Nabiješ ich za 90 sekúnd. Nová generácia batérií zvoní spaľovákom na rozlúčku
Elektrické vozidlá zažívajú veľký rozmach, no na poli batérií stále existuje veľký priestor na zlepšenie. Modely Tesla S a X napríklad stále využívajú batériové články pôvodne vyvinuté pre elektroniku, nie pre autá.
Teraz však prichádza nová éra – éra prelomových batérií, ktoré čoskoro začnú meniť celý trh. Vývojári ako Factorial, QuantumScape a Group14 pracujú na technológiách, ktoré môžu zásadne zmeniť to, čo od batérií očakávame, informuje Insideevs.
Vylepšiť staré alebo prejsť k novým?
Súčasný trend v oblasti batérií smeruje dvoma smermi – buď k výraznému vylepšeniu súčasnej technológie, alebo k radikálnemu prechodu na nový typ batériových článkov. Medzi najväčších hráčov v tejto oblasti patria spoločnosti ako Factorial a QuantumScape, ktoré sa sústredia na tzv. „solid-state“ batérie (SSB), teda batérie s pevným elektrolytom.
Solid-state batérie sľubujú vyššiu energetickú hustotu, nižšiu váhu a výrazne lepšiu bezpečnosť vďaka eliminácii tekutého elektrolytu, ktorý môže spôsobiť požiare pri poruchách.

V tradičných batériách slúži elektrolyt v kvapalnej forme ako prostriedok na prenos iónov medzi anódou a katódou. Avšak pri použití pevného elektrolytu je možné prejsť na účinnejšie materiály, ako je lítium, a zvýšiť tak kapacitu batérie.
Spoločnosť Factorial dokázala zvýšiť počet cyklov svojich batérií z 25 na viac než 600, čo je už použiteľné pre automobily. Partneri ako Stellantis a Mercedes-Benz už netrpezlivo testujú tieto nové batérie a očakávajú ich komerčné využitie.
QuantumScape sa zas sústredí na unikátny keramický separátor, ktorý zvyšuje bezpečnosť batérie. Jeho batérie dokonca nepoužívajú štandardnú anódu – lítium sa v rámci cyklu presúva a nahrádza anódu priamo v rámci batériového procesu. Toto riešenie údajne zvyšuje výkon a umožňuje výrazne rýchlejšie nabíjanie.

Alternatívny prístup
Zatiaľ čo solid-state batérie prinášajú veľký potenciál, niektoré firmy sa držia osvedčených lítium-iónových batérií a zlepšujú ich výkon prostredníctvom materiálových inovácií. Spoločnosť Group14 prináša pokrok prostredníctvom vysoko-silikónových anód, čo zvyšuje energetickú hustotu a rýchlosť nabíjania.
Oproti bežným lítium-iónovým batériám môžu batérie s vysokým podielom silikónu dosiahnuť až 50 % zlepšenie kapacity. Výrobca Molicel, ktorý už technológiu testuje, tvrdí, že nabitie týchto batérií by mohlo trvať len 90 sekúnd.
Čo to znamená pre budúcnosť elektromobility?
Nová generácia batérií prichádza s nádejou, že EV dokážu byť nielen ekologickejšie, ale aj praktickejšie. Rýchle nabíjanie a vyššia kapacita by mohli riešiť problémy s dojazdom, čo je dnes jeden z najväčších nedostatkov elektromobilov. Navyše, pokrok v oblasti solid-state batérií by mohol priniesť ľahšie batérie a bezpečnejšie vozidlá.

Hoci tieto technológie ešte stále čelia výzvam – solid-state batérie napríklad stále nedosahujú tisícky cyklov ako súčasné lítium-iónové batérie – ich vývoj napreduje. Automobilky, ktoré investovali do týchto inovácií, si uvedomujú, že industrializácia je náročný proces, no aj tak je len otázkou času, kedy sa dostanú do sériovej výroby.
Súčasná situácia tak ukazuje, že sme na pokraji veľkej zmeny. Tradičné technológie sa vyvíjali pomaly, no s nástupom týchto prelomových batérií sa zdá, že budúcnosť elektrických vozidiel je pripravená na skok vpred. Či už sa dočkáme vysoko-silikónových lítium-iónových batérií, alebo prelomových solid-state batérií, elektromobilita naberá nový dych.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

Kauza lustrovania Šimečkovej matky naberá na obrátkach. Hnutie Slovensko predložilo ďalšie dôkazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
Volkswagen stláča brzdu a potvrdil masívne škrty. Až 35 000 ľudí ostane bez práce
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

