Legenda nadzvukového letectva sa pripravuje na veľkolepý návrat. Ak všetko pôjde podľa plánov, už v priebehu budúceho roka by sme sa mohli opäť previezť cez Atlantik rýchlosťou, akú bežné dopravné lietadlá len ťažko dobehnú. Ikonické nadzvukové lietadlo by malo už v roku 2026 znovu spojiť New York a Londýn a to za neuveriteľné dve hodiny. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Návrat legendy

K jeho návratu prispela zásadná legislatívna zmena, ktorú 6. júna 2025 podpísal americký prezident Donald Trump. Ten zrušil zákaz nadzvukových letov nad pevninou, ktorý platil od roku 1973. Nová regulácia má umožniť rozvoj rýchlejšieho, tichšieho, bezpečnejšieho a efektívnejšieho letectva než kedykoľvek predtým.

Concorde
Concorde. Zdroj: Pixabay

Aj keď si nový Concorde zachová svoj ikonický vzhľad, v skutočnosti ide o úplne iný stroj než jeho predchodca. Vďaka moderným kompozitným materiálom bude o polovicu ľahší, čo umožní vyššiu efektivitu a výrazne menšiu záťaž pre životné prostredie. K zásadným zmenám patrí aj využitie udržateľného leteckého paliva (SAF), ktoré má znížiť emisie až o 80 %. Nový Concorde bude lietať vo výške približne 60 000 stôp, teda viac ako 18 kilometrov, čo mu umožní udržiavať nadzvukovú rýchlosť počas väčšiny letu. Trasa medzi Londýnom a New Yorkom, ktorá dnes zaberie viac než 6 hodín, by sa tak mohla skrátiť na približne 120 minút.

ilustrácia nového concordu
Fly-Concorde Limited

„Veľa ľudí už dnes hovorí o nadzvukovom lete, že je to obrovský pokrok, ktorý si vyžiada miliardy dolárov investícií. My však musíme ísť krok po kroku, pretože náš Concorde má za sebou už 60 rokov vývoja a za 30 rokov prevádzky prepravil viac než 2 milióny platiacich cestujúcich po celom svete,“ uviedol zakladateľ a výkonný riaditeľ Fly Concorde, Dr. Pano Kroko Churchill.

Concorde vznikol ako výsledok vizionárskej dohody medzi Francúzskom a Spojeným kráľovstvom z roku 1962. Prvý let absolvoval v roku 1969 a do komerčnej prevádzky vstúpil 21. januára 1976. British Airways a Air France otvorili transatlantické linky do Washingtonu a New Yorku, ktoré Concorde zvládal za menej než tri a pol hodiny. Letel rýchlosťou Mach 2,04, teda viac než 2 100 km/h, čo z neho robilo technický zázrak svojej doby.

Tragédia aj vysoké náklady

Napriek fascinujúcej technológii však pôvodný Concorde čelil mnohým problémom. Prevádzkové náklady boli extrémne vysoké, letové trasy obmedzené kvôli hlučnosti a záujem cestujúcich postupne klesal. Do služby sa dostalo len 14 kusov. Zlomovým bodom bola tragédia 25. júla 2000, keď let Air France 4590 havaroval krátko po štarte z Paríža. Výbuch pneumatiky prerazil palivovú nádrž a lietadlo zachvátil požiar. Zahynulo 113 ľudí vrátane štyroch na zemi. Po tejto nehode, rastúcich nákladoch a poklese záujmu bol Concorde v roku 2003 definitívne vyradený z prevádzky. V našom staršom článku si môžeš pozrieť, ako prebiehal let touto legendou.

Dnes však, po viac než dvoch desaťročiach, opäť mieri k oblakom. No tentoraz už nie ako jediný hráč na trhu. Fly-Concorde sa bude musieť popasovať s konkurenciou v podobe spoločností Boom Supersonic, Exosonic, Spike Aerospace a Hermeus, ktoré rovnako vyvíjajú nadzvukové alebo dokonca hypersonické lietadlá.

Concorde sa však vracia ako značka, ktorá už raz zmenila pravidlá leteckej hry. Dnes má šancu urobiť to znova – tentoraz s dôrazom na udržateľnosť a inovácie budúcnosti.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP