Američania hádžu V8 do koša. Elektrický Dodge Charger namiesto nej dostane revolučnú batériu
Súboj o efektívnejšie, lacnejšie a bezpečnejšie batérie pre elektrické vozidlá sa medzi automobilkami stále vyostruje. V centre pozornosti je najmä vývoj batérií s pevným elektrolytom, ktoré majú byť bezpečnejšou alternatívou k bežne používaným lítium-iónovým batériám.
Jednou z automobiliek, ktorá vidí v tejto technológii budúcnosť, je Stellantis, štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete. Spoločnosť so sídlom v Holandsku oznámila, že v rámci svojho plánu uvedie v roku 2026 demonštračnú flotilu modelov Dodge Charger Daytona EV s batériami s pevným elektrolytom, ktoré vyvinula americká startupová spoločnosť Factorial. Na tému upozornil portál Digitaltrends.
Flotila umožní reálne otestovanie technológie Factorial priamo na cestách. Stellantis spolupracuje s Factorial už od roku 2021 a okrem Stellantisu sú medzi jej partnermi aj Daimler AG s Mercedes-Benz a Hyundai.
Technológiu plánuje Stellantis nasadiť aj na platforme STLA Large, ktorá zahŕňa značky ako Jeep, Chrysler, Alfa Romeo a Maserati. Vďaka integrácii batérií s pevným elektrolytom by vozidlá mali priniesť zlepšený výkon, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie.
Efektívnejšie vozidlo
Spoločnosť Factorial zároveň tvrdí, že jej technológia poskytuje vyššiu energetickú hustotu, znižuje hmotnosť a zlepšuje celkový výkon vozidla, pričom postupne umožní aj znižovanie celkových výrobných nákladov.
V stávke na batérie s pevným elektrolytom však nie je sama. Toyota, najväčšia automobilka na svete, do tejto technológie investuje značné prostriedky a spolu s Nissanom a Panasonicom vytvorila v Japonsku koalíciu na zvýšenie produkcie.
Veľký krok pre ľudstvo
Batérie s technológiou pevného elektrolytu sa považujú za ďalší veľký krok vo vývoji elektrických vozidiel. Ponúkajú vyššiu bezpečnosť vďaka nižšiemu riziku prehriatia a vzniku požiaru, čo je problém pri tradičných lítiových batériách. Navyše sľubujú vyššiu energetickú hustotu, čo by mohlo viesť k predĺženiu dojazdu a rýchlejšiemu nabíjaniu.
Finančne náročná výroba
Hoci je výroba batérií s pevným elektrolytom zatiaľ finančne náročná, demonštračná flotila Stellantis a výrobné kapacity spoločností ako Factorial môžu časom pomôcť zefektívniť výrobné procesy a znížiť náklady.
Ostatné automobilky, vrátane Volkswagenu, medzitým pracujú na zdokonaľovaní lítiových batérií. Volkswagen napríklad vyvíja unifikovanú batériovú bunku vo viacerých európskych závodoch a v jednom v kanadskom Ontariu.
Nový elektrický superšport Lotus vyzerá famózne, tu sú všetky fotky
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
MIMORIADNE: Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP