítiových batériách. Navyše sľubujú vyššiu energetickú hustotu, čo by mohlo viesť k predĺženiu dojazdu a rýchlejšiemu nabíjaniu.
Finančne náročná výroba
Hoci je výroba batérií s pevným elektrolytom zatiaľ finančne náročná, demonštračná flotila Stellantis a výrobné kapacity spoločností ako Factorial môžu časom pomôcť zefektívniť výrobné procesy a znížiť náklady.
Ostatné automobilky, vrátane Volkswagenu, medzitým pracujú na zdokonaľovaní lítiových batérií. Volkswagen napríklad vyvíja unifikovanú batériovú bunku vo viacerých európskych závodoch a v jednom v kanadskom Ontariu.
Nový elektrický superšport Lotus vyzerá famózne, tu sú všetky fotky
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Milované kúpele Slovákov čaká rekonštrukcia za viac ako 5 miliónov eur. Je to len začiatok
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Príspevok na opatrovanie sa zvýši až na 1 210 eur. Má byť viac peňazí pre rodiny aj pracovníkov
Bežný zlozvyk spôsobuje rakovinu, varuje WHO. Slovensko patrí medzi rizikové krajiny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP