Vydržali pri teplote 1 100°C. Vedci vyriešili najväčšie riziko elektromobilov, autá budú extrémne bezpečné
Elektromobily sa v posledných rokoch tešia čoraz väčšej popularite, no ich používanie prináša aj nové bezpečnostné výzvy, najmä pokiaľ ide o riziko požiaru. Vedci zo Southwest Research Institute (SwRI) predstavili inovatívnu metódu na minimalizáciu rizík spojených s poškodenými elektromobilmi a ich batériami. Táto prelomová metóda bola úspešne otestovaná v podmienkach, ktoré simulovali požiar s teplotami presahujúcimi 1 000 °C. O téme informoval portál Interesting Engineering.
Prečo je táto metóda potrebná?
Elektromobily používajú prevažne lítium-iónové batérie, ktoré sú mimoriadne horľavé. Po nehode, aj keď nie je viditeľné poškodenie, môže dôjsť k tzv. „tepelnému úniku“. Ide o jav, pri ktorom sa batéria rýchlo zahrieva, čím môže spôsobiť reťazovú reakciu a nekontrolovateľný požiar. Takéto incidenty sú obzvlášť nebezpečné, pretože ak sa požiar rozšíri, môže ohroziť nielen okolité vozidlá, ale aj budovy.
Kyle Fernandez, hlavný výskumník projektu, zdôraznil, že vozidlá poškodené pri nehodách sú potenciálnym rizikom a môžu vzplanúť kedykoľvek. „Preto je dôležité vyvinúť metódy na ich bezpečné skladovanie a prepravu,“ uviedol Fernandez.
Ako test prebiehal?
SwRI vyvinul špeciálny testovací program, keďže pre takúto problematiku zatiaľ neexistujú žiadne medzinárodne uznávané štandardy. Pri simulácii použili uzavretý kontajner, ktorý bol navrhnutý tak, aby dokázal zabrániť šíreniu požiaru. V rámci experimentu vedci simulovali požiar spôsobený tepelným únikom.
Počas testu merali teploty na vonkajších aj vnútorných stenách kontajnera pomocou termočlánkov. Hoci vnútorné steny dosiahli extrémne teploty až 1 000 °C, vonkajšie steny zostali relatívne chladné – ich teplota neprekročila 175 °C. To svedčí o vysokej účinnosti navrhnutého riešenia.
Keď požiar dosiahol vrchol, vedci do kontajnera vpustili hasiacu látku, aby otestovali nepriepustnosť systému. Aj pri takto extrémnych podmienkach kontajner úspešne odolal. Celý experiment bol monitorovaný na diaľku pomocou kamier, pričom sa zbierali aj údaje o teplote a kvalite vzduchu.
Výzvy v mestských oblastiach
Podľa amerického Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) je pri skladovaní poškodených elektromobilov potrebné dodržiavať odstup minimálne 15 metrov od iných vozidiel či budov. V mestských oblastiach, kde je nedostatok priestoru, však tento postup nie je vždy realizovateľný. Preto je nový systém navrhnutý SwRI riešením, ktoré dokáže bezpečne uskladniť poškodené elektromobily aj v obmedzených podmienkach.
Karen Carpenter, riaditeľka divízie Fire Technology v SwRI, vysvetlila, že mnohé nové technológie, vrátane elektromobilov, predbiehajú existujúce bezpečnostné štandardy. „Špecializujeme sa na vytváranie vlastných testovacích programov pre situácie, kde neexistujú zavedené metódy,“ dodala.
Budúcnosť bezpečnosti elektromobilov
Inovácie, ako je táto, predstavujú významný krok vpred pri riešení požiarneho rizika spojeného s elektromobilmi. SwRI ukázalo, že pomocou technológie a odborných znalostí je možné efektívne čeliť výzvam, ktoré prinášajú nové formy dopravy. Testy, ako tento, môžu byť základom pre tvorbu globálnych štandardov, ktoré zaručia bezpečnosť nielen vodičov, ale aj okolia.
Výsledky testu zároveň potvrdili, že bezpečné skladovanie poškodených elektromobilov je realizovateľné, čím sa otvára cesta k bezpečnejšiemu používaniu týchto moderných vozidiel v každodennom živote.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Experti vynašli prevratnú technológiu. Z najšpinavšieho fosílneho paliva vyrobia batérie do elektromobilov
Nemá tam čo robiť. Najväčší konkurent Tesly si do továrne doniesol Cybertruck a nikto nevie dôvod (+video)
Tesla aj európske autá dostali košom. Tento elektromobil je najlepší v kľúčovej veci (+rebríček)
Mal priniesť revolúciu. Výkonný športiak BMW bol na 95 % hotový, automobilka ho nečakane stopla
1 000 koní a prémiová cenovka. Mercedes vypustil do premávky raketové SUV (FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pohon budúcnosti má problém. Americký líder finančne skolaboval, prepočítal sa v cene
- Nemá tam čo robiť. Najväčší konkurent Tesly si do továrne doniesol Cybertruck a nikto nevie dôvod (+video)
- Nemajú šancu to stihnúť. Radikálny plán Nemcov dostal tvrdú ranu, elektromobily sú na tom zle
- 1 000 koní a prémiová cenovka. Mercedes vypustil do premávky raketové SUV (FOTO)
- Kontroverzný zákon je na spadnutie. Blízka krajina chce spoplatniť každý prejdený kilometer, vodiči zúria
-
- Legendárny model Toyoty dostal druhý dych. Spravili z neho elektromobil za prekvapivo nízku cenu
- Kontroverzný zákon je na spadnutie. Blízka krajina chce spoplatniť každý prejdený kilometer, vodiči zúria
- Pohon budúcnosti má problém. Americký líder finančne skolaboval, prepočítal sa v cene
- Nemajú šancu to stihnúť. Radikálny plán Nemcov dostal tvrdú ranu, elektromobily sú na tom zle
- Elektromobilový bestseller dostal veľký update. Unikli jeho parametre a ceny, ktorým nebudeš veriť
-
- Vytasili silný kaliber za prijateľnú cenu. Vyskúšal som novú Škodu, jej famóznej spotrebe nebudeš veriť
- 13-tisíc eur za elektrickú Toyotu so slušným dojazdom? Spustili predobjednávku na skvostné SUV
- Kontroverzný zákon je na spadnutie. Blízka krajina chce spoplatniť každý prejdený kilometer, vodiči zúria
- Dojazd 500 km a dva elektromotory. Nová Tesla bude stáť menej než spaľovák a vieme, kedy príde
- Stojí menej ako 18 000 eur a má dojazd 1 400 km. Prehliadaná automobilka ukázala šokujúce SUV
Elektromobil nabiješ o 100 eur lacnejšie. Slovenský operátor prekvapil zákazníkov, rozdáva štedrú zľavu (+NÁVOD)
Vedci neverili vlastným očiam. Vráskavec musel preplávať až tri oceány kvôli jednej veci
ECB sa pripravuje na rok neistoty. Dočkáme sa znižovanie úrokových sadzieb?
Vlakmi bude cestovať zadarmo nová skupina ľudí. Stačí splniť jednu podmienku
„Vianočný darček“ od USA. Nad Slovenskom už lieta tretia F-16
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené