Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
Vedci z Dongguk University v juhokórejskom Soule oznámili zásadný prelom v oblasti lítiovo-iónových batérií. Tím pod vedením profesora Jae-Mina Oha vytvoril úplne nový hybridný materiál pre anódu, ktorý by mohol dramaticky zlepšiť kapacitu ukladania energie aj životnosť batérií.
Výsledky publikované v žurnále Chemical Engineering Journal opisujú kompozit s hierarchickou heteroštruktúrou, ktorý optimalizuje rozhrania materiálov na nanoskopickej úrovni. Výsledkom je mimoriadna stabilita pri dlhodobom nabíjacom a vybíjacom cykle a výrazne vyššia kapacita. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.
Batéria, ktorá vydrží dlhšie a nabije sa rýchlejšie
Základnou inováciou je spojenie redukovaného grafénového oxidu (rGO), ktorý vytvára efektívnu elektrónovú sieť, s dvojvrstvovým hydroxidom niklu a železa (NiFe-LDH). Táto kombinácia umožňuje rýchly transport elektrónov aj rýchle ukladanie náboja cez pseudokapacitný mechanizmus.
Kľúčovým prvkom štruktúry sú početné rozhrania medzi zrnami materiálu, ktoré zvyšujú aktívny povrch a tým aj kapacitu ukladania energie. Materiál sa vyrábal technikou vrstvenej samoorganizácie na polystyrénových formách. Po ich odstránení vznikla dutá guľovitá štruktúra. Tepelné spracovanie potom spôsobí premenu NiFe-LDH na nanokryštalický oxid niklu a železa (NiFe₂O₄) a amorfný oxid niklu (a-NiO), pričom GO sa zredukuje na rGO.
Výkon, aplikácie a výhľad do budúcnosti
Elektrochemické testy ukázali, že nový anódový materiál dosahuje špecifickú kapacitu 1687,6 mAh/g pri prúde 100 mA/g aj po 580 nabíjacích cykloch, čo je výrazne vyššia hodnota ako pri bežných grafitových anódach. Takýto výkon naznačuje potenciál pre široké využitie a to od spotrebnej elektroniky, cez obnoviteľné zdroje, až po elektromobily, kde by mohol zmierniť známy problém mnohých ľudí, ktorým je „stres s dojazdu“.
Je zaujímavé, že keď si vypočítame hmotnosť, ktorú by mala takáto batéria v modernom elektromobile (kapacita 80 kWh pri architektúre 800 V), tak sa dopracujeme k energetickej hustote až zhruba 1 kWh na gram hmotnosti. To znamená, že v takomto prípade by články v batérii vážili len zanedbateľných 80 gramov. K tomu pripočítame hmotnosť zvyšku batérie (ochranné obaly a konštrukcia, chladenie, tepelná izolácia, kabeláž a konektory, senzory, BMS, bezpečnostné prvky, atď.) a dopracujeme sa k hmotnosti niekde v okolí 100 kilogramov. To znamená, že takáto batéria je zhruba o 80 % ľahšia než batérie, ktoré používame dnes.
Vedúci výskumu Jae-Min Oh zdôrazňuje, že budúce pokroky v batériových systémoch budú čoraz viac závisieť na synergii medzi viacerými materiálmi a nie len na vylepšovaní jedného komponentu.
„Tento výskum ponúka cestu k menším, ľahším a efektívnejším úložiskám energie pre elektroniku novej generácie,“ uviedol Jae-Min Oh.
Ak sa vývoj potvrdí aj v ďalších štúdiách a priemyselných testoch, materiál by sa mohol v praxi objaviť už v priebehu nasledujúceho desaťročia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP