Vedci z Southern Methodist University (SMU) dosiahli významné pokroky v oblasti batériových technológií, ktoré by mohli zmeniť budúcnosť elektromobilov.
Výskumný tím pod vedením inžiniera Donghaia Wanga sa zameriava na zvýšenie efektívnosti lítium-sírových (Li-S) batérií, ktoré ešte stále nedosiahli svoj plný potenciál ako obnoviteľné zdroje energie pre elektromobily a ďalšie zariadenia. Informuje portál Interesting Engineering.
Nová technológia prekonáva doterajšie limity Li-S batérií
Li-S batérie doteraz trpeli problémom rozpúšťania polysulfidov, čo výrazne skracovalo ich životnosť. Výskumný tím SMU však vyvinul novú metódu, ktorá tento jav minimalizuje a zvyšuje energetickú kapacitu batérií. Táto technológia otvára dvere k trvácnejším a výkonnejším batériám s oveľa väčšou energetickou hustotou v porovnaní so súčasnými lítium-iónovými batériami.
Výsledky publikované v odbornom časopise Nature Sustainability predstavili prelomovú hybridnú katódu z polymérovej siete, ktorá dosahuje kapacity presahujúce 900 mAh/g (miliampérhodín na gram). Pre porovnanie, štandardné lítium-iónové batérie dosahujú len 150-250 mAh/g. Nová katóda navyše vykazuje vysokú stabilitu počas cyklovania, čo znamená, že Li-S batérie dokážu vydržať viac nabíjacích cyklov bez výrazného poklesu kapacity.
Výzvy a sľubný potenciál Li-S batérií
Hoci Li-S batérie predstavujú nádejnú technológiu s výhodami ako nižšie náklady a vyššia energetická hustota, problémy spojené s rozpúšťaním polysulfidov zostávajú výzvou. V konvenčných Li-S batériách sa sírová katóda spája s lítiovou anódou, medzi ktorými sa nachádza elektrolyt zabezpečujúci pohyb iónov. Avšak síra ako materiál na katódu spôsobuje problémy, pretože vytvára rozpustné polysulfidy, ktoré degradujú katódu a skracujú životnosť batérie.
Wang a jeho tím vyvinuli katódu založenú na hybridnej polymérovej sieti, ktorá umožňuje v reálnom čase opätovné väzby a adsorpciu voľných sírových zlúčenín, čím sa eliminuje vznik rozpustných polysulfidov. Týmto spôsobom predlžujú životnosť batérie a zvyšujú počet možných nabíjacích cyklov, čo môže byť kľúčovým faktorom pre jej uplatnenie v elektromobiloch.
Výhľad do budúcnosti
Nová technológia z SMU je významným krokom k tomu, aby lítium-sírové batérie mohli konkurovať bežným lítium-iónovým batériám v elektromobiloch. Ak sa tímu podarí ďalej rozvíjať túto technológiu, mohli by sme sa dočkať elektromobilov s dlhšou dojazdovou vzdialenosťou a nižšími nákladmi na batérie, čo by znamenalo ďalší krok k dostupnejšej a udržateľnej mobilite pre všetkých.
Mercedes oživil zabudnutý typ áut a vložil doň elektromotor
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má priemerny dojazd, no úchvatnú kompaktnosť. Nissan vylepšil elektrický Leaf, cena však poriadne zaskočí
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci hádžu do koša „superpotravinu“: Znižuje tlak, chráni kosti a spomaľuje starnutie
Mrazivá predpoveď expertov: Ruská armáda sa poučila z chýb. Ukrajinu čaká ešte väčšia deštrukcia
Potravina za pár drobných môže odhaliť rakovinu hrubého čreva. Renomovaný lekár prezradil jednoduchý trik
Slováci objavili rýchly spôsob, ako sa zbaviť dlhov. Veritelia často nedostanú vôbec nič
Zlomená panva a rozdrvená tvár. Lekári varujú pred najnebezpečnejším zvykom Slovákov v aute
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP