Spoločnosť CATL ohlásila svoju druhú generáciu sodíkovej batérie počas Summitu mladých vedcov vo svete, pričom hlavný vedec Wu Kai oznámil, že batéria bude uvedená na trh v roku 2025. Táto technológia prináša niekoľko významných vylepšení, ktoré ju robia ideálnou pre použitie v extrémnych podmienkach. O téme informoval portál CarNewsChina.

Kľúčové vylepšenia novej generácie

Najväčšou inováciou druhej generácie sodíkových batérií je schopnosť normálneho vybíjania aj pri teplotách až -40 °C. Táto vlastnosť ich predurčuje na použitie v chladných klimatických podmienkach. Okrem toho ponúkajú vyššiu bezpečnosť a odolnosť voči nízkym teplotám, pričom si zachovávajú solídnu hustotu energie.

Aj keď presné údaje o energetickej hustote ešte neboli zverejnené, CATL plánuje dosiahnuť viac ako 200 Wh/kg. Hoci sa očakáva, že batéria bude dostupná už v roku 2025, masová výroba by mala začať až v roku 2027.

Northvolt

Výhody sodíkových batérií v porovnaní s lítiovými

Technológia sodíkových batérií funguje na podobnom princípe ako lítiové, pričom dochádza k pohybu iónov medzi pozitívnou a negatívnou elektródou. V porovnaní s lítiovými batériami ponúkajú sodíkové batérie lepšiu bezpečnosť a odolnosť voči nízkym teplotám, hoci zatiaľ nedosahujú rovnakú energetickú hustotu. Táto vlastnosť im však poskytuje výhodu v prostrediach s extrémnym chladom.

Z ekonomického hľadiska by sodíkové batérie mohli teoreticky ponúknuť nižšie náklady, no v súčasnosti sú drahšie kvôli nedostatku masovej produkcie a menej efektívnym výrobným procesom. Cena lítiových batérií zároveň klesá, čo vývoj sodíkových batérií brzdí.

Freepik/Elbil (Úprava redakcie)

Výhľad na trh

Už v roku 2021 CATL predstavil prvú generáciu sodíkových batérií, ktorá zaujala rýchlym nabíjaním, tepelnou stabilitou a výkonom v nízkych teplotách. Podľa CEO Robina Zenga si vývoj druhej generácie kladie za cieľ prekonať hranicu 200 Wh/kg.

Použitie sodíkových batérií v reálnych podmienkach je zatiaľ obmedzené, avšak automobilky ako Chery a JAC už predstavili modely poháňané týmito batériami. Podobne aj výrobca skútrov Yadea implementoval túto technológiu do svojich produktov. Odhady naznačujú, že druhá generácia sodíkových batérií by mohla nahradiť 20 až 30 % lítium-železo-fosfátových batérií v malých alebo krátkodobých vozidlách.

Výrobná kapacita a budúcnosť

Spoločnosť BYD v januári 2024 spustila výstavbu závodu na výrobu sodíkových batérií s kapacitou 30 GWh ročne. Spočiatku budú batérie dosahovať hustotu 105 Wh/kg, pričom sa očakáva nárast na 130 Wh/kg. Toto naznačuje, že ambícia CATL dosiahnuť 200 Wh/kg je odvážna, ale v dohľadnej budúcnosti možno reálna.

Sodíkové batérie by mohli priniesť revolúciu v segmente vozidiel pre chladné podmienky a krátke trasy, čím by zlepšili dostupnosť ekologických technológií pre širší trh.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú