Športový elektromobil – pre niekoho toto slovné spojenie môže znieť ako oxymoron, no elektromobilita sa za posledné roky posunula tak výrazne vpred, že aj relatívne ťažké auto s batériou dokáže na okruhu konkurovať tým najlepším hráčom, dokonca aj legendárnemu Porsche 911.

Elektrický pohon otvoril dvere do sveta rýchlych vozidiel aj tým, ktorí v ére spaľovákov žiadne rýchle športové auto na trh nepriniesli. Je predsa oveľa jednoduchšie natrepať do auta 400 elektrických koní ako rovnaký počet konských síl v spaľovacom motore.

Dôkazom toho je aj dvojica športových elektromobilov, ktoré som testoval v uplynulých týždňoch – Hyundai Ioniq 5N a MG 4 xPower. Obe tieto autá výrobcovia nazývajú športovými. MG 4 xPower má výkon 425 koní a Hyundai Ioniq 5N až ohromných 650 koní. Oba modely, samozrejme, disponujú pohonom všetkých štyroch kolies, čo zabezpečuje dych vyrážajúcu akceleráciu. Ioniq to dá z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, MG 4 xPower za 3,8 sekundy.

Akcelerácia je pri športovom aute rozhodne dôležitá, no určite to nie je to jediné, čo robí z auta ozajstný športiak, schopný natrieť to na okruhu aj kráľom so spaľovacími motormi.

Mário Šimovič/FonTech

Ako teda táto dvojica áut obstála v ostrej skúške? Majú automobilky právo nazývať ich športovými elektromobilmi alebo by bolo vhodnejšie pomenovanie „dobre zrýchľujúce“ autá? Prezradím ti, že jeden z dvojice plnohodnotným športiakom rozhodne je.

Vrchol kórejského inžinierstva

Hyundai Ioniq 5N ponúka po technologickej stránke všetko, čo klasický Ioniq 5. Iba by som sa opakoval, preto ti sem pridávam link na recenziu obyčajnej Ioniq 5-ky. 5N-ko má však navyše okrem hromady výkonu aj vylepšený podvozok, riadenie a brzdy.

Ak chceš niečo veľmi rýchlo rozbehnúť, musíš to vedieť aj rýchlo ubrzdiť. Vpredu sú preto 400 mm 4-piestikové kotúče a vzadu zasa 360 mm jednopiestové. K brzdnej sile si ešte treba pripočítať aj rekuperáciu elektromotorov a musím povedať, že aj napriek hmotnosti vyše 2,2 tony dokáže Ioniq 5N vyprodukovať pri brzdení poriadne Géčka.

Športové auto sa však musí aj dobre ovládať. Čo sa týka riadenia, Hyundai už má nejaké tie skúsenosti aj zo segmentu ostrých hothatchov či dokonca závodných špeciálov. Nebojím sa povedať, že Ioniq 5N je vrcholom toho, čo aktuálne kórejskí inžinieri v tomto smere dokážu.

Hyundai Ioniq 5N je najzábavnejší športový elektromobil pre bežných ľudí

Výrazne tomu napomáha aj N-vektoring točivého momentu, ktorý v elektromobile vyladili do dokonalosti. Počas testovacieho týždňa boli cesty prakticky nonstop mokré, a keď som si chcel užiť ostrejšiu jazdu, neraz sa mi stalo, že auto sa mi v športovom režime odtrhlo do power slidu. Aj počas toho som mal však nad vozidlom 100-percentnú kontrolu a vedel som, čo sa deje medzi kolesami a vozovkou. Neskutočný zážitok a radosť.

Najhlúpejšiu funkciu som si úplne zamiloval

V športovom režime dokáže Ioniq 5N navyše niečo, čo doposiaľ nemá žiaden iný elektromobil. Auto vie simulovať zvuk motora a správanie prevodovky spaľovacieho auta. Keď túto funkciu automobilka predstavila, hovoril som si, že to bude úplná hlúposť a že takéto niečo nikdy nemôže fungovať tak, aby to bolo uveriteľné a zábavné.

Opak je však pravdou, simulovanie mechanickej prevodovky som si neskutočne užíval, auto pri preraďovaní „kopalo“ a pri podradení dokonca „strieľalo z výfuku“. Samozrejme, zvuk je čisto umelý a vychádza len z reproduktorov, no aj tak to bola neskutočná sranda a ešte viac to umocňovalo zážitok zo športovej jazdy. Hyundai, klobúk dolu, Ioniq 5N je rozhodne plnohodnotným športovým autom, ktoré stojí okolo 75 000 €.

Žiadna sláva ani upgrade sa nekoná

Bohužiaľ, MG 4 xPower je úplne iný príbeh. No na trhu za zhruba 42 000 € viac koní, ako ponúka MG 4 xPower, rozhodne nedostaneš. Ako som už povedal v úvode, výkon rozhodne nestačí na to, aby sa auto mohlo nazývať športiakom.

Mário Šimovič/FonTech

MG 4 xPower je prakticky iba základne MG 4, ktoré má navyše ďalší elektromotor a pohon všetkých kolies. Samozrejme, so spomínaným ultra výkonom.

Žiadne lepšie a precíznejšie riadenie, žiadne lepší podvozok, a čo je hlavné, žiadne lepšie brzdy. Auto je síce o poznanie ľahšie než Ioniq 5N, a tak nepotrebuje až také výkonné brzdy. Na druhú stranu hmotnosť 1780 kg má plus-mínus aj základná verzia MG 4, ktorá má však polovičnú nálož konských síl v porovnaní s xPower. Avšak myslím si, že aspoň drobné vylepšenia v podobe podvozku a bŕzd tu už mohli byť. Na druhú stranu potom by asi cena nebola taká priaznivá.

Viac výkonu za podobné peniaze nedostaneš. MG 4 xPower

Športový výkon bez športového vzhľadu?

Oveľa viac ma však mrzí, že MG 4 xPower vyzerá v interiéri úplne rovnako ako základná verzia. Hyundai Ioniq 5N na teba z kokpitu doslova kričí: „Hej, som naozaj ostré a rýchle auto!“ Pri MG sa, žiaľ, nič podobné nedeje a až na pár detailov v exteriéri, ako sú iné disky, farebné strmene bŕzd či drobné zmeny karosérie, by si ani nevedel, že sedíš v „športovom aute“.

Mário Šimovič/FonTech

Áno, schválne som pomenovanie „športové auto“ dal v závere do úvodzoviek, pretože MG 4 xPower si ho v pravom zmysle slova nezaslúži. Je rýchle aj relatívne lacné, no ak ho porovnám s Hyundai Ioniq 5N, respektíve s tým, ako sa Ioniq 5N líši od základnej verzie, tak MG 4 xPower je oproti základnej verzii len veľmi malým upgradom.

Obe autá stoja za to, záleží však na tom, čo od nich čakáš

Viem, že nie je fér porovnávať Ioniq 5N, ktorý stojí skoro 75 000 €, s MG 4 xPower za 42 000 €. Týmto testom som len chcel poukázať na to, že nie každé „športové auto“ je naozaj športové, no zároveň nie každý zákazník potrebuje naozaj ostrý okruhový elektromobil.

Niekomu možno bude stačiť tých vyše 400 koní v prakticky obyčajnom aute, pretože má rád zrýchlenie aj bezpečnejšie predbiehanie. Potom je pre neho MG 4 xPower ideálna voľba, pretože nepotrebuje platiť za niečo, čo nikdy nevyužije.

Mário Šimovič/FonTech

Kto však, naopak, chce ozajstné športové auto s ohromným výkonom, vynikajúcou ovládateľnosťou a brzdami na úrovni superšportov, siahne po aute ako Ioniq 5N.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú