Američania hádžu V8 do koša. Elektrický Dodge Charger namiesto nej dostane revolučnú batériu
Súboj o efektívnejšie, lacnejšie a bezpečnejšie batérie pre elektrické vozidlá sa medzi automobilkami stále vyostruje. V centre pozornosti je najmä vývoj batérií s pevným elektrolytom, ktoré majú byť bezpečnejšou alternatívou k bežne používaným lítium-iónovým batériám.
Jednou z automobiliek, ktorá vidí v tejto technológii budúcnosť, je Stellantis, štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete. Spoločnosť so sídlom v Holandsku oznámila, že v rámci svojho plánu uvedie v roku 2026 demonštračnú flotilu modelov Dodge Charger Daytona EV s batériami s pevným elektrolytom, ktoré vyvinula americká startupová spoločnosť Factorial. Na tému upozornil portál Digitaltrends.
Flotila umožní reálne otestovanie technológie Factorial priamo na cestách. Stellantis spolupracuje s Factorial už od roku 2021 a okrem Stellantisu sú medzi jej partnermi aj Daimler AG s Mercedes-Benz a Hyundai.
Technológiu plánuje Stellantis nasadiť aj na platforme STLA Large, ktorá zahŕňa značky ako Jeep, Chrysler, Alfa Romeo a Maserati. Vďaka integrácii batérií s pevným elektrolytom by vozidlá mali priniesť zlepšený výkon, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie.

Efektívnejšie vozidlo
Spoločnosť Factorial zároveň tvrdí, že jej technológia poskytuje vyššiu energetickú hustotu, znižuje hmotnosť a zlepšuje celkový výkon vozidla, pričom postupne umožní aj znižovanie celkových výrobných nákladov.
V stávke na batérie s pevným elektrolytom však nie je sama. Toyota, najväčšia automobilka na svete, do tejto technológie investuje značné prostriedky a spolu s Nissanom a Panasonicom vytvorila v Japonsku koalíciu na zvýšenie produkcie.
Veľký krok pre ľudstvo
Batérie s technológiou pevného elektrolytu sa považujú za ďalší veľký krok vo vývoji elektrických vozidiel. Ponúkajú vyššiu bezpečnosť vďaka nižšiemu riziku prehriatia a vzniku požiaru, čo je problém pri tradičných lítiových batériách. Navyše sľubujú vyššiu energetickú hustotu, čo by mohlo viesť k predĺženiu dojazdu a rýchlejšiemu nabíjaniu.
Finančne náročná výroba
Hoci je výroba batérií s pevným elektrolytom zatiaľ finančne náročná, demonštračná flotila Stellantis a výrobné kapacity spoločností ako Factorial môžu časom pomôcť zefektívniť výrobné procesy a znížiť náklady.
Ostatné automobilky, vrátane Volkswagenu, medzitým pracujú na zdokonaľovaní lítiových batérií. Volkswagen napríklad vyvíja unifikovanú batériovú bunku vo viacerých európskych závodoch a v jednom v kanadskom Ontariu.
Nový elektrický superšport Lotus vyzerá famózne, tu sú všetky fotky
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

Kauza lustrovania Šimečkovej matky naberá na obrátkach. Hnutie Slovensko predložilo ďalšie dôkazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
Volkswagen stláča brzdu a potvrdil masívne škrty. Až 35 000 ľudí ostane bez práce
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou




