Ak si nekúpia ekologické kamióny, odpadnú z trhu. Slovenskí dopracovia stoja pred životným rozhodnutím
Slovenskí prepravcovia už dlhšiu dobu na európskom trhu bojujú s klesajúcim objemom prepraveného nákladu a ako upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), kvôli blížiacim sa novým pravidlám a rôznym zmenám môže tento problém ešte väčšmi zosilnieť. Najväčšou výzvou sú pritom emisie či vstupná cena elektrických kamiónov.
Pozícia Slovenska už roky padá
Podľa SEVA sa Slovensko z hľadiska prepravovaného nákladu medzi európskymi krajinami umiestnilo na piatej priečke. To sa podarilo v roku 2016, avšak odvtedy sa Slovensko prepadlo na desiatu priečku a slovenskí prepravcovia prišli až o približne šestinu svojho výkonu, pričom prepad nemusí skončiť – práve naopak, situácia sa môže ešte väčšmi zhoršiť.
Krajiny ako Nemecko či Rakúsko totiž plánujú ako prvé zaviesť smernicu Eurovignette, pri ktorej sa vo výpočte mýta zohľadní aj objem emisií CO2. V Nemecku budú napríklad všetky vozidlá nad 18 ton vyrobené pred 1. júlom 2019 spadať do najvyššej 1. triedy, ktorej mýtne poplatky sa už o pár dní navýšia o nepríjemných 83 %, teda z 0,190 na 0,348 eur/km.
Na druhej strane moderný elektrický kamión nemusí platiť mýto až do konca roka 2026 vôbec, čo znamená úsporu až okolo 100 000 eur len na mýte v porovnaní s naftovým ťahačom. Elektrický kamión má síce špecifické nevýhody, ako je o niečo dlhšie dobíjanie v porovnaní s čerpaním paliva, avšak aj to kompenzuje nižšou cenou pohonných „hmôt“, teda elektrickej energie.
Rekordné trasy
Elektrická kamiónová doprava sa neustále vyvíja a aj keď nie je dokonalá, potenciál je obrovský. Pomocou elektrického ťahača Volvo FH Electric sa tento rok podarilo pokoriť trasu dlhú až 3 000 km. Kamión viezol 20 ton pomarančov zo Španielska do Švajčiarska, avšak kým naftový ťahač by to zvládol za 4 dni, elektrickému to trvalo týždeň.
Dojazd viac nie je argumentom
Problémom sú ale vstupné náklady, keďže sú takéto ťahače oveľa drahšie. Neplatí však viac večný argument o dojazde, keďže ako informuje SEVA, až 63 % celkovej váhy nákladu je prepravovanej do vzdialenosti len 50 km, čo je možné zvládnuť bez problémov pomocou dnešných elektrických kamiónov – niektoré takúto trasu otočia aj viackrát bez dobíjania.
V EÚ bolo len za prvé tri kvartáli 2023 predaných až 3 918 elektrických kamiónov, čo je nárast o neuveriteľných 321,7 %. Okrem toho bolo registrovaných aj 3 405 plne elektrických autobusov, avšak ako dodáva SEVA, Slovensko zásadne zaostáva v jednej oblasti, ktorou je štátna podpora elektromobility nielen v osobnej doprave, ale tiež nákladnej.
„Štát môže – a podľa nás aj musí – významne prispieť k prechodu na elektromobilitu, a to prostredníctvom cielených opatrení, ktoré uľahčia nákup a využívanie bezemisných nákladných vozidiel. Na časť z týchto opatrení môže pritom využiť aj financie z Plánu obnovy a odolnosti,“ vysvetľuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zlomový moment v susednej krajine Slovenska: Nabíjačky Tesla čaká veľká zmena
Európa v 2023 prísne testovala aj čínske autá. Experti crash testov majú hrozivé správy
Situácia vo Volkswagene je kritická. Podstúpil krok, ktorý nemá obdobu
Táto Tesla prešla skoro 2 milióny km. Tu je pravý dôvod, prečo musela vystriedať 14 motorov a 4 batérie
Tesla to nezvládla, konkurenčný pickup predbehol Cybertruck. Je oveľa efektívnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Zbytočný“ orgán, ktorý lekári často odstraňujú, môže bojovať proti vážnej chorobe, ukázala štúdia
Za 400-tisíc eur si kúpili vilu z 19. storočia. Dnes pri Štiavnici ponúkajú ubytovanie, aké inde nenájdeš
Rodinný dom za 18-tisíc eur môže byť tvoj: Štát rozpredáva majetok za extrémne nízke sumy
ZSSK predstavili nový vlakový grafikon 2024, zlepšenia sa dočkajú aj študenti (PREHĽAD)
Staň sa ochrancom slovenských hraníc. Polícia hľadá nových zamestnancov, láka ich na mnohé benefity
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Situácia vo Volkswagene je kritická. Podstúpil krok, ktorý nemá obdobu
- Európa v 2023 prísne testovala aj čínske autá. Experti crash testov majú hrozivé správy
- Táto Tesla prešla skoro 2 milióny km. Tu je pravý dôvod, prečo musela vystriedať 14 motorov a 4 batérie
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
- Zlomový moment v susednej krajine Slovenska: Nabíjačky Tesla čaká veľká zmena
-
- Situácia vo Volkswagene je kritická. Podstúpil krok, ktorý nemá obdobu
- Európa v 2023 prísne testovala aj čínske autá. Experti crash testov majú hrozivé správy
- Táto Tesla prešla skoro 2 milióny km. Tu je pravý dôvod, prečo musela vystriedať 14 motorov a 4 batérie
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
- Tesla to nezvládla, konkurenčný pickup predbehol Cybertruck. Je oveľa efektívnejší
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Situácia vo Volkswagene je kritická. Podstúpil krok, ktorý nemá obdobu
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
V kinách je prvýkrát celovečerný film o slovenskej hereckej osobnosti
Európske filmové ceny: Najlepšou snímkou 2023 je francúzska dráma
Klimatický summit COP28 napreduje, ale nie dostatočne rýchlo
Prichádza nový konšpiračný sci-fi seriál. Čoskoro v ňom uvidíš hollywoodske hviezdy
Hubblov teleskop žije. Vedci opravili zdanlivo neriešiteľný problém
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Zbytočný“ orgán, ktorý lekári často odstraňujú, môže bojovať proti vážnej chorobe, ukázala štúdia
Za 400-tisíc eur si kúpili vilu z 19. storočia. Dnes pri Štiavnici ponúkajú ubytovanie, aké inde nenájdeš
Rodinný dom za 18-tisíc eur môže byť tvoj: Štát rozpredáva majetok za extrémne nízke sumy
ZSSK predstavili nový vlakový grafikon 2024, zlepšenia sa dočkajú aj študenti (PREHĽAD)
Staň sa ochrancom slovenských hraníc. Polícia hľadá nových zamestnancov, láka ich na mnohé benefity
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené