Nieto pochýb, že elektrifikácia prenikne prakticky do všetkých odvetví dopravy, no armádne vozidlá sú tými poslednými, ktoré by nás napadlo elektrifikovať. Ako píše portál Electrek, Američania prišli s vyhlásením, že s postupnou elektrifikáciou svojej armádnej flotily už začali a do roku 2050 chcú byť úplne bezemisní.

Myšlienka je to bezpochyby pekná, najmä keď USA zverejnila, koľko emisií produkuje ich armáda v porovnaní s celými krajinami. Ak by bola teda americká armáda krajina, v produkcii globálnych emisií by jej patrilo 47. miesto.

ASU (ilustračný)

Premyslený postup elektrifikácie

Armáda však ako prvé plne elektrifikuje netaktické vozidlá, ktoré majú byť plne elektrifikované už do roku 2035, píše CNBc. S týmto procesom už Američania začali, flotilu svojich dieselových vozidiel zredukovali na 18 000 kusov a pridali k nim zhruba 3 000 hybridných modelov. Vďaka týmto krokom armáda ročne ušetrila až 50 miliónov dolárov na palive a podarilo sa jej znížiť produkciu emisií na jednu míľu až o 12 %.

Do roku 2050 budú plne elektrifikované aj všetky taktické vozidlá, no dovtedy plánuje armáda vybudovať svoju vlastnú nabíjaciu infraštruktúru. Už tento rok pribudne minimálne 470 armádnych nabíjacích bodov.

Klimatické zmeny podľa odborníkov vplývajú aj na armádu, pre ktorú je následné plnenie úloh podstatne náročnejšie. Klimatické zmeny preto nazvali ako existenčnú hrozbu, ktorú nevyhnutne treba riešiť. Do roku 2030 tak plánuje armáda znížiť svoju celkovú produkciu emisií v porovnaní s rokom 2005 až o 50 %.

Elektrické taktické vozidlá nie sú novinkou

Elektrické a hybridné vozidlá nie sú v armáde žiadnou novinkou. Svoje miesto tu majú pyrotechnické roboty, bežné vozidlá či vojenské transportéry. Takto poháňané tanky sú novinkou, pričom s touto myšlienkou sa pohráva hneď niekoľko štátov, predovšetkým Austrália. Podľa majora Matthewa Wooda nemajú technológie na báze nafty v automobilovom priemysle žiadnu budúcnosť.

Potenciál v alternatívnom pohone je predovšetkým v záchrane ľudských životov, nakoľko by už nemuseli ďalej prebiehať nebezpečné prepravy paliva, ktoré je nutné na prevádzku vozidiel so spaľovacím motorom. Napríklad bojový tank T-14 Armata má výkon približne 1500 koní, no na prejdenie 100 km spotrebuje až 200 litrov paliva. A to je len jedno vozidlo.

V prípade elektrických a hybridných technológií je jednoduchšia údržba a navyše sa takéto vozidlá môžu bez problémov brodiť vo vode. Nehovoriac o úspore miesta odstránením obrovského motoru a nádrže.

Vyradenie dieselových agregátov však ani zďaleka nehrozí. Aj v prípade nasadenia nových pohonov by dieselové jednotky slúžili na výrobu elektrickej energie pre elektrický pohon. Aj v takomto prípade je potrebné spotrebovať určité množstvo paliva, no tento objem ani zďaleka nedosahuje súčasné hodnoty. Navyše sa môže využívať energia z obnoviteľných zdrojov či malých jadrových reaktorov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú