Spoločnosť SpaceX sa chystá na ďalší, dnes už pomerne rutinný štart rakety Falcon 9 so 60 satelitmi Starlink na palube. Pôjde o poslednú várku satelitov Starlink potrebnú pre dokončenie prvej „vrstvy“, konkurencia medzitým žiada o zastavenie letov, informuje Teslarati.

Aktualizácia o 22:04

Finálny várka satelitov pre túto vrstvu sa oddelila od druhého stupňa, v nasledujúcich týždňoch sa od seba vzdialia a začnú naberať výšku. Nakoniec ostanú vo výške 550 km, odkiaľ budú komunikovať so Zemou.

Aktualizácia o 21:25

Druhý stupeň rakety Falcon 9 bolo možné pozorovať aj nad Slovenskom vďaka výborným podmienkam, keďže je len chvíľu po západe Slnka. Druhý stupeň, letiaci rýchlosťou 27 000 km/h vo výške približne 200 km bolo možné pozorovať v podobe jasného svetielka, ktoré sa rýchlo pohybovalo smerom na východ.

Aktualizácia o 21:08

Prvý stupeň úspešne pristál na autonómnej lodi OCISLY. Ide o jeho druhé pristátie a celkovo o 85. pristátie prvého stupňa rakety Falcon 9 pre spoločnosť.

Aktualizácia o 20:59

Falcon 9 s označením B1063 úspešne odštartoval z Mysu Canaveral a nesie druhý stupeň so 60 satelitmi Starlink do vesmíru. Všetky systémy a hodnoty sú nominálne.

Prvý stupeň letel len raz, aerodynamické kryty si však niečím prešli

Náklad internetových satelitov dnes ponesie prvý stupeň s označením B1063, ktorý zatiaľ letel len raz a to v novembri minulého roku, kedy vyniesol do kozmu satelit Sentinel-6A, ktorý vyvinula Európska vesmírna agentúra. Štart je naplánovaný na 20:59 nášho času a let bude možné sledovať na oficiálnom vysielaní spoločnosti SpaceX. O výsledku letu budeme informovať aj prostredníctvom tohto článku.

Flickr / SpaceX

Dnešný štart zavŕši prvú fázu satelitov Starlink, ktorých počet na obežnej dráhe Zeme vo výške 550 km dosiahne 1666. Prvý stupeň sa pokúsi o pristátie na autonómnej morskej plošine OCISLY (Of Course I Still Love You) a aerodynamické kryty vylovia z vody.

Aktívna polovica krytu v minulosti letela už trikrát a pasívna dvakrát, píše Everyday Astronaut. SpaceX od chytania aerodynamických krytov do obrovských sietí upustil, keďže sa ukázalo, že nejde o efektívnu cestu ich opakovaného používania.

Konkurent žiada úrady o zastavenie letov so satelitmi Starlink

Spoločnosť ViaSat požiadala Federálny úrad pre komunikáciu (FCC) o zastavenie Muskovej spoločnosti vo vynášaní satelitov Starlink na obežnú dráhu. Vyhrážajú sa dokonca súdnou cestou v prípade, že im úrad nevyhovie.

4 antény satelitu Starlink s fázovým usporiadaním. Zdroj: SpaceX

Zákazníci, ktorí prešli od služieb ViaSat na Starlink, už dnes popisujú obrovské zmeny a výhody. ViaSat poskytuje internetové pripojenie v rýchlosti 12 Mbps v cene až ~93 € mesačne. To je síce porovnateľné s momentálnym poplatkom za Starlink, ktorého rýchlosť je však oveľa vyššia a na rozdiel od ViaSat nemá obmedzený dátový prenos na 40 GB.

Za 60 GB balíček si ViaSat účtuje dokonca až 131 €. V takom prípade už je skutočne na zváženie ponuka od Starlink, pre ktorú je potrebné zaplatiť približne 400 € za hardvér a následne 80 € mesačne.

Toto je ale suma, ktorá značne klesne po oficiálnom spustení služby. Na druhej strane ViaSat sa nechystá znižovať svoje ceny, keďže ich satelitný internet funguje diametrálne odlišným spôsobom a nenapreduje dostatočne intenzívne na to, aby mohol konkurovať Starlinku.

Továreň na rakety Starship rastie, SpaceX buduje orbitálne štartovaciu rampu

SpaceX sa v Texase aktívne zaoberá vývojom a testovaním novej generácie rakiet Starship. Budujú kvôli nim špeciálnu infraštruktúru, ktorou je aj obrovská štartovacia rampa pre orbitálne lety, ktorých sa máme dočkať už počas tohto leta. Po dokončení dosiahne táto veža výšku až 143 metrov, pričom Starship aj s prvým stupňom Super Heavy je vysoká 120 metrov.

SpaceX / Flickr

Prvé úspešné pristátie vykonal prototyp Starship SN15 len nedávno a Elon Musk prisľúbil, že sa pokúsia aj o druhý let s tým istým strojom. Jeden z motorov Raptor so sériovým číslom SN54 však z rakety odmontovali a samotný prototyp je momentálne na ceste naspäť do výrobného komplexu.

Nie je teda jasný jeho osud a miesto opakovaného letu možno dôjde k jeho rozobratiu a pokračovaniu v testovaní ďalších prototypov.

SN15 predsa len preukázal, že pristávací manéver je skutočne možné bezpečne vykonať. Po úspešnom pristáti sa stáva nasledujúcim míľnikom práve orbitálny let, ktorý sa stane skutočnou skúškou odolnosti Starship a naplno otestuje aj jej tepelný štít.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú