Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Švédski vedci predstavili novú technológiu, ktorá môže zásadne zmeniť parametre a životnosť batérií v elektromobiloch. Nové riešenie sľubuje nie len dlhšiu životnosť a vyššiu bezpečnosť, ale aj lepšiu odolnosť voči požiarom či rýchlejšiemu opotrebeniu, čo doteraz patrilo medzi najväčšie obavy majiteľov elektromobilov. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Dlhšia životnosť vďaka inovácii
Nová technológia z dielne švédskych výskumníkov využíva pokrokové materiály a úplne nový spôsob riadenia tepelného manažmentu v batériách. Vďaka optimalizácii vnútornej štruktúry batérie a použitým bezpečnostným prvkom dokážu batérie zniesť náročnejšie cykly nabíjania a vybíjania bez výrazného zníženia kapacity.
Podľa výsledkov výskumu dokáže takto vylepšená batéria pre elektromobily udržať až 85 % pôvodnej kapacity aj po tisícoch nabíjacích cyklov, pričom dnešný štandard lítium-iónových batérií je často o desiatky percent nižší. Výmeny batérií by sa tak mohli stať zriedkavejšie.
„V laboratórnych testoch naše batérie dosiahli vyše 5 000 nabíjacích cyklov, pričom si zachovali až 88 % pôvodnej kapacity. To je zlepšenie o viac než 25 % v porovnaní s dnešnými komerčnými riešeniami,“ uvádza profesorka Lena Gustafsson z výskumného tímu.
Švédska technológia zahŕňa pokročilé ochranné mechanizmy, ktoré výrazne znižujú riziko prehriatia či nebezpečných skratov. Pri extrémnych podmienkach, ako napríklad pri rýchlom nabíjaní, dokáže systém rozpoznať hroziace riziká a automaticky optimalizovať nabíjací režim.

Výrobcovia elektromobilov majú vďaka tomu možnosť zvýšiť bezpečnostný štandard svojich vozidiel bez nutnosti výrazného navýšenia nákladov.
Prebiehajú testy
Pre výrobcov elektromobilov znamená švédska inovácia perspektívu predĺžených záruk, ale tiež menšiu ekologickú záťaž. Batérie netreba meniť tak často, ani likvidovať ich v tak rozsiahlej miere. Majitelia elektromobilov získajú spoľahlivejšie vozidlá s rýchlejším nabíjaním, bez kompromisov v oblasti bezpečnosti a životnosti.
Nová technológia už bola v Škandinávii nasadená do pilotnej prevádzky, ktorá má potvrdiť životnosť aj ďalšie spomenuté výhody. Podľa správy švédskeho výskumného inštitútu RISE by sa nové riešenie mohlo v prípade úspechu dostať na trh už v najbližších rokoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

