Ak si nekúpia ekologické kamióny, odpadnú z trhu. Slovenskí dopracovia stoja pred životným rozhodnutím
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Slovenskí prepravcovia už dlhšiu dobu na európskom trhu bojujú s klesajúcim objemom prepraveného nákladu a ako upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), kvôli blížiacim sa novým pravidlám a rôznym zmenám môže tento problém ešte väčšmi zosilnieť. Najväčšou výzvou sú pritom emisie či vstupná cena elektrických kamiónov.
Pozícia Slovenska už roky padá
Podľa SEVA sa Slovensko z hľadiska prepravovaného nákladu medzi európskymi krajinami umiestnilo na piatej priečke. To sa podarilo v roku 2016, avšak odvtedy sa Slovensko prepadlo na desiatu priečku a slovenskí prepravcovia prišli až o približne šestinu svojho výkonu, pričom prepad nemusí skončiť – práve naopak, situácia sa môže ešte väčšmi zhoršiť.
Krajiny ako Nemecko či Rakúsko totiž plánujú ako prvé zaviesť smernicu Eurovignette, pri ktorej sa vo výpočte mýta zohľadní aj objem emisií CO2. V Nemecku budú napríklad všetky vozidlá nad 18 ton vyrobené pred 1. júlom 2019 spadať do najvyššej 1. triedy, ktorej mýtne poplatky sa už o pár dní navýšia o nepríjemných 83 %, teda z 0,190 na 0,348 eur/km.
Na druhej strane moderný elektrický kamión nemusí platiť mýto až do konca roka 2026 vôbec, čo znamená úsporu až okolo 100 000 eur len na mýte v porovnaní s naftovým ťahačom. Elektrický kamión má síce špecifické nevýhody, ako je o niečo dlhšie dobíjanie v porovnaní s čerpaním paliva, avšak aj to kompenzuje nižšou cenou pohonných „hmôt“, teda elektrickej energie.
Rekordné trasy
Elektrická kamiónová doprava sa neustále vyvíja a aj keď nie je dokonalá, potenciál je obrovský. Pomocou elektrického ťahača Volvo FH Electric sa tento rok podarilo pokoriť trasu dlhú až 3 000 km. Kamión viezol 20 ton pomarančov zo Španielska do Švajčiarska, avšak kým naftový ťahač by to zvládol za 4 dni, elektrickému to trvalo týždeň.
Dojazd viac nie je argumentom
Problémom sú ale vstupné náklady, keďže sú takéto ťahače oveľa drahšie. Neplatí však viac večný argument o dojazde, keďže ako informuje SEVA, až 63 % celkovej váhy nákladu je prepravovanej do vzdialenosti len 50 km, čo je možné zvládnuť bez problémov pomocou dnešných elektrických kamiónov – niektoré takúto trasu otočia aj viackrát bez dobíjania.
V EÚ bolo len za prvé tri kvartáli 2023 predaných až 3 918 elektrických kamiónov, čo je nárast o neuveriteľných 321,7 %. Okrem toho bolo registrovaných aj 3 405 plne elektrických autobusov, avšak ako dodáva SEVA, Slovensko zásadne zaostáva v jednej oblasti, ktorou je štátna podpora elektromobility nielen v osobnej doprave, ale tiež nákladnej.
„Štát môže – a podľa nás aj musí – významne prispieť k prechodu na elektromobilitu, a to prostredníctvom cielených opatrení, ktoré uľahčia nákup a využívanie bezemisných nákladných vozidiel. Na časť z týchto opatrení môže pritom využiť aj financie z Plánu obnovy a odolnosti,“ vysvetľuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
V spoločnosti Kia otvorili interaktívne tréningové centrum pre bezpečnosť práce
Burkina Faso dočasne pozastavila vysielanie staníc BBC a VoA
Microsoft a matka Googlu Alphabet dosiahli v 1. štvrťroku nečakane silný rast
Boeing má vytiahnuť z problémov. Jeho vesmírna loď štartuje už o pár dní
Kim Čong-un dohliadal na skúšku salvových raketometov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené