V tomto texte boli použité materiály TASR.

Európska únia sa posúva k ambicióznejšej podobe obehového hospodárstva aj v automobilovom priemysle. Vyjednávači Európskeho parlamentu a Rady EÚ sa počas nočných rokovaní dohodli na novom súbore pravidiel, ktoré majú od základu zmeniť prístup k výrobe, prevádzke aj recyklácii motorových vozidiel. Ide o rámec, ktorý zasiahne celý ich životný cyklus a postupne zníži objem odpadu, zvýši podiel recyklovaných materiálov a zabráni nelegálnemu nakladaniu s autami po skončení ich životnosti.

Vozidlá čakajú prísnejšie ekologické kritériá

Podľa predbežnej dohody majú byť všetky nové vozidlá navrhnuté tak, aby ich bolo možné jednoduchšie rozobrať a spracovať v autorizovaných zariadeniach. Cieľom je maximalizovať množstvo dielov a komponentov, ktoré sa dajú odstrániť, opraviť alebo znovu využiť. Tento prístup priamo reaguje na rastúci problém nedostatku surovín, ako aj na tlak znížiť environmentálnu stopu automobilového priemyslu.

Súčasťou regulácie je aj povinný podiel recyklovaných plastov v každom novom type vozidla. Po šiestich rokoch od nadobudnutia účinnosti nariadenia musí ísť minimálne o 15 percent, po desiatich rokoch o 25 percent. Zaujímavé je, že pätina tejto kvóty musí pochádzať priamo zo starých vozidiel alebo dielov vyradených počas údržby.

Európske inštitúcie zároveň žiadajú, aby Komisia po doplňujúcich štúdiách nastavila podobné ciele aj pre recyklovanú oceľ a hliník. Posúdené majú byť aj možnosti recyklovania kritických surovín, ktoré sú dôležité najmä pre moderné pohonné systémy a elektroniku.

vyroba aut a cip
Freepik/Gemini (Úprava redakcie)

Nové povinnosti pre výrobcov aj vlastníkov

Dôležitou časťou dohody je aj úprava pravidiel pri predaji ojazdených áut. Pri prevode vlastníctva má existovať jasne definovaná dokumentácia, aby sa predišlo špekulatívnemu obchádzaniu regulácií. Ak vozidlo kupuje podnikateľský subjekt, postačí hodnotenie, že nejde o auto po skončení životnosti, alebo platná technická kontrola. Fyzické osoby budú musieť takýto dokument dodať len v prípade, že je vozidlo označené ako „ekonomicky stratené“ alebo ak sa predaj uskutoční online.

Tri roky po účinnosti pravidiel pribudne výrobcom povinnosť hradiť zber a spracovanie vozidiel, ktoré dosiahli koniec životnosti. Táto rozšírená zodpovednosť má zabezpečiť, že náklady neponesú občania ani štátne inštitúcie, ale samotní producenti.

Nariadenie sa venuje aj bezpečnému spracovaniu vozidiel. Pred akýmkoľvek drvením alebo zhutňovaním bude povinné odstrániť definované komponenty, kvapaliny a nebezpečné látky. Členské štáty majú navyše zaviesť kontrolné stratégie na odhaľovanie nelegálnych praktík počas zberu, recyklácie či vývozu starých áut.

Zákaz exportu nepojazdného auta

Jedným z najvýznamnejších opatrení je zákaz vývozu nepojazdných vozidiel, ktorý začne platiť päť rokov po účinnosti nariadenia. Ide o reakciu na dlhodobý problém, keď sa staré vozidlá vyvážajú mimo EÚ a končia na nelegálnych skládkach, kde predstavujú ekologické riziko. Nové pravidlá preto presne definujú, podľa akých kritérií sa určuje, či ojazdené auto ešte spĺňa podmienky prevádzky alebo ide už o vozidlo na likvidáciu. Jasne nastavené majú byť aj požiadavky na dokumentáciu potrebnú pre colné orgány.

Dohoda zatiaľ čaká na formálne schválenie Európskym parlamentom a Radou EÚ, no ide o ďalší krok v snahe posunúť automobilový trh smerom k udržateľnejšiemu modelu. Ak nariadenie vstúpi do platnosti, automobilky aj spracovatelia odpadu budú musieť výrazne prehodnotiť svoje procesy a pripraviť sa na novú éru, v ktorej bude recyklácia, opätovné využitie a zodpovedná likvidácia rovnako dôležitá ako samotná výroba

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP