Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
Nissan pred niekoľkými rokmi predstavil svetu svoj prelomový motor s variabilným kompresným pomerom (VC-Turbo), ktorý sľuboval revolúciu v efektivite a výkone spaľovacích motorov. Tento preplňovaný 4-valec mal kombinovať výkon 6-valca s krútiacim momentom naftového motora a nižšiou spotrebou až o 35 % – išlo teda o lacnú alternatívu k elektromobilom v čase, kedy na trhu chýbali lacné „baterkáče“. Napriek inovatívnej technológii sa však zdá, že tento motor nenaplnil očakávania a jeho budúcnosť je neistá. Na tému upozornil portál Motor1.com
História variabilného kompresného pomeru
Prvý motor s variabilným kompresným pomerom bol skonštruovaný už v roku 1919 Sir Harrym Ricardom. Tento veľký jednovalcový motor s objemom 2,0 litra mal mechanizmus, ktorý umožňoval zdvíhať alebo spúšťať hlavu valca vzhľadom na kľukový hriadeľ. Hoci nebol praktický pre bežné použitie, slúžil na určovanie bodu detonácie rôznych palív a položil základy pre meranie oktánového čísla.
Počas nasledujúcich desaťročí sa mnohí inžinieri snažili uviesť túto technológiu do praxe. Nissan investoval 20 rokov do vývoja vlastnej verzie, ktorú debutoval v roku 2016 a uviedol do výroby v roku 2019 s modelom Infiniti QX50.
Ako tento revolučný motor funguje?
Nissanov VC-Turbo motor využíva „multi-link“ mechanizmus na zmenu kompresného pomeru. Na spodnej strane motora sa nachádza riadiaci hriadeľ spojený s elektromotorom, ktorý otáča hriadeľ medzi dvoma polohami pre nízky a vysoký kompresný pomer. Pre každý valec existuje spojovacia tyč, ktorá je pripojená k tomuto hriadeľu. Tento mechanizmus umožňuje meniť zdvih piestu a tým aj kompresný pomer v reálnom čase, čo teoreticky zlepšuje efektivitu a výkon motora.
V prípade spomínaného modelu Infiniti QX50 dokázal motor meniť svoj kompresný pomer od 8:1 (pri maximálnom zaťažení) až po 14:1 (pri minimálnom zaťažení).
Teoretické výhody variabilného kompresného pomeru sú značné. Vyšší kompresný pomer zvyšuje efektivitu motora, avšak zvyšuje aj riziko detonácie, najmä pri preplňovaných motoroch. Možnosť meniť kompresný pomer by mala umožniť optimalizáciu výkonu a efektivity v rôznych jazdných podmienkach.
Napriek tomu sa VC-Turbo motor nestretol s očakávaným úspechom. Jedným z dôvodov je jeho zložitosť, ktorá zvyšuje náklady na výrobu a údržbu. Okrem toho, reálne zlepšenia v spotrebe paliva a výkone neboli také výrazné, ako sa pôvodne predpokladalo.
Porovnanie s konkurenciou
V rovnakom období, keď Nissan uviedol svoj VC-Turbo motor, konkurenti ako Mazda a Toyota sa zamerali na iné technológie na zlepšenie efektivity spaľovacích motorov. Mazda vyvinula technológiu SkyActiv, ktorá optimalizuje tradičné spaľovacie procesy bez potreby zložitých mechanizmov. Toyota sa sústredila na hybridné pohonné jednotky, ktoré kombinujú benzínové motory s elektromotormi na dosiahnutie lepšej palivovej efektivity.
Tieto prístupy sa ukázali ako efektívnejšie a menej nákladné v porovnaní s Nissanovým VC-Turbo motorom. Zákazníci aj odborníci ocenili jednoduchosť a spoľahlivosť týchto riešení, čo viedlo k ich širšiemu prijatiu na trhu.
Budúcnosť VC-Turbo motora
S rastúcim dôrazom na elektrifikáciu a prísnejšie emisné normy sa budúcnosť spaľovacích motorov stáva neistou. VC-Turbo motor Nissanu, hoci inovatívny, čelí výzvam v podobe vysokých nákladov a komplikovanej údržby. Navyše, s rýchlym rozvojom elektromobilov a hybridných technológií sa zdá, že dopyt po takýchto zložitých spaľovacích motoroch klesá.
Je možné, že technológia variabilného kompresného pomeru nájde uplatnenie v špecifických aplikáciách alebo v kombinácii s inými technológiami. Avšak, v súčasnom trende smerom k elektrifikácii sa zdá, že jej význam bude obmedzený.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čaputovú v Prešove vypískali, ruská propaganda a májové oslavy, bez Západu by Sovieti nevyhrali (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Ľahký kvíz zo slovenčiny: Musí ho zvládnuť každý, kto prešiel ZŠ. Otestuj svoje vedomosti
Aktuálne: Veľký požiar na východnom Slovensku. Hasiči zachraňujú pred ohňom domy
Šutaj Eštok nakúpil policajtom „herné“ počítače za 3 400 eur: Predražené monitory sú však nevhodné na kancelársku prácu
Dôchodkov sa na Slovensku nedočkáme, pandémiou nie je covid, druhý príjem neznamená bohatstvo (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Vojna na Ukrajine sa mení. Ukrajinská armáda stabilizovala obranu, Rusko je bez šance
Jadrové elektrárne na Slovensku obstáli. Odborníci radia zlepšiť tieto veci
Kľúčová veľmoc naleje do ekologických áut veľké peniaze. Predaje jej začali drasticky stúpať
Zákaz preletu cez Pobaltie ho nezastavil. Premiér tvrdí, že mal pripravené viaceré trasy
POZOR: Vodičov na Slovensku čaká veľká zmena. Kľúčový poplatok sa totálne mení (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čaputovú v Prešove vypískali, ruská propaganda a májové oslavy, bez Západu by Sovieti nevyhrali (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Ľahký kvíz zo slovenčiny: Musí ho zvládnuť každý, kto prešiel ZŠ. Otestuj svoje vedomosti
Aktuálne: Veľký požiar na východnom Slovensku. Hasiči zachraňujú pred ohňom domy
Šutaj Eštok nakúpil policajtom „herné“ počítače za 3 400 eur: Predražené monitory sú však nevhodné na kancelársku prácu
Dôchodkov sa na Slovensku nedočkáme, pandémiou nie je covid, druhý príjem neznamená bohatstvo (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené