Prihlásili ho cez podvod, tvrdia experti. Cybertruck jazdiaci v Česku môže mať vážny problém
Niet pochýb o tom, že Tesla Cybertruck je jeden z najdiskutovanejších automobilov súčasnosti. Ostré hrany, atypický tvar, množstvo problémov a napríklad medializované neduhy z neho robia azda najpopulárnejšie vozidlo dneška.
Lenže toto všetko sa ešte ako tak dá vyriešiť (máme na mysli, prirodzene, problémy a neduhy), no čo robiť, ak sa tento futuristický tátoš prieči (európskej) legislatíve? Na zaujímavý prípad z Česka upozornil portál Cleantechnica.
Byť či nebyť?
Smie Cybertruck jazdiť po európskych cestách alebo nie? Čuduj sa svete, táto hamletovská otázka je na stole už niekoľko mesiacov. A čuduj sa ešte viac, niektorým ľuďom a mimovládnym organizáciám sa toto hranaté „čudo“ akosi nepozdáva. A koniec koncov, v niečom môžu mať aj pravdu. Ale poďme pekne po poriadku.
Nedávno bol v Českej republike zaregistrovaný prvý Tesla Cybertruck. Pán majiteľ bol rád, fanúšikovia Tesly a Muska taktiež, lenže ozvali sa aj kritické hlasy. Odborníci a mimovládne organizácie totiž poukázali na jemné nezhody s legislatívou a tiež na otázku bezpečnosti tohto vozidla voči ostatným účastníkom cestnej premávky.
Tento ikonický pickup s maximálnou hmotnosťou 4 tony bol, prirodzene, konštruovaný predovšetkým na americké cesty. Lenže v Európe platia prísnejšie pravidlá pre hmotnosť vozidiel a ich bezpečnostné parametre, čiže situácia je úplne iná.
Sporná registrácia a problém s hmotnosťou
Podľa manuálu od Tesly má Cybertruck maximálnu hmotnosť až 4 tony, čo prekračuje limit 3,5 tony stanovený pre ľahké úžitkové vozidlá v Európskej únii. Napriek tomu bol tento konkrétny Cybertruck zaregistrovaný v Česku, údajne cez systém individuálneho schválenia vozidla (IVA).
Tento špecifický proces umožňuje majiteľom dovážať vozidlá bez toho, aby museli prejsť štandardným schvaľovacím procesom pre celý európsky trh, pričom sa využívajú určité, povedzme, medzery v pravidlách a legislatíve.
A tu prichádza na scénu skupina mimovládnych organizácií, ktorá spochybňuje zákonnosť registrácie. Organizácie tvrdia, že pri registrácii Cybertrucku bolo nepravdivo deklarované, že maximálna hmotnosť vozidla je 3,5 tony, čo umožnilo jeho klasifikáciu ako ľahkého úžitkového vozidla v kategórii N1.
V liste adresovanom českému ministerstvu organizácie poukazujú na právny základ umožňujúci, aby sa maximálna hmotnosť vozidla – deklarovaná výrobcom a vytlačená na štítku s identifikačným číslom vozidla – nezohľadňovala v prospech približne pol tony menej, čím pohodlne zodpovedá hmotnostnému limitu EÚ pre ľahké úžitkové vozidlá.
Do Európy prúdia čoraz väčšie autá
Právne predpisy EÚ tiež vyžadujú, aby nosnosť úžitkového nákladného vozidla kategórie N1 bola aspoň taká vysoká, ako je jeho nosnosť osôb meraná podľa hmotnosti. Cieľom tohto testu je jednoznačne ochrániť Európu pred nadrozmernými pickupmi, ktoré sa teraz do EÚ dovážajú častejšie a prinášajú nebezpečenstvo do jej ulíc. „Na základe údajov zverejnených spoločnosťou Tesla sa zdá, že Cybertruck neprešiel týmto testom,“ píše sa v liste.
To je vskutku zásadná vec, pretože európske pravidlá pre vozidlá nad tento limit sú prísnejšie a týkajú sa aj bezpečnostných prvkov, ako sú deformačné zóny či obmedzovače rýchlosti. List vyzýva českú vládu, aby v konečnom dôsledku prehodnotila registráciu, čo by v prípade neriešenia mohlo predstavovať začiatok masového dovozu Cybertruckov do Európy.
Celý problém tak summa summarum spočíva v tom, či sa hmotnosť vozidla meria bez cestujúcich alebo nákladu. Ak je Cybertruck prázdny, váha ukazuje číslo 3 025 (kg). Pripočítaj však vodiča, pár pasažierov a nejaký náklad a jeho hmotnosť môže rýchlo prekročiť 3,5-tonový limit pre vozidlá N1 v Európe.
Vraj je všetko v poriadku
České ministerstvo dopravy uviedlo, že všetky vozidlá v kategórii N1 majú hmotnostné pomery vypočítané zo vzorcov obsiahnutých v nariadení EÚ od roku 2018. Údaje o vozidle, ktoré poskytlo, však ukazujú, že Cybertruck nespĺňa vzorce pri preprave štyroch cestujúcich.
Norton Slovák, spoluzakladateľ spoločnosti Cybertruck.cz, ktorá vozidlo vlastní, uviedol, že si je vedomý nezrovnalosti medzi hmotnosťou vozidla a predpisom, ale že „výpočty nemusia úplne odrážať, ako tieto predpisy uplatňujú alebo interpretujú české úrady.“
České ministerstvo dopravy uviedlo, že nezrovnalosť nevidí ako problém, pretože pri registrácii ide o „individuálne schválenie vozidla z národnej pôsobnosti len na území Českej republiky“ a nie o „typové schválenie“ pre voľný trh EÚ.
Cybertruck, ktorý sa prenajíma na reklamné kampane, však už jazdil aj do iných členských krajín EÚ, vrátane Slovenska. Nie je jasné, či vozidlá registrované pomocou medzery „individuálne schválenie“ môžu jazdiť v iných členských krajinách EÚ.
EÚ bude musieť situáciu riešiť
Cybertruck sa okrem svojej hmotnosti stretáva s ďalšou kritikou týkajúcou sa bezpečnosti chodcov. Jeho ostré hrany a vysoká predná časť zvyšujú riziko vážnych zranení v prípade kolízie.
Štúdia z marca tohto roku ukázala, že každé zvýšenie prednej výšky vozidla o 10 cm zvyšuje riziko úmrtia chodca o 22 %, pričom najviac ohrozené sú ženy, deti a starší ľudia. Hoci Cybertruck je ťažší kvôli svojim batériám, odborníci tvrdia, že to nie je dôvod na obchádzanie pravidiel.
Tento prípad tak jednoznačne poukazuje na jednu vec. Európska únia jednoducho v roku 2018 nerátala s tým, že sa takéto auto bude niekedy vyrábať a snažiť sa dostať na európske cesty. Zatiaľ to na žiadne zastavenie dodávok Cybertrucku do Európy nevyzerá, no uvidíme, čo prinesie budúcnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
Mercedes predstavil odvážny plán. Chystá sa zaplaviť trh až 30 novými modelmi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci vybrali najväčšieho klamára v politike. Na víťazovi sa jednoznačne zhodli (NOVÝ PRIESKUM)
V dovolenkovom eldoráde Slovákov si za ležadlo zaplatíš 120 eur: Turisti prirovnávajú ceny k hypotéke
Ruská zbraň Orešnik je omyl, tvrdí analytik. Trump vyslal mrazivý odkaz priamo Kremľu
Vážna nehoda na východe Slovenska: Auto zrazilo dve deti, zasahoval záchranársky vrtuľník
Šaško prelomil mlčanie: Ministerstvo zdravotníctva za tender nezodpovedalo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- V USA ich odpísali, v Číne stále žiari. „Zabudnutá“ automobilka ukázala EV ako z vesmírneho sci‑fi
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
Ruská vláda mení klimatické ciele. Putinove nové rozhodnutie môže drasticky poškodiť celú planétu
Dobrá správa pre slovenské domácnosti: Ceny energií sa nebudú zvyšovať, Saková chce využiť tajnú zbraň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP