Súboj o efektívnejšie, lacnejšie a bezpečnejšie batérie pre elektrické vozidlá sa medzi automobilkami stále vyostruje. V centre pozornosti je najmä vývoj batérií s pevným elektrolytom, ktoré majú byť bezpečnejšou alternatívou k bežne používaným lítium-iónovým batériám.

Jednou z automobiliek, ktorá vidí v tejto technológii budúcnosť, je Stellantis, štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete. Spoločnosť so sídlom v Holandsku oznámila, že v rámci svojho plánu uvedie v roku 2026 demonštračnú flotilu modelov Dodge Charger Daytona EV s batériami s pevným elektrolytom, ktoré vyvinula americká startupová spoločnosť Factorial. Na tému upozornil portál Digitaltrends.

Flotila umožní reálne otestovanie technológie Factorial priamo na cestách. Stellantis spolupracuje s Factorial už od roku 2021 a okrem Stellantisu sú medzi jej partnermi aj Daimler AG s Mercedes-Benz a Hyundai.

Technológiu plánuje Stellantis nasadiť aj na platforme STLA Large, ktorá zahŕňa značky ako Jeep, Chrysler, Alfa Romeo a Maserati. Vďaka integrácii batérií s pevným elektrolytom by vozidlá mali priniesť zlepšený výkon, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie.

Dodge

Efektívnejšie vozidlo

Spoločnosť Factorial zároveň tvrdí, že jej technológia poskytuje vyššiu energetickú hustotu, znižuje hmotnosť a zlepšuje celkový výkon vozidla, pričom postupne umožní aj znižovanie celkových výrobných nákladov.

V stávke na batérie s pevným elektrolytom však nie je sama. Toyota, najväčšia automobilka na svete, do tejto technológie investuje značné prostriedky a spolu s Nissanom a Panasonicom vytvorila v Japonsku koalíciu na zvýšenie produkcie.

Veľký krok pre ľudstvo

Batérie s technológiou pevného elektrolytu sa považujú za ďalší veľký krok vo vývoji elektrických vozidiel. Ponúkajú vyššiu bezpečnosť vďaka nižšiemu riziku prehriatia a vzniku požiaru, čo je problém pri tradičných lítiových batériách. Navyše sľubujú vyššiu energetickú hustotu, čo by mohlo viesť k predĺženiu dojazdu a rýchlejšiemu nabíjaniu.

Finančne náročná výroba

Hoci je výroba batérií s pevným elektrolytom zatiaľ finančne náročná, demonštračná flotila Stellantis a výrobné kapacity spoločností ako Factorial môžu časom pomôcť zefektívniť výrobné procesy a znížiť náklady.

Ostatné automobilky, vrátane Volkswagenu, medzitým pracujú na zdokonaľovaní lítiových batérií. Volkswagen napríklad vyvíja unifikovanú batériovú bunku vo viacerých európskych závodoch a v jednom v kanadskom Ontariu.

Nový elektrický superšport Lotus vyzerá famózne, tu sú všetky fotky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú