Slovensko trhá rekordy v elektromobilite. Nové zákony však môžu všetko skomplikovať
Koncom roka 2024 dosiahla verejná nabíjacia infraštruktúra na Slovensku nové rekordy. K dispozícii bolo 2 424 nabíjacích bodov na 967 lokalitách, čo znamená medziročný nárast o 34 % v počte bodov a o 31 % v počte lokalít.
Celkový inštalovaný výkon presiahol 125 MW, čo predstavuje pôsobivý 52-percentný rast oproti roku 2023. Napriek tomu, že sieť nabíjacích staníc rastie dynamicky, nový legislatívny vývoj môže tento trend ohroziť.
Nabíjačky rastú rýchlejšie ako počet elektromobilov
„Infraštruktúra pre nabíjanie rastie na Slovensku aj naďalej oveľa rýchlejšie ako samotná adopcia elektrických vozidiel,“ uviedol Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA). Vysvetlil, že na Slovensku aktuálne pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba šesť elektromobilov, zatiaľ čo v Nórsku je to až 25 vozidiel na jednu stanicu. Tento rozdiel naznačuje, že Slovensko má ešte značný priestor na zvýšenie počtu elektromobilov.
Rok 2024 priniesol výrazné rozšírenie siete napriek komplikáciám, ktoré prinieslo nariadenie AFIR. Prevádzkovatelia museli prispôsobiť stanice novým požiadavkám vrátane inštalácie platobných terminálov na vysokovýkonných nabíjačkách. Napriek týmto výzvam sa výstavba nezastavila a nové nabíjačky pokryli viac oblastí Slovenska.
Obavy z legislatívy a ekonomických nákladov
Kľúčovým problémom, ktorý môže spomaliť rozvoj infraštruktúry, je zmena legislatívy Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Novela vyhlášky č. 154/2019 Z. z., platná od januára 2025, zrušila doterajšie zľavy na poplatky za rezervovanú kapacitu. Prevádzkovatelia teraz musia dosiahnuť aspoň 30 % využitia kapacity, aby sa vyhli plateniu plnej ceny. To je však na Slovensku, kde je počet elektromobilov stále nízky, momentálne nereálne. „Výsledkom bude výrazné zvýšenie fixných nákladov na prevádzku nabíjačiek, čo môže viesť k ich vypínaniu,“ varuje Križanský.
V porovnaní so západnou Európou je využívanie slovenských nabíjacích staníc stále nízke. Napríklad v susednom Poľsku je využitie dvojnásobné. Tento fakt sa odrážal aj v predošlej legislatíve, ktorá prevádzkovateľom umožňovala flexibilnejšie nastavenie poplatkov. Nové znenie však tento model zrušilo a zaviedlo prísnejšie podmienky.
Hrozba pre rozvoj elektromobility
Ak sa podmienky nezmenia, môže to výrazne ohroziť rozvoj nabíjacej siete na Slovensku. Najviac budú postihnuté vysokovýkonné nabíjačky, vrátane ultrarýchlych staníc na diaľniciach, ktoré sú kľúčové pre dlhšie cesty elektromobilov. Tieto stanice pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR a ich výstavba je plánovaná do polovice roka 2025.
„Slovensko potrebuje napredovať v elektromobilite, aby dobehlo ostatné krajiny Európskej únie. Ak sa však prevádzkovatelia nabíjacích staníc dostanú do ekonomických problémov, ohrozí to celé úsilie,“ dodáva Križanský. SEVA preto apeluje na ÚRSO, aby zvážilo dopady novej vyhlášky a vrátilo sa k pôvodnému zneniu.
SEVA zdôrazňuje, že bez stabilnej a ekonomicky udržateľnej infraštruktúry sa adopcia elektromobilov spomalí. Organizácia preto plánuje iniciovať diskusie s ÚRSO a navrhovať revíziu legislatívy. „Je kľúčové, aby sa regulačné opatrenia prispôsobili potrebám rozvíjajúceho sa trhu s elektromobilmi,“ uzatvára Križanský.
Slovensko má potenciál stať sa významným hráčom v oblasti elektromobility, ale bude potrebné prekonávať legislatívne a ekonomické prekážky. Budúcnosť elektromobilov na slovenských cestách tak do veľkej miery závisí od ďalších krokov zo strany regulátorov a štátu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Začala revolúcia v športe, ktorá príde aj na cesty. Formulám budú počas pretekov dobíjať energiu
Tesla šokuje výrazným zdražovaním elektromobilov. V tejto krajine si za Model 3 priplatia o 6000 eur
Dotácie na elektromobily môžu byť realitou. Európska únia má riešenie aj pre Slovensko
Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
Čína opäť predbehla svet. Spustila prevádzku lietajúceho vozidla budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
História AC/DC v troskách: Rodný dom hudobnej legendy developeri omylom zbúrali
Írsko bičuje extrémny orkán Éowyn, 90 000 domácností ostalo bez elektriny. Slovensko zasiahne silná víchrica
Bezlepková strava sa už „nenosí“ a „BIO“ nie je vždy lepšia voľba. Toto sú najväčšie mýty alternatívneho stravovania
Kauza exšéfa štátnych hmotných rezerv Kičuru sa vyostruje: Vyšetrovateľ navrhol podať žalobu. Novela zákona ho môže zachrániť
Martin si splnil sen, natočil vlastný film len za 5000 eur. Svetovo unikátnu plť vyrobil s kamarátmi holými rukami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
- Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
-
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Simulovala 500 miliónov rokov a videla neuveriteľné veci. Nová technológia vie napodobniť evolúciu
Meta prepája účty. Okrem Instagramu a Facebooku pribudne na zoznam ďalšia obľúbená appka
Hrozí Slovákom plynová kríza? Ministerstvo poľnohospodárstva posiela jasný odkaz
Ako sa zrodili galaxie? Vedci prišli s novou teóriou, ktoré zásadne zmení vnímanie vesmíru
Trump chce ovládnuť aj kryptomeny. Zriadil špeciálne skupiny, ktoré dajú USA „nekonečno“ peňazí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
História AC/DC v troskách: Rodný dom hudobnej legendy developeri omylom zbúrali
Írsko bičuje extrémny orkán Éowyn, 90 000 domácností ostalo bez elektriny. Slovensko zasiahne silná víchrica
Bezlepková strava sa už „nenosí“ a „BIO“ nie je vždy lepšia voľba. Toto sú najväčšie mýty alternatívneho stravovania
Kauza exšéfa štátnych hmotných rezerv Kičuru sa vyostruje: Vyšetrovateľ navrhol podať žalobu. Novela zákona ho môže zachrániť
Martin si splnil sen, natočil vlastný film len za 5000 eur. Svetovo unikátnu plť vyrobil s kamarátmi holými rukami
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené