Americká automobilka Tesla zažila v Európe dramatický pokles predaja. V januári 2025 predala iba 9945 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles až o 45 %. Zatiaľ čo konkurencia, najmä európske a čínske značky, zaznamenala prudký nárast dopytu po elektrických autách, Tesla čelí viacerým výzvam, ktoré ovplyvňujú jej pozíciu na trhu a názory Elona Muska z nej robia čiernu ovcu a Európania vyjadrili jasný nesúhlas v rétorike miliardára.

Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov zaznamenal predaj elektromobilov v Európe v januári nárast o 37 %, pričom veľké zisky hlásili hlavne trhy v Nemecku a Spojenom kráľovstve. Napriek rastúcemu dopytu sa Tesla v Európe trápi, čo sa odrazilo aj na hodnote jej akcií. Tie v utorok klesli a po prvýkrát od novembra 2024 sa trhová kapitalizácia spoločnosti znížila pod 1 bilión dolárov.

Jedným z faktorov, ktoré mohli ovplyvniť predaj Tesly v Európe, sú zmeny vo výrobe Modelu Y. Spoločnosť upravuje výrobné linky, čo viedlo k dočasným výpadkom v produkcii a obmedzeným zásobám na niektorých trhoch. Finančný riaditeľ Tesly Vaibhav Taneja už minulý mesiac varoval, že prechod na nový dizajn Modelu Y spôsobí niekoľkotýždňové výpadky výroby. Model Y, ktorý je najpredávanejším modelom Tesly v Európe, sa vyrába v závodoch po celom svete, vrátane gigafabriky v Nemecku.

elon musk a tesla červené iksko
Flickr/Tesla (Úprava redakcie)

Politická angažovanosť Muska poškodzuje značku

Okrem výrobných problémov čelí Tesla aj negatívnemu vnímaniu v Európe kvôli politickým postojom svojho generálneho riaditeľa Elona Muska. Po tom, čo sa stal hlavným sponzorom Donalda Trumpa v minuloročnej predvolebnej kampani v USA, Musk zameral svoju pozornosť na Európu, kde otvorene podporil krajne pravicové strany a kritizoval vládnych predstaviteľov. Tento vývoj mal negatívny vplyv na značku Tesly.

Prieskumy YouGov z januára ukázali, že v Nemecku a Spojenom kráľovstve je Musk vnímaný nepriaznivo a jeho politické zásahy neboli vítané. To sa odrazilo aj na predaji – v Nemecku Tesla predala iba 1277 áut, čo je najmenej od júla 2021. Vo Francúzsku klesol predaj o 63 %, na najnižšiu úroveň od augusta 2022. V Spojenom kráľovstve Tesla v januári predala menej áut ako čínska automobilka BYD.

Konkurencia v Európe rastie

Tesla čelí silnej konkurencii nielen zo strany európskych automobiliek, ktoré investujú do elektrifikácie, ale aj od čínskych výrobcov, predovšetkým BYD. V roku 2025 musia európske automobilky splniť prísnejšie emisné normy EÚ, čo ich tlačí k zvyšovaniu predaja elektromobilov. Podobné regulačné opatrenia zavádza aj Spojené kráľovstvo, kde sa do roku 2035 postupne sprísňujú pravidlá pre predaj vozidiel so spaľovacími motormi.

Tesla sa snaží udržať konkurencieschopnosť aj technologickými inováciami. Tento týždeň oznámila, že začne ponúkať pokročilé funkcie autonómneho riadenia pre svoje vozidlá v Číne. Toto rozhodnutie prišlo krátko po tom, ako BYD oznámil, že autonómne riadenie bude dostupné takmer vo všetkých jeho modeloch.

Hoci Tesla v Európe čelí výzvam, stále má šancu na obrat. Kľúčové bude, ako zvládne konkurenciu, výrobnú transformáciu a či sa jej podarí minimalizovať negatívny vplyv politických postojov Elona Muska na predaj.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP