Poradí si aj s teplotou -40°C. Čína ukázala batériu zo zaujímavého materiálu, vyrobí ju už o rok
Spoločnosť CATL ohlásila svoju druhú generáciu sodíkovej batérie počas Summitu mladých vedcov vo svete, pričom hlavný vedec Wu Kai oznámil, že batéria bude uvedená na trh v roku 2025. Táto technológia prináša niekoľko významných vylepšení, ktoré ju robia ideálnou pre použitie v extrémnych podmienkach. O téme informoval portál CarNewsChina.
Kľúčové vylepšenia novej generácie
Najväčšou inováciou druhej generácie sodíkových batérií je schopnosť normálneho vybíjania aj pri teplotách až -40 °C. Táto vlastnosť ich predurčuje na použitie v chladných klimatických podmienkach. Okrem toho ponúkajú vyššiu bezpečnosť a odolnosť voči nízkym teplotám, pričom si zachovávajú solídnu hustotu energie.
Aj keď presné údaje o energetickej hustote ešte neboli zverejnené, CATL plánuje dosiahnuť viac ako 200 Wh/kg. Hoci sa očakáva, že batéria bude dostupná už v roku 2025, masová výroba by mala začať až v roku 2027.
Výhody sodíkových batérií v porovnaní s lítiovými
Technológia sodíkových batérií funguje na podobnom princípe ako lítiové, pričom dochádza k pohybu iónov medzi pozitívnou a negatívnou elektródou. V porovnaní s lítiovými batériami ponúkajú sodíkové batérie lepšiu bezpečnosť a odolnosť voči nízkym teplotám, hoci zatiaľ nedosahujú rovnakú energetickú hustotu. Táto vlastnosť im však poskytuje výhodu v prostrediach s extrémnym chladom.
Z ekonomického hľadiska by sodíkové batérie mohli teoreticky ponúknuť nižšie náklady, no v súčasnosti sú drahšie kvôli nedostatku masovej produkcie a menej efektívnym výrobným procesom. Cena lítiových batérií zároveň klesá, čo vývoj sodíkových batérií brzdí.
Výhľad na trh
Už v roku 2021 CATL predstavil prvú generáciu sodíkových batérií, ktorá zaujala rýchlym nabíjaním, tepelnou stabilitou a výkonom v nízkych teplotách. Podľa CEO Robina Zenga si vývoj druhej generácie kladie za cieľ prekonať hranicu 200 Wh/kg.
Použitie sodíkových batérií v reálnych podmienkach je zatiaľ obmedzené, avšak automobilky ako Chery a JAC už predstavili modely poháňané týmito batériami. Podobne aj výrobca skútrov Yadea implementoval túto technológiu do svojich produktov. Odhady naznačujú, že druhá generácia sodíkových batérií by mohla nahradiť 20 až 30 % lítium-železo-fosfátových batérií v malých alebo krátkodobých vozidlách.
Výrobná kapacita a budúcnosť
Spoločnosť BYD v januári 2024 spustila výstavbu závodu na výrobu sodíkových batérií s kapacitou 30 GWh ročne. Spočiatku budú batérie dosahovať hustotu 105 Wh/kg, pričom sa očakáva nárast na 130 Wh/kg. Toto naznačuje, že ambícia CATL dosiahnuť 200 Wh/kg je odvážna, ale v dohľadnej budúcnosti možno reálna.
Sodíkové batérie by mohli priniesť revolúciu v segmente vozidiel pre chladné podmienky a krátke trasy, čím by zlepšili dostupnosť ekologických technológií pre širší trh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
Medveď vystrašil rybára v obľúbenej rekreačnej oblasti: Obce bijú na poplach, poľovníci sú v teréne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP