Len niekoľko týždňov stačilo na to, aby sa ovzdušie v okolí železníc v Kalifornii zmenilo na nepoznanie. Výmena starých dieselových vlakov za moderné elektrické súpravy priniesla radikálny pokles toxického znečistenia. Výsledky čerstvej štúdie zverejnenej tímom z University of California v Berkeley hovoria jasne – koncentrácia čierneho uhlíka, teda sadzí z dieselových výfukov, klesla až o 89 %, upozorňuje Interesting Engineering.

Dobrá správa pre prírodu aj zdravie ľudí

A čo je ešte prekvapivejšie: tento pokles sa dosiahol rýchlejšie než akýkoľvek regulačný zásah za posledné tri desaťročia. Vedci tak získali unikátne „živé laboratórium“, v ktorom mohli v reálnom čase pozorovať vplyv elektrifikácie dopravy na životné prostredie.

Čierny uhlík (black carbon) je jemná, mikroskopická zložka sadzí vznikajúcich pri nedokonalom spaľovaní fosílnych palív, najmä nafty. Je silne karcinogénny, prispieva k zhoršeniu pľúcnych chorôb a zároveň absorbuje slnečné žiarenie, čím zohráva dvojakú rolu – ničí zdravie a zároveň otepľuje klímu.

Okrem toho je čierny uhlík významný lokálny znečisťovateľ, ktorý sa usádza v mestských štvrtiach, najmä pri železničných staniciach či rušných dopravných uzloch. Preto je jeho zníženie zásadným prínosom pre verejné zdravie.

V rámci 2,44 miliardového modernizačného programu spoločnosť Caltrain odstavila medzi augustom a septembrom 2024 všetkých svojich 29 dieselových lokomotív. Ich miesto zaujalo 23 elektrických súprav, schopných jazdiť rýchlosťou až 177 km/h, pričom ponúkajú tichú a bezemisnú dopravu (žiadna doprava nie je skutočne bezemisná, elektrické autá, autobusy, nákladiaky či vlaky však neprodukujú lokálne emisie a aj ich celkové emisie sú nižšie).

Realitu odhalili detailné merania

Vedci z Berkeley umiestnili senzory na cestujúcich aj personál, pričom monitorovali zmeny v koncentrácii čierneho uhlíka na staniciach a vo vagónoch. Do mesiaca od elektrifikácie zaznamenali výrazný pokles expozície toxickým časticiam.

„Takéto transformácie zvyčajne trvajú roky. Toto sa stalo takmer okamžite. A zároveň nám to poskytlo ideálny model, ako môže prechod na čistú energiu zlepšiť zdravie ľudí,“ uviedol vedúci štúdie prof. Joshua Apte.

Aj keď pôvodným cieľom modernizácie Caltrainu bola rýchlejšia a spoľahlivejšia doprava, vedľajší efekt v podobe zlepšeného ovzdušia je možno ešte dôležitejší. Pravidelní cestujúci, pracovníci železníc a obyvatelia v blízkosti tratí sú teraz oveľa menej vystavení karcinogénnym časticiam. Pre mnohé mestá v USA aj vo svete to môže byť dôležitý argument: investície do elektrickej infraštruktúry nie sú len o klimatickej udržateľnosti, ale majú okamžitý vplyv na zdravie ľudí.

Záujem má aj Slovensko

Za nové elektrické vlaky plánuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaplatiť 167,3 milióna eur. Podľa ÚHP môžu nové hybridné vlaky zefektívniť prevádzku, zlepšiť komfort cestujúcich a zároveň znížiť environmentálnu záťaž, ak sa použijú správne. V hre je aj opcia nákupu ďalších 20 kusov k týmto 16 kusom, pričom odborníci si nie sú istí, či je táto možnosť výhodná a potrebná.

Čítajte viac z kategórie: Ekológia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP